Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 452)
Divadlo je zrcadlem doby. Bylo tomu tak za Tyla, je tomu tak i dnes… Viděl jsem v dómu paní Husy abstraktní jevištní dada báseň Dodo Gombára o krutosti samoty člověka vprostřed hlučné doby nazvanou Ticho na zemi.
Múza Mab povídá: Budu citovat dramaturga inscenace Martina Sládečka. Odborníci z řad psychologů i sociologů stále hlasitěji mluví o mizení takzvané společenské soudržnosti, varují před tím, že evropská společnost přestává držet pohromadě a že se rozpadá do stále menších a uzavřenějších skupin, které spolu nechtějí či dokonce už ani nemohou mluvit. Ticho tohoto rozpadání nás zajímá… A ještě k ději, starý pane… V hale evropského letiště čekají na odbavení bohatá vdova, populární herečka, významný vědec a chorý pilot…
Na obdélníku pódia je postavena krychle. Polovinu její přední stěny tvoří skleněný plát. Pod pódiem, před krychlí, bělovlasá, nakrátko střižená žena v bílé blůzce energicky rovná lejstra na mini nábytku. Zřízenec v tmavých montérkách přiváží na vozíčku pro postižené starou paní. Vdovu v černém šatu. Jakmile je vozík dostrkán do neproskleného prostoru, z paní se stává satorie. Vyštěkává větičky a přikazuje. Muž blekotá. Po chvíli oba zmlknou.
Přichází filmová diva. Elegantní a tajemná. Komunikuje s mobilem, ale zásadně jen dole před krychlí. Svátečně oděný pán v letech usedá na lavičku. Snad by rád navázal rozhovor. Netroufá si. Nemá s kým. Kouká smutně. Přikvačí muž, playboy v uniformě pilota. Zakouká se na bělovlasou, krátce ostříhanou ženu. Napíše něco na lísteček. Žena si vzkaz přečte a oba ve chvatu odejdou… Letištní uklízečka, podle zahalení zřejmě muslimka, uklízí.
Postavy spolu nehovoří. Jejich vnitřní monology jsou převáděny do slov a promítány v řádcích na stěnách krychle. A tak se divák dovídá o skutečném manželském vztahu příští vdovy, o nejistotě herečky, získá-li vytouženou roli, o zklamání vědce, jehož opustila manželka, o pilotově smrtelné chorobě…
Před pódiem se pohledný jinoch obléká do tmavých šatů. Vezme si na záda batoh a vydává se na cestu. Vstoupí do letištního výtahu. Hra končí.
Jednání herců beze slov bylo věrohodně pravdivé. Žel, nekonečně dlouhé. Nic na tom nezměnily ani hlasité a dramatické výjevy aktérů hrané v proluce skleněné stěny, ani překvapivý závěr.
Mab mi položila otázku: Proč to hrají?
Protože mají vnitřní potřebu. Hrají abstraktní báseň. A to je problém této inscenace.
Brno – Komín, 4. 6. 2019
Divadlo Husa na provázku, Brno – Dodo Gombá: Ticho na zemi. Režie: Dodo Gombár, dramaturgie: Martin Sládeček, scéna: Marek Hollý, kostýmy: Hana Knotková, hudební spolupráce: David Rotter, pohybová spolupráce: Ján Ševčík, asistentka dramaturgie: Marie Mlatečková, inspice: Hana Senková. Foto: Patrik Borecký. Osoby a obsazení: Růžena Dvořáková, Ivana Hloužková, Simona Zmrzlá, Réka Derzsi, Vladimír Hauser, Milan Holenda, Ondřej Kokorský, Tomáš Žilinský. Premiéra 31. května 2019 ve Velkém sále DHnP, Brno.
Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 452)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)