Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 445)

    S měsícem lásky vtrhl do Mahenova divadla taneční festival Dance Brno. Byl jsem u toho…

    Premiantem byl baletní soubor z Českých Budějovic, který na festival přivezl inscenaci Klíče odnikud scenáristy, choreografa a režiséra Petra Zusky.

    Múza Mab mi čte z programu: Celovečerní „choreografická variace“ Petra Zusky je inspirována nedávnou návštěvou dnes již úplně opuštěného domu jeho prarodičů. Ten byl po několik posledních desetiletí obýván jednou osamocenou ženou, která zde posléze v naprosté samotě i zemřela.

    Do jevištní tmy zní velebné tóny Dvořákova Requiem. Vyděšená žena v šatech prostinké vesničanky usedá na židli. Umírá. Převislá paže v dlouhém rukávu je mrtva. Miserere… Miserere mei

    Otevírají se průvany světel. Duchové v černých hábitech podobných frakům tančí chorál přízraků. Výklenky dveří odkrývají zasuté výhledy. Černá rámoví židlí se seskupují kol bílé. Na ní sedí zesnulá… Loučení se životem je dlouhé, lemované záblesky dávného bytí.

    Rozlehlý prostor holé pláně je zužován do výseče zátiší s otevřeným klavírním křídlem a zeleným trávníkem pod ním. Lesk klavírního křídla zrcadlí záchvěvy duše nebohé ženy. Monumentální Dvořákova hudba se snoubí s intimitou lyrických skladeb z klavírního cyklu Po zarostlém chodníčku Leoše Janáčka. Mrtvá ožívá, rozdvojuje se. Stará paní hraje na klavír, druhá se stává dítětem a posléze okouzlenou dívkou. Zrazovanou, opouštěnou, propadající se v temnotu samoty. Mění se v nešťastnou bytost bojující s démony šílenosti. Sugestivní, smutná podívaná…

    Taneční výkon Ayano Nagamori je strhující, interpretace klavíristky Boženy Steinerové je jeho rovnocennou ozvěnou. Foto JD ČB

    Schizofrenie umírající je ztvárněna excelentně. Taneční výkon Ayano Nagamori je strhující, interpretace klavíristky Boženy Steinerové je jeho rovnocennou ozvěnou. Technicky a výrazově přesvědčivě působí chóry démonů, duchů a reálných postav. Světla, stíny i mlžné opary ještě zvyšují dramatický účin podivného příběhu, který režisér a choreograf Petr Zuska mistrně na jevišti rozehrál.

    Ženy mizí v tmách, démoni se mění v temná sousoší… Opona padá.

    Představení baletního souboru Jihočeského divadla z Českých Budějovic má úspěch. Diváci aplaudují a volají bravo.

    Hrozivě depresivní inscenace. Foto JD ČB

    V hlubokém zamyšlení odcházím z Mahenova divadla. Múza Mab řekne: Hrozivě depresivní inscenace. Ten, kdo se potkává se smrtí denně, vám poví, že je to jinak…

    Asi ano. Těžko soudit. Ovšem řev démonů spojený s posledním výkřikem staré paní byl natolik sugestivní, až mě mrazilo…

    Mab se zašklebí: Takové inscenace nemám ráda…

    Řev démonů spojený s posledním výkřikem staré paní byl natolik sugestivní, až mě mrazilo. Foto JD ČB

    Drmolím pod vousy: Smutné, velmi smutné. Ať tak či tak, nevíme dne ani hodiny…

     Brno – Komín, 8. 5. 2019

    Jihočeské divadlo České Budějovice – Petr Zuska: Klíče odnikud (Taneční divadlo Petra Zusky). Hudba – fragmenty z Requiem A. Dvořáka a klavírního cyklu Po zarostlém chodníčku L. Janáčka, námět, režie a choreografie Petr Zuska, scéna Jan Dušek, kostýmy Pavel Knolle, světelný design Petr ZuskaPetr Baštýř, zvukový design Zbyněk Perla, asistenti choreografa Béla Kéri NagyZdeněk Mládek. Představení řídí Michaela Freudenschussová. Tančí: Ayano Nagamori (ONA), Božena Steinerová (ONA), Petronela Bogdan, Sebastiano Mazzia, Tereza Szentpéteryová, Ayano Nagamori, Aleš Hanzlík, István Varga, Rosa Maria Pace, Magnum Phillipy (ONI). Premiéra 23. března 2018 v Jihočeském divadle České Budějovice. Psáno z hostování 7. května 2019 v Mahenově divadle v Brně v rámci festivalu Dance Brno 2019.


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 445)

    1. Miroslav Řezáč

      Avatar

      Tradičně pěkné komentování představení
      a ještě dodávám, nemusí být setkávání se smrtí každý den, ale stačí jedno a člověk vše vidí prostěji, než když se s ní dosud nesetkal.

      11.05.2019 (10.22), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    2. Zdeněk Pololáník

      Avatar

      Reference pana Tučka
      na tento balet mne tak nadchla, že chci hledat příležitost k jeho zhlédnutí!

      13.05.2019 (16.48), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,