Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 360)
Je začátek prázdnin, smutek z úmrtí nadšených tahounů pomyslných kár božské Thálie je převeliký… Zuby nehty se bráním propadnutí sítem do tmy zapomnění, píšu a vzpomínám. Vzpomínám a píšu…
Spolu s paní doktor Eugenií Dufkovou připravuji do tisku svou výroční knížku 33 mudrování a jedna povídačka navrch. Protože se naivně domnívám, že vřavu dějinného dění překoná tištěné slovo spíše než paměť elektroniky. Naše virtuální korespondence i bezdrátové hovory protřásají kdeco a kdekoho. Není se čemu divit. Žijeme déle a mnohé jsme viděli i zažili…
Paní doktor pravila: Paní Jarušce dlužíme. Nepsali jsme o ní. Hrála v operetě, zpívala v opeře, učila a učí na JAMU, navštěvuje naše pořady…
Tak, tak. Profesorka Jarmila Krátká přitom byla, aniž bych to věděl, mým andělem strážným. Potkával jsem se s ní v dobách „hereckých“ na kulturních brigádách, ale i na schodišti staré budovy JAMU. S nemocnou paní Kateřinou jsme ji navštívili ve Staré říši. Bydlela vedle hřbitova. Za vilkou byla hluboká strž, rostly tam jilmy, keře rybízu a jahody. Propadlí do bolestí jsme pak chodili kolem větrného rybníka, kdesi poblíž Telče…
Má paní už není, profesorčin manžel také ne…
Od paní doktor jsem obdržel depeši: Profesorka Jarmila Krátká se narodila ve Ždánicích, tam, kde se zpívají krásné moravsko-slovácké lidové písně, a až se naplnil čas – chtělo ji nejen divadlo v Brně, ale i v Ostravě, Jihlavě, Teplicích… Rozhodla se pro Brno.
Nevím přesně, zda mají umělci v oblibě slovo „píle“, ale bez ní může být na jevišti krušno (jako ostatně všude), i velký talent hasne. Paní Krátká měla obého dostatek: zpěvu se začala učit v Lidové škole umění, s ochotníky hrála v Typosu, absolvovala státní konzervatoř, čtyři semestry na filosofické fakultě brněnské univerzity, obor čeština – ruština, absolvovala Pedagogickou fakultu (1955), později JAMU, obor operní zpěv. Posléze na této škole učila, stala se profesorkou a také prorektorkou.
Na jevišti měla zvláštní půvab. Připomínala mi činoherní herečku Helenu Trýbovou – v tom, že nedbala na „herecký krasopis“ (jak tuto snahu nazýval docent Viktor Kudělka, muž blahé paměti, který mezi svými láskami snad nejvíc stranil operetě). Žádná povrchnost, žádná vnější líbivost.
Po devíti – pro ni úspěšných – sezonách přešla do opery.
Nebylo tajemstvím, že si vždycky přála zpívat právě tam. Pamatuji si dobře její projev: byl plný ušlechtilé vroucnosti. Tento postřeh ostatně dobře odpovídá jejímu lidského charakteru, její povaze. Nikdy se nenechala svést k nadsázce a její operetní i operní postavy byly vždycky živé bytosti, pohybovaly se na jevišti přirozeně, uměřeně k stavu, který zastupovaly.
Myslíte, že se naskytne ještě příležitost připomenout její život na jevištích operetních a operních?
Odpověděl jsem: Vyloučit se to nedá… Třeba někdo někdy napíše drama či komedii a všechny nás i s ošidnou dobou v podobě teatrálního panoptika oživí…
Paní doktor napsala. Za předpokladu, že divadla přežijí…
(Psáno ve spolupráci s Eugenií Dufkovou.)
Brno – Komín, 5. 7. 2018
Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 360)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)