Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 338)

    Jde z toho smutek, když před divadelní premiérou vítá diváky primárius slovy: Musíme šetřit. Na podlaze nalepené linie jsou stěnami dvou místností a průchozí chodby. Stoly jsou z šatny a židle z baru. Chce-li s tím někdo něco udělat, mohu sdělit číslo našeho bankovního konta…

    A nejsmutnější je, že nelhal…

    Vypadalo to jako na zkoušce. Herci chodili, běhali, dováděli, vztekali se a dokonce spolu zápasili v nalajnovaných obdélnících a ani jednou nepřešlápli. Pomyslné zdivo nepobourali. Kostýmy měli padnoucí, „zabydlené“, jakoby z vlastních šatníků…

    Dvě výslechové místnosti, tři policisté, jedna policistka a dva vyslýchaní zločinci. Jsme v severoirském Belfastu, na policejní stanici. Píše se rok 2000. Irskem cloumají etnické a náboženské nepokoje. Organizace UDA (Ulster Defence Association) a IRA (Irská republikánská armáda) organizují protestní akce a neváhají vraždit…

    Vypadalo to jako na zkoušce. FOTO BURANTEATR

    Významná osobnost současného britského dramatu Gary Mitchel ve hře Výslech zahájen zasvěceně vypovídá o problémech své země. Jeho slova, přeložená do češtiny, chrlili Brněnští jako chrliče vod při průtrži mračen…

    Vyslovovali, to ano, ale významy mnohých vět nerezonovaly. Stávalo se tak i mezi aktéry většiny dialogů, což bylo věci na škodu. Myslím si, že slov a vět mohlo být v inscenaci mnohem méně, že by jí slušelo krácení i hraní bez přestávky. Nebyla by sice kronikou zlé doby, nýbrž jen konversační kriminálkou, ale zato plnou dramatického napětí.

     

    Roman Groszmann odvedl v dané situaci pozoruhodnou režijní práci. FOTO archiv BURANTEATR

    Herecký prim měli Lukáš Rieger a Pavel Doucek. Chlapácký a chytrý vyšetřovatel Mark Simpson, oproti jemu prodejný, vydíraný nešťastník Bill Byrne prokazovali, jak velkou moc má poutavě hraný text. Sympatické herecké výkony Kateřiny Veselé a Martina Tlapáka by krácením slovních projevů získaly.

    Další překvapení české premiéry je herecký projev rtuťovitého studenta konzervatoře Marka Huráka, představitele vyšetřovaného zlodějíčka Roberta Montgomery, řečeného Králík. Vytvořil črtu drzého, všeho schopného grázlíka, šermem rukou překrývajícího strach.

    Roman Groszmann odvedl v dané situaci pozoruhodnou režijní práci. Doufejme, že napříště, bude-li nějaké, nebude nucen tvořit imaginativně zcela s imaginárními herci…

    Boj o bytí BuranTeatru je statečný a obdivuhodný. Zlomte vaz, milí Burani!!

    Brno – Komín, 3. 5. 2018

    BuranTeatr, Brno – Gary Mitchel: Výslech zahájen. Překlad Silvie Šustrová, režie Roman Groszmann, inscenační úprava Jan Šotkovský, Roman Groszmann, scéna Roman Groszmann, kostýmy Aneta Grňáková, dramaturgie Jan Šotkovský, produkce Jana Fišerová. Osoby a obsazení: Caroline Patersonová – Kateřina Veselá, Mark Simpson – Lukáš Rieger, Bill Byrne – Pavel Doucek, David Davis – Martin Tlapák, Stanley Brown – Petr Tlustý, Robert Montgomery, řečený Králík – Marek Hurák. Premiéra 28. dubna 2018.


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 338)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,