Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 301)

    Anglický spisovatel Anthony Burgess napsal v roce 1962 román o dítěti svého věku Alexovi, který vášnivě miluje poslech vážné hudby, především Beethovena. Román nazval Mechanický pomeranč. V roce 1971 jeho příběh převedl Stanley Kubrick do filmové podoby. Alex v podobě bezcitného, krutého násilníka posedlého sexuální zvráceností vyvolával kontroverzní reakce. Od roku 1973 až do 2000 trval v Anglii zákaz jeho promítání.

    Absolventský ročník vedený Lukášem Riegrem si zvolil Mechanický pomeranč jako výukový titul. FOTO JAMU

    Absolventský ročník vedený Lukášem Riegrem si zvolil Mechanický pomeranč jako výukový titul. Studentka režie Barbora Chovancová s adeptem dramaturgie Jakubem Liškou stvořili dramatizaci a ve spolupráci se scénografkou Magdalenou Paráčkovou jí vtiskli divadelní podobu.

    Hrací plocha černé Marty se zdála být pařící slatinou s trčícími pahýly rozestavěného lešení… FOTO JAMU

    Hrací plocha černé Marty se zdála být pařící slatinou s trčícími pahýly rozestavěného lešení… V horní části zářily spojnice linek a krvavý nápis Korova. Během produkce se mnohé prutové kulatiny žíhaně zbarvovaly, a vytvářely tak dojem nadreálných světů podobných vědeckým záznamům činnosti mozku. Jako by se příběh odehrával v Alexově hlavě. Inscenace tím získávala rozměr ošklivého snu.

    Herci se po konstrukcích pohybují s lehkostí popírající zemskou přitažlivost. FOTO JAMU

    Herci se po konstrukcích pohybují s lehkostí popírající zemskou přitažlivost. Režisérkou jsou vedeni k výbušnému, ale ukázněnému projevu v rámci daného inscenačního řádu, k pečlivé výslovnosti a rozlišení charakterů hraných postav. Výkon Marka Kristiana Hochmana v roli Alexe je mimořádný. Jistě neujde pozornosti producentů nejen divadelních. Jeho bezelstný úsměv ukrývá skutečnou podobu lidské bestie. S maskou na tváří organizuje násilnosti svých zlotřilých kumpánů. Uzurpuje, znásilňuje a vraždí. Milovníci lingvistiky možná ocení českou mluvu plnou rusismů, germanismů, anglicismů a možná i romštiny. Kdo pátráte po vzniku problému, jak se v člověku rodí vůle konat násilí, zajděte si do Marty na představení Mechanického pomeranče. Inscenace vás klidnými nenechá…

    Brno – Komín, 18. 12. 2017

    Divadelní studio Marta, Brno – Anthony Burgess: Mechanický pomeranč. Překlad: Ladislav Šenkyřík, dramatizace Barbora Chovancová, Jakub Liška, režie: Barbora Chovancová, dramaturgie: Jakub Liška, pohybová spolupráce: Ondřej Jiráček, Adam Mašura, výprava: Magdaléna Paráčková, hudba: Eva Dobružská, zvuk: Petra Göbelová, Václav Zemánek, Michal Nýdr, světlo: Barbora Jágrová, light design: Luboš Zbranek, stavba: Barbora Sosnovcová, produkce: Adéla Svídová. Hrají: Barbora Bezáková – Čajina, Vězeň, Sestřička; Natálie Golovčenko – Čajina, Policajt, Emko, Vězeň; Viktor Harangi – Pitrs, Guvernér, Len; Mark Kristian Hochman – Alex S.; František Maňák – Tupolin, Vězeň, Bejk; Štěpán Princ – Ministr vnitra; Klára Anna Satinská – Žena spisovatele, Bachař, Da Silva; Petra Schovánková – Barman, Žena s kytkami, Vězeň, Rubinstein; Jakub Spišák – Přepadený důchodce, Policajt, Vězeň, Dr. Branom; Magdalena Straková – Čajna, Vězeň; Pavel Šupina – Blázen v Korově, Spisovatel Alexander, Deltoid, Kaplan; Karel Vondrášek – Georgeek, Téčko, Dr. Brodsky, Rick (studenti 4. ročníku herectví DIFA JAMU). Premiéra 14. 12. 2017.

    Inscenace vás klidnými nenechá… FOTO JAMU


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 301)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,