Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy Festivaly

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 396/4)

    Julius Zeyer napsal veršované drama, příběh z dob českého dávnověku, o dívčí válce vedené odbojnou Vlastou proti mužům ovládajícím knížecí stolec vyšehradský. Luzná kráska Šárka uhranula cit udatného Ctirada a podlou zradou přivodila jeho zkázu.

    Na jevišti rakev… Foto Marek Olbrzymek

    Zeyer byl vlastenec, řadil se mezi obrozence, dokazující, že malý národ Český na to má, aby se vyrovnal národům velkým a mocným. Šárka byla psána v podobě mytologické báje jako operní libreto pro skladatele Antonína Dvořáka. Zeyer však se svým úmyslem neuspěl.

    Múza Mab mi napověděla: Mladý Leoš Janáček se pro Šárku nadchl. Drama upravil, zkrátil, napsal dle Zeyera libreto a v letech 1887 až 1888 zkomponoval operu Šárka. Poté požádal slovutného básníka o souhlas s uvedením. Julius Zeyer se uraženě zatvrdil a Janáčkovu žádost zamítl. První provedení opery Šárka se tak uskutečnilo v brněnském Národním divadle až roku 1925 pod taktovkou Františka Neumanna v režii Oty Zítka.

    Vím, vím, matně si vzpomínám. Janáček se proto trápil a komponování přerušil. K partituře se vrátil po třiceti letech. A jeho žák Osvald Chlubna provedl orchestraci třetího aktu. Odborníci psali o obtížném pěveckém partu titulní role…

    Z orchestřiště zní hudba. Historická, poněkud upravená předehra k opeře Šárka. Foto Marek Olbrzymek

    Zájem o festivalovou Šárku v provedení Ensemble Opera Diversa je veliký. Sál divadla Reduta je vyprodán. Jazykové spektrum diváků je obdivuhodné.

    Múza mě pozdravila španělsky: Buenos.

    V orchestřišti jsem vedle harfy zahlédl dvě kytary. Jednu měl na klíně Ondřej Kyas.

    Na jevišti rakev. V síni krematoria se tísní nazlobené dámy, od pohledu úřednice kontrolního úřadu. Vévodí jim statná blondýna, Šárka. Dámy mají v rukou stvoly růží. Vlevo před rakví je obraz blondýny krasavice, kněžny Libuše zdobený pruhem smuteční pásky. Nalevo za rakví je bar pult, napravo od rakve stůl s úřednickou lampičkou. Lístky okvětí padají na podlahu. Nalevo před rakví, na pahýlu samorostu je vidět skleněná vitrínka. V ní se modrá pistole ráže pětatřicet. Lístky okvětí padají na podlahu. Z orchestřiště zní hudba. Historická, poněkud upravená předehra k opeře Šárka.

    Do obřadní síně vtrhne svita bodyguardů. Foto Marek Olbrzymek

    Do obřadní síně vtrhne svita bodyguardů. S nimi Přemysl a Lumír. Jejich oblečení je nápadně shodné se stejnokroji dnešních bossů bankéřského ražení.

    Múza šeptá: Je dobré zavřít ústa.

    Bylo hůř. Všem se v rukou objevily mobilní displeje, vysílačky. Obřadní síň se změnila v bojiště. N odlehlém místě v lesní houštině byla zrádná Šarka spoutána policejními pouty z ocele. Ctirad, urostlý pořízek v béžovém saku, působil jako komik Bean. Šárčiny bosé družky měly podobu manekýn předvádějících barevně škádlivé leginy. S kudličkami v rukou upíchaly nebohého Ctirada. Rozlícená Šárka rozbila vitrínu a modravým revolverem držela v šachu všechny ozbrojené bodyguardy. I mrtvého, v rakev uloženého Ctirada.

    Kristapána, to je příliš, štkala Mab, hrají to jako komiksovou kriminálku.

    Kristapána, to je příliš, hrají to jako komiksovou kriminálku. Foto Marek Olbrzymek

    Sevřel jsem si ústa dlaní, abych nerušil koncentraci nábožných vnímatelů, a zavřel oči. Hudba si mě podmanila. Napadlo mě, že jsem snad měl raději jít na včerejší koncertní provedení opery…

    Z Reduty jsem prchal. K naháči na pylonu jsem vyslal repliku: Odpusť, jsem strašně konzervativní. Hledal jsem múzu, ale Mab byla pryč.

    V noci jsem měl sen. Byl jsem v domečku. Paní Janáčková mi podala šálek kávy. Nebuďte smutný, starý pane. Řekl jsem: Mistře, co vám s tou Šárkou udělali… Mistr mlčel.

    Brno – Komín, 23. 11. 2018

    Ensemble Opera Diversa, Brno – Leoš Janáček: Šárka. Dirigentka: Gabriela Tardonová, režie: Kristiana Belcredi, scéna: Sylva Marková, kostýmy: Eliška Lupačová Ondráčková, sbormistryně: Katarína Duchoňová. Obsazení – Šárka: Iveta Jiříková, Ctirad: Dušan Růžička, Přemysl: Roman Hoza, Lumír: Pavel Valenta. Premiéra v Divadle Reduta v Brně 22. 11. 2018.

    ///

    Více na i-DN:

    Janáček Brno


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 396/4)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,