Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 295)
Jak známo, budova Janáčkova divadla prochází rekonstrukcí a baletní soubor tím přišel o svou domovskou scénu. Jeviště Mahenova divadla je pro balet přece jen poněkud stísněné. Volba náhradního prostoru padla na pavilon P brněnského výstaviště.
Ve velmi krátké době se obrovitá výstavní hala proměnila v divadelní areál s klopenými hledištními elevacemi pro devět set diváků a prostornou jevištní plochou.
Bolela mě noha. Kulhal jsem od pisárecké vozovny tramvají a hledal bránu číslo devět, kterou se dá vstoupit na příjezdovou cestu k novému stánku múz. Vrtalo mně hlavou, jak asi může vypadat taneční verze světově proslulého muzikálu West Side Story. Vždyť je v něm dost slovních dialogů a zpívaných písní… Jednu z nich, Jdem tmou, jsem si začal broukat.
V roce 1970 mě režisér Stanislav Fišer obsadil do role Araba, jednoho z Tryskáčů. Čéče, říkal, československá premiéra West Side Story a ty budeš za hvězdu… Míjely mě dvě dívky. Pane, mohlo by tu být víc světel, viďte…
Premiéra byla vyprodaná. Hala plná svátečně naladěných diváků. Vybelhal jsem se do třetí řady. Odkudsi shora zazněla známá hudba. Na plochu kotelní úžlabiny oddělenou od diváků průsvitnou stěnou tmavého organtýnu se vřítily dvě klukovské party. Tryskáči a Žraloci. Tanečníci luskali prsty a tancem vyjadřovali odpor lidských mláďat bledších pletí k tmavším, narozeným v Portoriku. Také driblovali basketbalovými míči a házeli je do koše… Taneční zábava i střety dvou znepřátelených gangů měly potřebná napětí a dynamiku.
Divadlu se podařilo zajistit provozní práva mistrovské nahrávky Deutsche Gramophon Berlín, ve které pod taktovkou Leonarda Bernsteina zpívali: Kiri Te Kanawa, José Carreras, Tatiana Troyanos, Marilyn Horne, Kurt Ollman… Rytmus taneční podívané byl dán dirigujícím autorem muzikálu Leonardem Bernsteinem… Choreografie Mária Radačevského koncertní provedení oživila a pohybem pokryla celou plochu obdélníku jeviště. Na vrcholnou milostnou scénu nechal Tonyho přijet v luxusním elektromobilu…
Tanečníci zvládali náročnou choreografii bravurně. Jen na skutečnost, že jde o reprodukovanou hudbu, jsem si musel zvyknout. I tak mi nohama cukalo a ústa si pobrukovala skvostné melodie kdysi hraných výstupů…
Radost z pohybu a spontaneita tanečníků překonávaly všechny nástrahy nově pořízené scény a přivedly představení k úspěchu. V přídavku vystoupil i šéf baletu Mário Radačovský. Jeho Seržant vzal na sebe několik komických podob.
Premiéra taneční verze West Side Story se divákům líbila. Dlouhým potleskem ocenili výkony sólistů i baletního sboru.
Kupodivu má noha přestala bolet…
Brno – Komín, 28. 11. 2017
Národní divadlo Brno – Arthur Laurent, Leonard Bernstein, Stephen Sondheim: West Side Story. Libreto: Arthur Laurents, hudba: Leonard Bernstein, texty písní: Stephen Sondheim, režie a choreografie: Mário Radačovský, scéna: Marek Hollý, kostýmy: Alexandra Grusková, videoprojekce: Martin Svobodník, Jan Fuksa, světelný design: Tomáš Morávek, hudební spolupráce: Petr Duchalík, asistent choreografie: Jana Přibylová, Ivan Příkaský. Osoby a obsazení – Mária: Emilia Vuorio, Eriko Wakizono, Taela Williams, Anita: Ivona Jeličová, Markéta Pimek Habalová, Andrea Popov Smejkalová, Tony: Arthur Abram, Uladzimir Ivanou, Dillon Perry, Bernardo: Petr Hos, Martin Segeťa, Martin Svobodník, Riff: Michal Pimek, Ivan Popov, Tryskáči, Žraloci, jejich dívky: sólisté a sbor baletu NdB. Premiéra 25. 11. 2017, Pavilon P, Výstaviště Brno.
Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 295)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)