Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 391)
Zrcadlová stěna porcovaná do svislých plátů zrcadlila postavy diváků sedících v hledišti. Při světelné změně divácké korpusy zmizely a za průsvitnou slídou na židlích elevace posedávalo, šklebilo se, klátilo a gestikulovalo devět postav. Lidé Elsinoru.
Před stěnu vystoupil Duch krále Hamleta. Hudba imitovala rány děl a šumění moře. Aktéři obléknuti do kostýmů současnosti byli bosí… Do poryvů zvuků kdesi, kdosi, cosi hovořil… Možná o situaci na hradě po smrti panovníka. Postavy zaujaly postoje v průsvitných obdélnících, jakoby živoucí figuríny v kójích panoptika.
Kdysi dávno mi bylo dáno hrát Ducha zavražděného krále Hamleta… Přiznám se, že jsem si dosti dlouho namáhal hlavu zjišťováním, kdo z aktérů koho a co představuje…
Studenti se procházeli hradními prostorami jako slídilové. Pohybovali se jako němí mimové. Stylizovaný pohyb se mnohdy podobal kreacím moderního tance. Claudius v bělostném obleku zamordoval hmaty tančícího zápasníka svého bratra, panovníka Dánů. Hloupoučká, naivní Ofélie rozpustilými gesty paží zápasila v bezkrokovém duetu s uzurpátorem Poloniem. Výtečně působilo tancující trio Hamlet, Rosencrantz a Guildenstern. Proplétající se páry rukou připomínaly pohyby hadích ocásků osnujících vřeteno intrik. Možná i taneček kolo, kolo mlýnské…
Děním se proplétala i zpívající formace tří dívek. Žel, nevím, koho představovala. Možná hrobníky nebo čarodějnice.
Zajímavým se mi jevil pohybový duel prince Hamleta s Gertrudou. Matka nemohla unést lásku syna a syn nenalézal u matky bod pro společnou oporu. Zabití Polonia Hamletem bylo odtančeno v plazivém obkročáku objímání.
Hamlet se po přestávce změnil na meditaci o smrti člověka. Laertes předváděl s nebožtíkem Poloniem dlouhou pohybovou etudu na téma, že člověk je jen pomíjivou skořepinou, loutkou, pouhým nic… A deset hrajících vyslovovalo monology pětadvacetiletých o smrti. Jedna dívka pravila: Chtěla bych zemřít zdravá…
Závěrečné šermování Hamleta s Laertem se konalo bez kordů ve volném stylu hry na slepou bábu. Ta se stala završením souboje adeptů ateliéru Fyzického divadla JAMU s diváky i s odkazem hrdiny, co se nemohl rozhodnout.
Představení bylo školou jevištního pohybu, hereckého myšlení, snad i dýchání a možná také jevištní mluvy.
Divácké přízni se moc netěšilo…
Brno – Komín, 12. 10. 2018
…
P. S. Uvádím krédo inscenátorů: Každá z postav Shakespearova dramatu je zvána k tomu, aby vystavila sama sebe temné noci, v níž bude konfrontována s vlastními stíny, a tak se oprostí od svých předsudků a návyků. Taková operace vyžaduje osamělost a utrpení. Postavy setrvávají na prahu této zkoušky a opakovaně uhýbají před přijetím pozvání. Raději ho zatemňují lží a předstíráním, falešným blikáním záminek a ospravedlňování se, kalkulací a planou ironií.
Hamlet a tma: zastavení na prahu přijetí vlastní noci.
…
Studio Marta, Brno – William Shakespeare: Hamlet a tma. Překlad: Jiří Josek, režie: Pierre Nadaud a kol., dramaturgie: Karolina Ondrová, výprava: Judita Mejstříková, light design: Jonáš Garaj, hudba: Tomáš Hrubiš, zvuk: Vojtěch Kříž, produkce: Michaela Zemčíková. Hrají – Gertruda: Nikola Dubovanová, Ofelie: Lucie Hrochová, Rosencrantz: Pavla Kopřivová, Guldenstern: Rebeka Lonská, Horacio: Tereza Stachová, Claudius: Matouš Adam, Laertes: Michal Nagy, Hamlet: Daniel Kvašňovský, Polonius: Juraj Mitro, Duch: Pierre Nadaud. Premiéra 11. 10. 2018 Studio Marta, scéna Divadelní fakulty JAMU.
Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 391)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)
Pierre Nadaud
Pane Bože,
Pane Tuček, proč při každé reprízu Hamleta a tma divadlo Studio Marta je plné? Diváci jsou masochisty? Jak víte co všichni diváci myslí? Proboha Pane Tuček.
No tak… ale myslel jsem že bude ten vás článek spíž deník bez názoru. Jsem rád, že není to tak. Inscenace vás neinspirovalo. Je to postátní.
Vaše Pierre, který už mysli na něco jiného
05.11.2018 (21.13), Trvalý odkaz komentáře,
,