Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 462)
Jsem věrný divadlu, činohře zvlášť. Na poslední premiéru dobíhající sezony jsem do brněnské Reduty přišel v napjatém očekávání.
Múza Mab povídá: Jestli si dobře vzpomínám, autor scénáře a režisér stand-upu Martin Čičvák byl prvním uměleckým šéfem Divadla Polárka.
Vzpomínáš si dobře. Za mého působení ve studentské Martě jsem s Martinem dělal rozhovory pro deník Rovnost. Jeho inscenace patřily k objevným a úspěšným. Po mém přechodu do Polárky jsem ze studenta udělal šéfa. Vymyslel schéma provozu a svými režiemi nastartoval úspěšnost dětského divadla.
Mab pokračovala: A herečka Mahenovy činohry Tereza Groszmannová hrála v Polárce pohádku.
Ano, jsou věci mezi nebem a zemí. Stalo se. Otevírali jsme rekonstruované divadlo a tehdy s námi spolupracoval zapálený divadelník, výtvarník Rostislav Pospíšil. Napsal pohádkový příběh o rozverných skřítcích, který s Janem Grygarem a jeho tehdejší manželkou Terezou nazkoušel. Pohádka se líbila. Jmenovala se Klauni. Půvabná paní Tereza si s dětskými diváky rozuměla. Pusa se jí nezastavila, stále měla o čem povídat…
V Redutě na jevišti pusto prázdno, holá, černá pláň. Vzadu klandr. U levého portálu stojí herečka. Tereza Groszmannová. Má na sobě žlutavé letní šaty a je v rozpacích. Dívá se do hlediště, říká: Vás je tolik? Udělá něco krůčků. Uprostřed forbíny se zastaví a počne povídat. Je milá, vtipná, výřečná. Myšlenky ji napadají a slova se jí rodí v ústech. Ještě nedopoví jeden příběh a už má v hlavě jiný. Co v divadle, co doma, co děti, co kolegyně…
Je jako šumící splav.
Herečka vyčaruje z divadelní krabice zbraň. Škorpiona. Prý půjde vykrást banku. Navlékne na sebe bílý kostým nevěsty s čelenkou a závojíčkem. Zbraň ukrývá pod živůtek. Jé, to studí… Je neodolatelně komická. Diváci jí visí na rtech. Usmívají se, pochichtávají, vybuchují v smích. Když přehrává pasáže divadelních rolí nebo když markýruje výroky kolegů, zurčí i bouří. Také diskutuje s návštěvníky. Některé dokonce vyvolává jménem. Jsem překvapen, co vše se nedozvídám. Shakespeare měl pravdu, býti dobře zapsán u herců se vyplácí.
Po hodině báječný ohňostroj vtipných slov skončil. Jen tak jak začal… Nenápadně. Bez fanfár…
Mab říká: Skvělé, oddechové představení.
Souhlasně pokyvuji hlavou. Tereza Groszmanová je komikem par excelence. Práce s pauzami, bezchybná výslovnost, dokonalá paměť, časování point gagů a kontakt s divákem, jsou jejími přednostmi.
Múza Mab dodává: Chytrost a smysl pro humor autora scénáře a režiséra stand-upu Martina Čičváka z ní dělají hvězdu brněnského nebe smíchu…
Brno – Komín, 22. 6. 2019
Národní divadlo Brno – Martin Čičvák: # # T # € £ # % # (stand-up Terezy Groszmannové). Režie Martin Čičvák, dramaturgie Hana Hložková. Světová premiéra 21. 6. 2019 v Divadle Reduta, Brno.
Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 462)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)
Zdeněk Pololáník
Je mnoho populárních, známých i méně známých moderátorek a reportérek.
Poprvé však se zde dovídám o herečce – improvizátorce s nevšedním, ojedinělým darem – či schopností – na místě a přímo začít hovořit s diváky, navázat kontakt a pohotově rozvíjet vtipný dialog, který zaujme diváky k bezprostředním reakcím. Nepřipravený rozhovor, který nevázne, baví obě strany, odstraní všechny zábrany ostychu diváků se přidat svými nápady do této nevšední hry. Přitažlivá krása herečky, její pohotovost a pružnost udržet, ba ještě stále gradovat tento způsob komunikace, nelze do detailu v tomto článku představit. Také by bylo jistě těžké v tomto tak živém plynoucím „ději“ najít nějaký úsek pro ilustraci. Pro představu však zcela postačuje foto půvabné herečky a slova pana Tučka o atmosféře tohoto druhu umění, jeho průběh ve skvělé atmosféře nadšeného hlediště.
13.07.2019 (20.04), Trvalý odkaz komentáře,
,