Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 385)
Dostalo se mi požehnaného daru. Viděl jsem poprázdninové uvedení inscenace hry Petera Schaffera Amadeus, tj. Milovaný Bohem v režii Vladimíra Morávka.
V dýmech horečných oparů vylézali z děr bělostní skřeti, povívali mezi kupami zašlých matrací, trosek barokních stolků i židliček a skřehotali: Salieri zabil Mozarta, Salieri zabil Mozarta… Bílé tváře dam z trupy v dlouhých krinolínách se přidávaly. Zadýmané prostory zahltil motiv z Mozartova Rekviem. Všichni zpívali: Sá-li-éri. Sá-li-éri. Znělo to jako výkřiky šílenců. Na bělostném vozíčku vídeňského blázince seděl umírající hudební skladatel, Antonio Salieri. Koncert pohybu, světelných změn, zbloudilých slov, cinkotu notiček, troušení smíšků i smíchů začal.
Režisér zahrnul do příběhu celý hrací sál, jako by to byla lebka mozku zmírajícího pacienta. Klapot střevíců se ozýval z ochozů, slova z divácké elevace, z lávek i z tyčí konstrukcí kmitaly údy pokřivených těl bílých skřetů. Hudební vlny monumentálního rekviem zalévaly mozkovnu. Kdesi se ozvala kadence koloratury Královny noci… Z mlh vystoupala tvář Salieriho, vypovídala příběh života. Bože, moc tě prosím, udělej, ať se stanu skladatelem… Tvář starce je obrazem dobrosrdečného pána, jen zkoumavý pohled očí a majetnicky chtivé rty varují, pozor vše je jinak…
Miroslav Donutil hraje Antonia Salieriho virtuózně. Opisuje osud průměrného člověka, který se vlastní pílí a houževnatostí vypracoval do vysokého postavení. Hubí své konkurenty božským uměním intrik. Brumlá tóny pečlivě artikulované mluvy, jako by hrál na strunách violoncella. Krmí sebe i povolné dámy čokoládovými kuličkami a je skromný, nedotknutelný. Ješitnost a pýchu halí maskou servilnosti a pokory. Nenávistnou zášť k božské hudbě a drzostem Wolfganga Amadea dokáže skrýt. Výbuchy vzteku drtí skřeky rozšlápnuté polnice. Zjemňuje dramatické dialogy nečekanými vtipnými glosami.
Scénář a režie dopřávají vidět Mozarta pohledem šíleného skladatele Salieriho. Tato tvůrčí koncepce naplňuje inscenaci napětím, dramatičností a umožňuje hercům předvádět mimořádně kvalitní výkony. Simona Zmrzlá je svůdnou, panovačnou i chtivou Mozartovou manželkou Konstance Weberovou. Je sekerou dobré pověsti své i svého manžela.
Hereckým zjevením je Wolfgang Amadeus Mozart v podání Martina Donutila. Hbitý, hudbou a vášněmi nabitý, drzý, sympatický mladý muž s chocholem ohnivého kohouta na hlavě exceloval. Fanfarónství střídala naivita, prostořekost a trylky smíchu. Přesvědčivý byl i v okamžicích nemoci a skonu.
Nadšené obecenstvo odměnilo aktéry představení dlouhým potleskem vstoje a voláním bravo… Zaslouženě. Představení od premiéry dozrálo. Stalo se nezapomenutelným divadelním zážitkem…
Brno – Komín, 29. 9. 2018
Divadlo Husa na provázku, Brno – Peter Shaffer, Miloš Forman, Vladimír Morávek: Amadeus (tj. Milovaný Bohem) – Hommage a Miloš Forman. Úprava a režie: Vladimír Morávek. Dramaturgie: Lucie Němečková. Scéna: Svatopluk Sládeček. Kostýmy: Sylva Zimula Hanáková. Hudba: Petr Hromádka v úctě a lásce k Wolfgangu Amadeovi Mozartovi. Korepetice: David Janík. Pohybová spolupráce: Leona Qaša Kvasnicová. Inspice: Kateřina Miklínová. Foto: Viktor Kronbauer. Osoby a obsazení: Antonio Salieri: Miroslav Donutil / Tereza Salieriová, jeho žena: Růžena Dvořáková, Monika Matoušková / Wolfgang Amadeus Mozart: Martin Donutil / Konstance Weberová, jeho žena: Simona Zmrzlá / Josef II., rakouský císař: Dominik Teleky, Robert Mikluš / Hrabě Johann Kilian von Strack, císařký komoří: Jan Mansfeld, Pavelo Zatloukal / Baronka Waldstädtenová: Nicole Maláčová / Baron Gottfried van Swieten, prefekt: Vladimír Hauser / Hraběnka von Rosenberg, mondéna: Ivana Hloužková / 1. Větříček („Venticelli“), donašeč: Milan Holenda / 2. Větříček („Venticelli“), donašeč: Ondřej Kokorský / 3. Větříček („Venticelli“), donašeč: Adam Mašura / 4. Větříček („Venticelli“), donašeč: Dalibor Buš / Salieriho kuchař, 87 let: Dominik Teleky, Robert Mikluš / Salieriho komorník, 89 let: Adam Mašura / Kateřina Cavalieri, Mozartova žačka, velice talentovaná: Tereza Marečková / Královna noci: Andrea Horská. Muž u piana: David Janík, Martin Jakubíček / Zázračné dítě, 10 let: Martin Sova / Vídeňané: Všichni. Premiéry: 14., 15. a 17. března 2014. Psáno z reprízy 27. 9. 2018.
///
Více na i-DN:
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 47)
…
Dvakrát brněnský Amadeus aneb The worst of Mozart
…
Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 385)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)