Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 332)

    Byl jednou jeden smutný klaun. Jmenoval se Grock. Hrál virtuózně na hudební nástroje a uváděl diváky v úžas bravurou hrátek svého těla. Vrcholným číslem jeho produkcí byl propad do lůna židle a zpětný výskok na její opěradlo s malinkými housličkami v rukou. Hrával při tom píseň klaunů světa: Ó sole mió… Rodem byl Švýcar.

    Myslel jsem na něj, ale i na grog, když jsem chladem večerního šeření spěchal po boku dívky Mab lužáneckým parkem k cirkovému stanu a těšil se na vystoupení německých hudebních excentriků. Řekl jsem: Muzikanti Christoph Schelb a Max Albert Müller, kteří jako duo vystupují pod názvem Gogol & Max, se svým představením Humor in concert získali na Evropském Festivalu humoru a satiry cenu Grand Prix.

    Pod kopulí šapitó bylo teplo. FOTO NdB

    Pod kopulí šapitó bylo teplo. Na hlavu mi z agregátu vanul saharský dech. Kaskády sezení byly naplněny dospělými i dětskými diváky. V manéži na pódiu stálo černé piano a několik zahalených beden. Zlatý heligón se pyšnil vsazenou kyticí velkokvětých aster.

    Místo zlatavé brány borců krášlil vstup barokní ověs. Velké obrazy mladičkého Mozarta a slovutného Johana Sebastiana Bacha umístěné na zdech napovídaly, že tato síň je zasvěcena klasické hudbě dob dávno minulých. Piano zdobila baňatá váza ze skla a malá sádrová busta. Znalá dáma za mými zády pravila: Hele Hanzi, papá Haydn.

    Na pódium vstoupili dva pánové. FOTO NdB

    Na pódium vstoupili dva pánové. Mladší, delší v seriózně vyhlížejícím fraku a starší, menší v dlouze špičatých botách, plandavých kalhotách s rozevlátým pápěřím dlouhatánských šedin kol lysé hlavy. Od pohledu klaun. Kartáči tloukl do bubnu, pak si s nimi rozčesával vlasy a následně je svazoval v úhlednou mašličku. Komik. Mladší prokazoval virtuozitu hrou na piano, starší ovládal mistrovsky xylofon, zvonce a zvonečky. Vyklepával bravurně rytmy na kdejaké dřevo, na rámy i pulpity.

    Z piana si dělali horolezeckou stěnu. Klávesy rozeznívali čtyřručně zavěšeni dolů hlavami na jeho korpusu. Šplhali po kovové konstrukci, aby na její horní příčce získali možnost náhledu do notové partitury. Starší troubil na předlouhý alpský roh, na gumové hadice, zlatou tubu, na pozoun. Loudil tóny z klarinetu i kornetu. Nebylo mu cizí ani sólo na saxofon a trombón.

    Překvapením byla úžasně lehounká chůze po uzounké tyči postavené na skleněné nádobě stojící na pianu a protilehlé vratké konstrukci. FOTO archiv

    Mladší předvedl bez jakékoliv okázalosti a jen tak jako mimochodem vrcholné číslo mistra Grocka – náskok na opěradlo prošlápnuté židle. Starší mu konkuroval vrcholným trikem známým z repertoáru Charlie Chaplina – pádem po zádech do tubusu s následným šnečím nošením kulatého domečku po pódiu.

    Překvapením byla úžasně lehounká chůze po uzounké tyči postavené na skleněné nádobě stojící na pianu a protilehlé vratké konstrukci. Hubený dlouhán s růžovým deštníčkem v ruce se po tyči procházel jako tanečnice. Muž udivoval i balancováním na prkně položeném na konzervě.

    Byli jsme svědky bohatýrského večera dvou vynikajících hudebních excentriků. Foto PHILIPP VON DITFURTHi

    Nadšení diváků nebralo mezí. Španělské rytmy hrané na kytaru a flamenco vyklepávané starým tanečníkem vyvolávaly bouře potlesku. Hra na hrany sklenic naplněných vodou byla pak příjemnou tečkou za bohatýrským večerem dvou vynikajících hudebních excentriků.

    Byl to vskutku skvělý nápad pořídit v Brně cirkusové šapitó, řekla rozesmátá Mab. Zakopl jsem o vystouplý kamínek, zavrávoral a dodal: Duo inteligentních komiků, Gogol a Max, byli jeho ozdobou.

    Brno – Komín, 17. 4. 2018

    Christoph Schelb a Max Albert Müller: Humor in concert. Cirkusové šapitó, Národní divadlo Brno, Lužánky, 10. 4. 2018.


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 332)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,