Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 413)
V polovině loňského prosince premiérovali ve studentské Martě autorskou inscenaci Ateliéru výchovné dramatiky pro neslyšící Srdce v prachu, oči planoucí, poskládanou ze střípků životů hudebního skladatele Leoše Janáčka a indického básníka bengálského původu Rabíndranátha Thákura.
Doháním zmeškané, vydal jsem se proto v příjemně se tvářícím večeru do známého divadélka v doprovodu múzy Mab… Bzučela mi do uší: Inspirací projektu je tvorba obou umělců, ale i paralely jejich osudů. Ambicí inscenace je, aby se s obrazy ze života i tvorby obou osobností mohli seznámit nejen slyšící, ale i neslyšící diváci. Důležitou a vizuálně přitažlivou součástí představení je proto i umělecké tlumočení do českého znakového jazyka. Černá Marta nás přijala do svého lůna.
Před námi v dolíku se bělá obdélníková plocha. Za ní stojí bílé pódium obestavěné bílými zdmi. V levém rohu pracovní stůl a židle. Na stěně promítán nápis Srdce v prachu, oči planoucí. Po pódiu se valí mlžný opar. Dva kloučci, Leoš a Rabíndranátha, poskakují jako rarášci…
Princip inscenování je jednoduchý. Jako u starých němých filmů. Na stěně se objevují titulky a aktéři oživují texty ilustracemi. Je to chytré. Vyslovené věty jsou převáděny gestikulací rukou a obličejů do podob znakového jazyka. Zdá se, že všichni aktéři jsou muzikální. Čistě zpívají, drží rytmy písní, tanců, mají cit pro rytmus představení. Ovládají i umění pantomimy a jsou zdatnými herci. Lehce črtají charaktery postav, jak ty z dálného Orientu, tak i naše Moravany. Jsou ohební a elegantní.
Vynikající hudební koláž Jana Kyncla dodává dobré hodince představení něhu i rozvernost. Jednoduché scénické řešení hýří kostýmovou barevností. Zadní stěna je využívána jako zívající brána, ve které mizí mrtví v dýmajících mlhách. Závěrečný oblak zahalí vše. I diváky…
V působivém představení oplývajícím hereckým nadšením upoutali především David Tchelidze v roli básníka Thákura a Marcel Krištofovič ztvárněním skladatele Janáčka. Znamenitá, do detailu promyšlená je autorská režie Adély Kratochvílové.
Klopýtal jsem tmou. Chodníčky Cihlářské ulice zarostlé nejsou, ale hrbolaté určitě.
Mab chrlila věty. Jsem nadšená. Představení dělali lidé, kteří vědí, co je pěkné a jemné… Žádné další úchylné nesmyslnosti, které na jevištích spatřujeme, bohužel, čím dál častěji…
Kouzelné bylo zvířecí hemžení kolem lišky Bystroušky. Zahalování indické dívky s červenou tečkou, kapkou zvanou bindi uprostřed čela, do předlouhého sárí… Zpívání lidových písní Polajko, polajko nebo Komáři se ženili… Nebo tanečky děvčat v kolových sukních s věnečky lučního kvítí na hlavě… Pamatuji si i obrazy vážné… Umírající Janáčkova dcera Olga volá: ´Tatínku, zahraj mi Pastorkyni, já už ji neuvidím…´ Také Thákurovo podobenství o ptáčcích, kteří se do sebe zamilují, bylo dojemné. Jeden žil v kleci a druhý na svobodě… Klec, představovaná světelným kuželem, je pro ně nepřekonatelnou překážkou… Indické ženě zemřelo dítě…
Mab zrychlovala chůzi a já jí nestačil… Zmizela v oparu ulice Lidické.
P. S. V závěru představení dirigoval Leoš Janáček svou skladbu pro smíšený sbor na text Rabíndranátha Thákura Potulný šílenec. Básníkova slova o člověku věčně hledajícím zlatý poklad jsou vytesána na náhrobním kameni skladatele… se silou vyhaslou, tělem sehnutým a srdcem v prachu jako strom, jenž byl vyvrácen…
Brno – Komín, 18. 1. 2019
Ateliér výchovné dramatiky pro neslyšící, JAMU Brno – Adéla Kratochvílová: Srdce v prachu, oči planoucí. Scénář a režie: Adéla Kratochvílová, námět a supervize: Zoja Mikotová, damaturgická spolupráce: Veronika Broulíková, výprava: Dominika Hanzlíková, hudba: Jan Kyncl, zvuk: Štěpán Plucar, světla: Marta Koláčková, produkce: Helena Gricová. Spolupráce na uměleckém tlumočení: Radka Kulichová, Daniela Vacková. Hrají: Barbora Dvořáková, Monika Goldefusová, Aneta Hegyiová, Lucie Hrochová, Nikola Minářová, Michaela Sivčáková, Marcel Krištofovič j.h., Petr Pidrman, David Tchelidze j.h. Premiéra 13. prosince 2018 ve Studiu Marta, Brno. Psáno z reprízy 16. ledna 2019.
Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 413)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)