Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 443)
Na běhy už nejsem. V Komíně mi ujela tramvaj. Z České ulice jsem chvátal, do Divadla na Orlí jsem dorazil tři minuty před sedmou. Hlavu mi orosil pot.
Ve foyeru mezi diváky pobíhají herci. Vyvolávají jako kameloti. Aukce! Dražba! Draží se celosvětová klasika. Beru schody po dvou.
Do uší mi šeptá múza Mab: Inscenace provádí výzkum mimoslovního prostoru Čechovových her na základě zkoumání podmínečných okolností vypouštějících jejich slavné příběhy.
Vyvolávači volají: Draží se Leonardo da Vinci, Rembrandt, Caravaggio, Gauguin, Dalí, Chopin, Bach, Shakespeare, Čechov…
Mab bzučí: Ve Višňovém sadu jde o dražbu sadu, která zasahuje do života všech postav hry. V Rackovi se vzbouří autor Treplev. Zruší premiéru svého díla Světová duše, divadelního manifestu, navrhujícího nové pojetí divadla i herecké tvorby….
Kameloti křičí: Změna! Změníme sami sebe. Vytvoříme ze sebe sama tvůrce.
Mab chrlí slova: Světová duše je inspirovaná mimoslovním prostorem Čechovových her, obrazem Leonarda da Vinci Gioconda, poezií Mariny Cvětajevové a osobnostmi Arsenije Tarkovského a Rudolfa Steinera… Světová duše jsou osudy zaražené mezi slovy.
Jeden z kamelotů mě usazuje doprostřed první řady. Stírám si pot. Přede mnou je vyvýšené pódium. V mlžném oparu pařížského Louvru zahajují vyvolávači dražbu…
Inscenace Oxany Smilkové Světová duše je básnivou jevištní esejí psanou štětci surrealistů do oblak. Pod třemi talíři organtýnových chobotnic s vlnícími třásněmi chtivých, barvy měnících chapadel rozehrává lásky, zloby, sváry i stesky člověka své doby. Shluky postav, bujaré reje, křepčení, kmitání nohou se snoubí s dialogy vášní, milostností i hněvu. Klavírní preludia se prolínají s virtuózní hrou houslí, vlající chapadla chobotnic jsou zdobnými vrbami, úkryty ztracenců, vzdušnými zámky i mořskými obludami.
Člověk je to, co vnímá, říká jedna z postav umělecky rozmáchlé kompozice…
Mlžná Paříž se mění v mračné mlhy širé matičky Rusi. Raněvská je bolestně patetická, neustále si zouvá botky. Arkadina ohebná, suverénní, stále zpívá… Synek Raněvské Gríša metá kozelce, houpá se na houpačce, skotačí, je ho všude plno. Treplev, syn herečky Arkadinové, je zamilovaný a vážný… Bolestná byla, je a bude Ruská zem. I o GULAGU se vede řeč…
Některé obrazy jsou okouzlující. Svou nádherností berou divákům dech. Herci vzbuzují zdání, že prostorem poletují. A Paříž je středobodem světa.
Okradli mě, okradli mě, okradli mě, křičí v pařížském nevěstinci dáma rdící se pod rozmazanou růží. Jiná se dožaduje: Dejte mi vydělat na jízdenku zpět…
V závěru se představení mění ve sled rozvláčných dialogů podtrhujících smutek beznaděje člověka… Když aktéři vytvořili formaci letících ptáků a mávali pažemi jako křídly, splynul mi ze rtů Puškinův verš: Žuravliky, korabliky, letjat, letjat, letjat…
Mab zabzučela: Škoda, že tento nadmíru talentovaný herecký ročník svá studia již končí…
Ondřej Kolín, Vít Malecha, Simona Rejdová, Michal Kraus, Matyáš Darnady, Aneta Klimešová, David Bosh, Viktória Pejková, Dana Jaceková jsou školou dobře připraveni, ve světě umění se neztratí. Šťastnou pouť životem přeji… dodal jsem a bloumal volným krokem Josefskou ulicí.
Brno – Komín, 28. 4. 2019
Divadlo na Orlí, Brno – Oxana Smilková: Světová duše. Autorská inscenace režisérky a vedoucí pedagožky absolvujícího ročníku činoherního herectví Divadelní fakulty JAMU Oxany Smilkové. Scéna a kostýmy: Jevgenij Kulikov, light design: Jevgenij Kulikov, Barbora Sosnovcová, zvuk: Dušan Souček, produkce: Stanislav Čaban, Barbora Laierová. Účinkují: Matyáš Darnady, David Bosh, Dana Jaceková, Aneta Klimešová, Ondřej Kolín, Michal Kraus, Vít Malecha, Viktória Pejková, Simona Rejdová. Premiéra: středa 5. 9. 2018. Psáno z reprízy 27. 4. 2019.
Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 443)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)