Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 341)
Touha porozumět se často ztrácí pod nánosy strachu a záměrné nevědomosti… Tak nějak to napsala v programu k inscenaci You ruské dramatičky Olji Muchinové studentka dramaturgie Eva Lietavová.
Hledačství tvůrčího tria – Barbory Chovancové (režie), Karolíny Srpkové (výprava) a Evy Leitavové (dramaturgie) – muselo být podobné práci archeologů. Studentky rozkryly tajemství autorky, často nazývané Čechovem v sukních, a pronikly do duší jednajících postav hry. Jestliže u Čechova platilo, visí-li na stěně puška, musí vystřelit, u Muchinové putuje z rukou do rukou bubínková pistole. Střílí se z ní, ale oproti Čechovovi jsou střely milosrdnější, nezabíjejí, jen zraňují… U Čechova vidí mnozí spásu v Moskvě, u Muchiny hrdinové z Moskvy prchají…
Karolína Srpková zarámovala kamrlík s úzkou vstupní chodbičkou strohostí nízkého stropu a povlávajícími závěsy z igelitu. Jeho stěny polepila šednoucími tapetami. Středobody domácího dění učinila letitou pohovku a opelichané křeslo. Do rohu bytové klícky postavila pianino, na drobný stolek láhve s vodkou, skleničky a dva barevné hrníčky, které rodině kdysi daroval Lenin… Výtvarnice se strefila i do kostýmování herců. Šedivá strakatost svršků, obutí a butelky v kapsách i v záňadří vypovídaly o charakteru společnosti a doby.
Barboře Chovancové se podařilo stvořit věrohodný prostor pro setkávání generací bojících se o budoucnost. Několikerým zastavením běhu představení valícím se mračnem válečného prachu dokreslovala podvědomí strachu Moskvanů… Vedla herce k pravdivosti projevu.
Aňa Svetlany Hruškovicové byla rozdychtěnou Moskvankou hledající lásku jako záchytný bod štěstí. Věčně opilý Andrej Tadeáše Horehleď, skrýval žal srdce pod vousy zarostlé tváře. Připutoval do Moskvy zdaleka a lásku ani štěstí v ní nenalezl. Hubeňour Seva, historií hroutícího se Svazu prošlý alkoholik, ťapal v ponožkách nekonečně marným život. Podobu mu vtisknul charismatický Jakub Spišák. Tajemnou, odkvétající a nešťastně šťastnou Sestru zobající milence jako jednohubky vytvořila Eliška Machačová. Výřečného Dmitrije zpodobnil v postavě milovníka-trubce pohledný Patrik Földesi. Jevištěm rejdily dvě tučné, odporně se šklebící ikony všeho zlého a nepěkného. V rolích těchto dvou divých žen řádily Simona Fedorková a Alžběta Trembecká.
Představení dosáhlo překvapivé krásy ve chvílích, kdy Hanou Foss zhudebněné verše Sergeje Jesenina – Šlehá plamen, požár modrá se zpívané á capella – zazněly sálem jako poslání.
Inscenace o lidech, kterým osud přisoudil žít v srdci rozpadající sovětské velmoci, je úspěchem studentů 4. ročníku Ateliéru muzikálového herectví JAMU.
Brno – Komín, 12. 4. 2018
Divadlo na Orlí, Brno – Olja Muchina: YOU. Překlad: Vlasta Smoláková, režie: Barbora Chovancová, dramaturgie: Eva Lietavová, výprava: Karolína Srpková, hudba: Hana Foss, pohybová spolupráce: David Strnad, produkce: Jakub Julina, světla: Josef Havelka, zvuk: Vojtěch Fišera, jevištní technika: Lucie Pařízková. Hrají studenti 4. ročníku Ateliéru muzikálového herectví MgA. Stano Slováka. Premiéra 8. 4. 2018 v Divadle na Orlí. Psáno z reprízy 9. 4. 2018.
Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 341)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)