Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 442)
Digitalizace světa je pro mne utajená veličina, do které pronikám pomalu a s největší opatrností. Po úporných soubojích jsem se naučil spouštět počítač a zadávat mu několik podstatných úkonů pro psaní textů, jejich ukládání i přeposílání.
Slouží mi internet, mám přátele přes Facebook a ovládám i tlačítkový mobil. Za tyto úkony jednou za měsíc platím firmě UPS. Vztekám se, když se přístroje vzbouří a dělají cosi jiného, než chci já. Jsem mezi digitálními zasvěcenci pouhopouhý laik…
Internet mi dodal zprávu: Autorský muzikál Offline! Vypráví o zkušenosti člověka, který se na půl roku dobrovolně odřízl od internetu. Tuto novinku v podání letos absolvujících studentů muzikálu z Divadelní fakulty JAMU připravilo Divadlo na Orlí.
Německý novinář, redaktor Süddeutsche Zeitung Alex Rühle se rozhodl učinit experiment, půl roku žít bez chytrého telefonu a internetu obecně. Vydal o tom knihu Ohne Netz: Mein halbes Jahr offline (Bez sítě. Můj půl roku oflline).
Pro pána Jána, o tomhle se dá hrát…? No, konec konců, proč ne, dnes je možné všechno…
Dal jsem se do gala, přítele PC uvedl do klidové polohy a vyrazil za novým muzikálem.
Střely laserových paprsků kmitaly, svislice neonových tyčí zářily, na podlaze se bělaly nakreslené obrysy postav. Osm herců v křiklavých kostýmech bloudilo jevištním prostorem a hledělo do mobilních displejů. Tři dívky měly na hlavách provokativně ošklivé paruky. Jedna z nich hrůzně zmalovaná okruží očí… Tu a tam se někdo z nich skácel jako podťatý. Upadli jako v detektivce do nakreslených grafů mrtvol.
Skupinová mluvčí v zelených punčochách upozornila: Nebojte se, půjde jen o hodinku humorných taškařic. Bude se zpívat, tančit a vtipkovat…
Skutečně. Studentská recese se mísila s odbornými pojmy, písně měly říz, choreografie švih a muzikáloví herci řádili. Kristína Jurková byla rozkošnou naivkou, Daniel Mišák vtipným glosátorem a Kristína Oríšková s účesem podobným pokojové televizní anténě hrála prim. Když se aktérům zdály být zápisky experimentu nezáživné, přidali na rychlosti a sypali ze sebe slova jako zrnka máku z makovice…
Za mistrovské zcizení považuji šokující výjev, ve kterém mluvčí ročníku Tamara Dikyová prohlásila: Vážení, jsme šikovní, naučili jsme se mluvit, zpívat, tančit, hrát, kupte si nás! A herci s fotografiemi popsanými jejich jmény v rukou se dožadovali přízně diváků. Kupte si mě! Kupte si mě! Kupte si nás!!
Hodně se v inscenaci hovořilo o proradnostech internetových sítí. O možnostech sledování osob i firem, o nekalostech hackerů a o snahách ovládnout světová dění vytvořením super digitálních vlásečnic ve vesmíru… Uff, teď nevím, jestli to studenti takto říkali, nebo si to vymýšlím. Chápejte, jsem laik. Moc tomu nerozumím…
Vážení, zajděte se na mladé herce do Divadla na Orlí podívat, jsou dobří… Jejich inscenace je chytrá, poetická, komediální i poučná. Uznání a angažmá si zaslouží celý ročník: Tamara Dikyová, Kristína Kubačková, Dušan Kraus, Jan Ludva, František Herz, Kristína Jurková, Kristína Oríšková, Daniel Mišák…
V samotě, u kamaráda počítače, jsem si připomněl větu režiséra Petera Scherhaufera: Jarošu, pamatuj si, na divadle sa dá hrát všecko, aj telefonní seznam…
Ozval se tón, došel mi e-mail od múzy Mab: Jaká byla premiéra? Naťukal jsem do klávesnice a odeslal: Režie Lukáše Kopeckého vynalézavá, herci výborní, představení mělo šmrnc a spád, měla bys vidět…
Brno – Komín, 1. 3. 2019
Divadlo na Orlí, Brno – Alex Rühle, Martin Sládeček, Mario Buzzi: Offlline! Autor literární předlohy Alex Rühle, dramatizace a překlad Martin Sládeček, hudba Mario Buzzi. Režie Lukáš Kopecký, dramaturgie Martin Sládeček, Michael Sodomka, choreografie Peter Strenáčik, asistentka choreografa Klára Šútovská, výprava Andrea Mužíková, hudební nastudování Mario Buzzi a Daniel Rymeš, produkce Markéta Štefanová, světlo Vojtěch Fišera, zvuk Jindřich Hudeček, fotodokumentace Andrea Benešová. Hrají studenti 4. ročníku Ateliéru muzikálového herectví doc. Sylvy Talpové. Premiéra 28. 2. 2019 v Divadle na Orlí.
Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 442)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)
Zdeněk Pololáník
Mistrovskými slovy
pisatele článku p. Tučka je vyjádřen obsah, průběh děje, pestrost scén, dynamika a pohyb mladých aktérů předvádějících invencemi nabitou hru, stejně vkusně byly vybrány a mezi textem umístěny barvité momentky fotografovy. A co hudba? Alespoň několikataktová sprška tónu by doplnila tuto složku inscenace. Nebo v současném muzikálu není důležitá?
04.05.2019 (20.23), Trvalý odkaz komentáře,
,