Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 329)

    Pod lampou čte tatínek dcerušce z mohutné kroniky pohádku o výjimečném kocourovi, který odmítal chytat myši. Děvčátko usne a zdá se jí sen…

    Tatínek zlatým klíčem odemkne kouzelný nástroj, oživí klavíristku a barokní dirigentka v bílé paruce začne dirigovat. Ve velké vaně se rozvaluje kocour, co vypadá jako kočka. Učí se ze z česko-francouzského slovníku francouzská slůvka. Ze zdí vylézají dívenky, vypadají jako kamarádky ze třídy. Mají myší ocásky a pážecí kalhotky. Běhají po pokoji a zpívají jako v kostele na kůru. Domovnice je honí pometlem. Je směšná. Má černou hlavu plnou natáček. A zpívá… Panečku, to je sen…

    Panečku, to je sen… FOTO NdB

    Není jednoduché vytvořit „dětskou“ operu pro děti uvyklé s mateřským mlékem nasávat ovládání tlačítek televizních aparátů a mobilů…

    Hudebnímu skladateli Jiřímu Temlovi i libretistům Elišce Hrubé Toperczerové a Janu Tůmovi se to povedlo. Režisér Marek Mokoš krédo autorů pochopil a jeviště proměnil ve skotačivý rej hrajících si dětí.

    Barevnost dekorace i kostýmů… FOTO NdB

    Barevnost dekorace i kostýmů, určitá nemotornost dívčího sboru proměňujícího se v pážata, zámeckou „honor“ společnost, v hejna netopýrů či strašidelných maškar dokázaly spolu s výkony pěvců udržet pozornost malých dětí i dospělých diváků po celé představení.

    Zdařilým hereckým výkonem se blýskl Tadeáš Hoza v roli Vypravěče. FOTO NdB,

    Zdařilými hereckými výkony se blýskli Tadeáš Hoza v roli Vypravěče, Zoltán Korda v komickém Králi a Petr Karas v laskavě strašidelném Obru Evženovi. Výtečnou Domovnicí byla Daniela Straková – Šedrlová. Švec František v podání Petera Račka byl dobře zpívající dobrák. Snad jen Kocouru Veroniky Hajnové – Fialové scházelo něco málo kocouřího fanfaronství. Byl spíše kočičí dívkou… Přepestrou a přeslazenou Princeznu představovala Zdislava Bočková.

    Kocour Veroniky Hajnové – Fialové byl spíše kočičí dívkou… FOTO NdB

    Uznání diváků si vysloužila klavíristka Galina Aleshkevich, dirigentka Valeria Maťašová i přítomný skladatel Jiří Teml.

    Dívka Mab pravila: Výjev mohutného obra sedícího v mocné dlani a ovládajícího opratěmi ukazováček s prostředníčkem jako jedoucí spřežení byl nejpohádkovější. Ovšem to, že jsem slyšela nápovědu, tak to byly zážitky nepohádkové… Mrzlo a trochu to klouzalo. Řekl jsem: Ano, scénu i kostýmy Davida Janoška pokládám za pozoruhodné…

    Brno – Komín, 27. 3. 2018

    Národní divadlo Brno – Jiří Teml: Kocour v botách. Libreto: Eliška Hrubá Toperczerová, Jan Tůma, hudební nastudování: Valeria Maťašová, dirigent: Valeria Maťašová, režie: Marek Mokoš, výprava: David Janošek, dramaturgie: Patricie Částková, asistent dirigenta: Kostiantyn Tyshko, Robert Ferrer, asistent režie: Otakar Blaha. Osoby a obsazení – Vypravěč: Roman Hoza, Tadeáš Hoza j. h,. Kocour: Veronika Hajnová Fialová, Jitka Klečanská, František: Peter Račko j. h., Václav Vallon j. h., Domovnice: Daniela Straková-ŠedrlováMartina Králíková, Princezna: Zdislava Bočková, Tereza Merklová Kyzlinková, Král: Petr LevíčekZoltán Korda, Obr Čaroděj: David Nykl, Petr Karas. Dirigent představení: Valeria Maťašová. Premiéra 23. března 2018 v divadle Reduta, Brno


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 329)

    1. Zdeněk Pololáník

      Avatar

      Skvěle
      textem přiblíženo představení doplněné snímky musí vyvolat zájem je osobně navštívit.

      16.04.2018 (21.30), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,