Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 26)
Tak se nám instantní sněmovna konečně rozpustila! Hlavní aktéři postávají na hradčanském náměstíčku v zajetí nervozity a rozpačité samoty před soudnou stolicí kamer, mikrofonů a fotoaparátů.
Je to takový gogolovský obraz. Kapr, co couvá, štíhlý, ve skvěle padnoucím oblečku, stojí v naprostém pozadí, bojovník od Waterloo s poněkud zplihlou kšticí čeká na své slovo, plecatý Filip s úsměvem vyhlíží, kdy na něj přijde řada, nonšalantní feudál s břichem stojí zabořen patami do dlažby a holohlavý lídr růže růžové melduje chtivému hloučku novinářů svou řeč. Vrchní šéf všeho předchozího dění prohlašuje, že je situace beznadějná a vážně uvažuje o návratu do velké politiky. Pamatuji jeho výrok při loučení se stolcem: Zadání bylo splněno.
Studenti brněnské múzické školy, mě požádali, o něco slov do připravované inscenace Divadla Feste: Hodní, zlí a dotovaní, kterou chtějí premiérovat v Kabinetu múz ve 20:00 hodin, 17. října. Jejich otázka zněla: Jak vidím dotování divadel státem.
Z brněnského Mahenova divadla mailoval kamarád: Nevím, co se děje, stále jsme bez ředitele a začíná sezona. Možná nás chtějí zrušit.
V knihkupectví mně šeptla prodavačka: Regály jsou narvané, nakladatelství vydávají nové a nové tituly a kupující nejsou. Že by národ přestal číst?
Sleduji virtuální portály. Hrůza hrůz! Svět snímá hříchy globalizace. S lidmi migrují jejich náboženství a země přestává být živitelkou. Mocní vysílají ocelová tykadla k udržení varů pod pokličkami. V Česku narůstá napětí, nervozita, nesnášenlivost a nenávist. Nastupující generace vybíjejí nespokojenost na stadionech, při hudebních seancích, ale i na ulicích.
Bože můj, jak se to kdysi zpívalo v Baladě z hadrů? Že bída z lidí lotry činí, že vlky z lesů žene hlad!
Je to divný svět! Je vůbec ještě náš?
Sedím u počítače a má hlava klade otázky. Udělal jsem vše, co jsem udělat mohl a udělat měl? Stačí vůbec síly chabého jedince na opravu současného marasmu? Nebo byl marasmus vždy a já ho jenom nevnímal? Můžu snad i já za stav naší společnosti? A co mé děti? Jak žijí? Jsou šťastné? V čem a jak všemu pomoci? Mozek myslí, ale tělo již nenaslouchá. Nechce se mu. Nic se mu nechce!
Ale snažím se. Načetl jsem v brněnském rozhlasovém studiu deset pokračování z knížky Vzpomínky antihrdiny, začínám zkoušet s adepty herectví divadelní fakulty titulní roli Shakespearova Hamleta otce a ke svým pětasedmdesátinám chystám autorské čtení pod Mahenovým trámem v Mahenově památníku. Dokonce jsem mladým tazatelům poradil: Pátrejte, po čem touží naši lidé, srovnejte si v hlavách, co vlastně chcete dělat, a vytvořte svůj program. Pak se dopátráte i prostředků, za které budete své plány moci realizovat.
Budou stačit výkony mého ega k nápravě tržnosti tohoto světa? Asi sotva. Přesto se nutím a mám i snahu. Já snahu mám. Obávám se však, že stát nikoli. O talenty své země nestojí, kultury si neváží. Půl procenta z celoročního mírového rozpočtu vydávaného na celou oblast české kultury je po čertech málo! Stát je viníkem, že se z mladých stávají generace ztracenců.
Napadá mně, neohrožuje tím svoji podstatu? Svou faktickou existenci? Jakže to kdysi napsal básník? Ten národ ještě nezhynul, pokud mu věštec zpívá!
Brno – Komín, 28. 8. 2013
Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 26)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)