Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 272)
Na Alžbětinské scéně Divadla Husa na provázku bylo jako o pouti. Pod mohutně okřídleným koněm vedl šéf a režisér Vladimír Morávek řeč na počest Aleny Ambrové: …která tolik milovala Provázek, až kvůli tomu umřela. Herečka nám do poslední chvíle vařila polívku…
Bylo chladno… Pamětníci se choulili na židličkách, mladší se ohřívali jeden od druhého. Herecká družina v kostýmech středověkých komediantů postávala pod loubím ochozu a dlaněmi ohřívala kov konstrukce. Velká vjezdová vrata do Alžbětinky byla pootevřená. Studený průvan čechral kadeře… Dal jsem si na hlavu čepici.
Za vraty se ozval zvuk motoru a následné houkání klaksonu… Režisér Morávek řval: Ticho, tichóó…! Tři muži s hrnci vběhli do nádvoří, křičeli: Polívka, teplá polívka. Kostýmovaní herci je vyháněli: Né, teď né, mluví šéf… Šéf řval: Ticho! Véén! Tichóó… Vyděšení muži běhali s hrnci mezi diváky a před šéfovským řevem prchali na ochozy. Tiše brebentili: Polívka, teplá polívka… Vladimír Morávek prohlásil něco ve smyslu, že je po atmosféře a vyzval všechny diváky k přeskupení na Zelný rynk: Židličky si vezměte s sebou, budete je potřebovat…
Migrující obecenstvo se sunulo z kopečka, uhýbalo troubícím automobilům a herecká družina do vřavy pokřikovala: Dolů, valíme se dolů…
Pod vysokými sloupy s lampami pouličního osvětlení stálo pódium. Vedle něj roztřískaný klavír. Zakuklený komediant (Dominik Teleky) tloukl bubny a činely. Principál (Michal Hába) megafonem udílel divákům rady, kde a kam si mají umístit židličky.
Na pódium naskákali herci. V komických kostýmech rozhýbávali svá těla. Diváci tleskali. Shora sjížděla na rynk auta. Hrčela. Motorka s koženým jezdcem v sedle túrovala, hřmotila, jako by jela závod… Rynkem kroužil i popelářský vůz, vstřebával do svých útrob obsahy popelečních kontejnerů…Komedianti řvali: Tichó, my děláme umění…
Smál jsem se.
A pak se již rozběhl starobylý příběh o starci proměněném v kozla a o jeho nenasytné ženě, která skončí zakopána na popravišti, tak, jak jej sepsal divadelník Hubert Krejčí a zrežíroval Vladimír Morávek.
Hrubozrnná komika se divákům líbila. Zrovna tak i lascivnost chtivých pohybů hříšných těl.
Prim v chlípnostech hrál Capitáno Ondřeje Kokorského. Jeho milostná vzplanutí drnčela rynkem, až se dům paní Husy zapaloval do růžova. Mimořádně přitažlivé tintítko, milostnice Onufria Terezy Marečkové v nakadeřené sukénce s hláskem dítěte vábila ty, na které měla zrovna chuť. V jednu chvíli však zařvala hlasem hladové lvice, až zmlklo i odbíjení věžních hodin a vylekaný prodavač zmrzliny zabalil krám a odejel s prodejním pultem z rynku pryč. Tolik hlasité bylo Onufrinino slovo Tichóó! Její manžel, lakomec Pantalone, trubec v trikotu s vypouklou bublinou břicha a hlasem tuřím, byl v podání Ondřeje Jiráčka borcem chudáčkem, neodolatelným tupcem. Fousatá čarodějnice Dalibora Buše plivala oheň, až jí ožehnuly chlupy ve tváři.
Proměna lakomce Pantalona v kozla, udivila svou komediální jednoduchostí a vynalézavostí. Propletenec těl pánů Jiráčka a Buše vyvolával nadšené aplausy. Dominik Teleky šplhal po sloupu osvětlení, třískal do činelů, imitoval koktavého biřice a exhiboval.
Uprostřed jarmarečního kraválu a ječení konkurence ze střechy kryté tržnice, zavelel režisér Morávek: Popravu půjdeme hrát jinam, tady to nemá zjihlost okamžiku, jdeme…!
Dali jsme se na pochod napříč Zelným rynkem. Prošli průchodem pod tržnicí a vstoupili do atria staré radnice.
Kupodivu, dvě přichystaná, skromně osvícená malá pódia jakoby na nás čekala. Člověk z hrnce nabízel krmi, další dva hulákali z radniční věže: Teplá polívka!
Čarodějnice umanutě šlapala ošlapané schodiště. Za chrastění virblů rozparádění komedianti dohrávali starobylý příběh o starci a jeho vilné ženě, co skončila zahrabána u popraviště.
Vzpomněl jsem si s obdivem na dávná festivalová putování Provázku. Tehdy v Itálii, u mořské laguny, předváděli Scherhauferovi komedianti Commedii dell´arte. Jarek Dulava plival oheň, Franta Kocourek ohýbal železa, Alenka Ambrová koulela očima, Pavel Zatloukal vášnil a Mirek Donutil také. Jirka Pecha hrál hloupého Pantalona a všemu kraloval král klaunů Boleslav Polívka. Výbuchy smíchů a aplausů trhaly mraky nad zálivem…
Chladno v atriu mě vrátilo zpět. Diváci tleskali a herci se ukláněli. Dojatý režisér Morávek se loučil.
Brněnský drak zavěšený pod klenbou radnice se zubil. Koukal jsem na jeho preparované břicho a broukal si větu Mahenovu: Vzal člověk husu na provázek a nechal se jí vést…
Brno – Komín, 20. 9. 2017
Divadlo Husa na provázku, Brno – Hubert Krejčí: Strašlivá proměna (Epilog projektu DHNP Smějící se bestie). Režie: Vladimír Morávek. Scéna: Martin Ondruš. Kostýmy: Sylva Zimula Hanáková. Dramaturgie: Simona Petrů. Osoby a obsazení: Onufria- Tereza Marečková Pantalone, lakomec- Ondřej Jiráček Capitáno, chlípný zjev Ondřej Kokorský Soudce, biřic, kat a další potvory Dominik Teleky Principál Michal Hába Čarodějnice, permanentně plive oheň: Dalibor Buš Orchestrion David Janík Polívka I-III Filip Daňhel, Jan Mansfeld, Tomáš Žilinský. Premiéra: 7. 5. 2015. Psáno z reprízy 18. 9. 2017 věnované padesátému výročí vzniku DHNP.
Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 272)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)