Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 457)

    V druhé části festivalu Dance Brno 2019 vystoupil na jevišti Janáčkova divadla Litevský národní balet z Vilniusu.

    Der Prozess na motivy románu Franze Kafky je prvním celovečerním dílem mladého litevského choreografa Martynase Rimeikise. Hudbu napsal Mindaugas Urbaitis, libreto podle románu Franze Kafky Laurynas Katkus a Martynas Rimeikis. Inscenace měla světovou premiéru 1. prosince 2017 ve Vilniusu.

    Franz Kafka psal Proces v osudovém roce 1914, v době, ve které se počaly hroutit mocenské systémy a svět se vrhal do krvavých jatek války. Vznikaly umělecké směry. Futurismus, kubofuturismus, kubismus, expresionismus, dadaismus, surrealismus, civilismus… Evropou obcházelo strašidlo komunismu a zárodky fašismu hledaly živnou půdu.

    Praktikující právník Kafka hledal své téma, svůj výrazový styl. Píše psychologický román, příběh úředníka Josefa K. Nejdříve první a poslední kapitolu. Poté další. Nedodržuje časové posloupnosti. Experimentuje. Jeho Josef K. je obětí nelidských praktik byrokratické soudní mašinerie. Josef K. má strach. Ovládne ho pocit viny. Bezmoci.

    Josef K. je obětí nelidských praktik byrokratické soudní mašinerie. Foto archiv divadla

    Nad Brnem se přehnala bouře. Déšť smyl prach. Ochladilo se. Skla divadelního dómu se leskla. Lépe se dýchalo…

    Na jevišti palác. Snad soudní dvůr. Jeho šedivé stěny jsou kinetické. Popojíždějí. Stropní panel umí klesat. Našikmený světelný pruh ozřejmuje prostor v podobě dlouhého úředního pravítka. Pásem studeného svitu protknutý lineál se stává kubistickým křížem. V závěru na sebe jezdící panely prozradí, že jsou součástí obří katovské gilotiny.

    Scénografické řešení Mariuse Jacovskise je velmi působivé! Případná je stále chvátající, pocit úzkosti a strachu navozující hudba Mindraugase Urbaitise. Martynas Rimeikis neobvyklou choreografií vytváří podobenství o anonymní síle ničící lidský rod. Jeho tanečníci vytvářejí svět razítek, zrůdných příkazů a absurdních rozhodnutí. Výtečné výkony sólistů a úchvatné výstupy ansámblů vyvolávají bouřlivou odezvu.

    Tanečníci vytvářejí svět razítek, zrůdných příkazů a absurdních rozhodnutí. Foto archiv divadla

    Múza Mab prohlašuje: Mimořádný umělecký zážitek.

    Proplétám se mezi nadšenými ctiteli baletu, pozoruji nedávné, současné i budoucí tanečnice a tanečníky. Kynu bronzovému Janáčkovi. Mistře, mám obavy. Litevští přečetli Kafku dokonale. Copak je trápí, copak je sužuje, že tak přesvědčivě inscenují jeho sto let staré dílo? Něco zlého je ve vzduchu…

    Na krychličkách u fontánek sedí lidé. Lačně do svých útrob sají dým cigaret.

    Brno – Komín, 21. 6. 2019

    Litevský národní balet Vilnius, Litva – Mindaugas Urbaitis: Der Prozess. Choreografie Martynas Rimeikis, hudba Mindaugas Urbaitis, elektronické hudební fragmenty Marija Paškevičiūtė, hudební nastudování Modestas Barkauskas, dirigent Ričardas Šumila, scéna Marijus Jacovskis, kostýmy Jurgita Jankutė, světla Levas Kleinas. Premiéra 1. 12. 2017. Psáno z festivalového uvedení 20. 6. 2019 v Janáčkově divadle v Brně.

    ///

    Více o festivalu Dance Brno na i-DN:

    Dance Brno


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 457)

    1. Zdeněk Pololáník

      Avatar

      I z těch několika krátkých ukázek
      a věrnému popisu baletního představení je zřejmé, že jde o působivé dílo, kde došlo k silné inspiraci jednotlivých složek (námětu, hudby, pohybu) invenčních umělců. Výsledek: zážitek, radost diváků, úspěch a štěstí tvůrců.

      29.06.2019 (12.15), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,