Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 515)
Viděl jsem bláznivé, rozverné, mladé představení podobné přetopenému hrnci, ze kterého uniká pára do všech stran.
Pedagogové a studenti Hudební fakulty JAMU upravili Rossiniho operní opus La Pietra del paragone, přepsali libreto, děj přesunuli do žhavé současnosti a předložili divákům neskutečnou taškařici.
Šestičlenný orchestr v čele s dirigentem seděl po straně jevištní plochy. Uprostřed jeviště za dlouhým stolem se odehrávala šéfovská porada novinové plátku Štronzo. Redaktoři a redaktorky dostávali úkoly. Propukaly půtky, rodily se intriky.
Uklízečka šmejdila smetákem po podlaze. Zametala. Aby měla co, rozhazovala kolem sebe natrhané papírky. Kousek od stolu byl stojan s ramínky a na nich divadelní kostýmy. Tři šklebivé „lila girls“ se v nich přehrabovaly. Komentovaly situace zpěvem. Něco na způsob kabaretního Bajo tria.
Nebylo jednoduché orientovat se v ději a pochopit priority inscenování.
Když aktéři nezpívali, přehrávali. Když zpívali, byli přirození. Zvláštní úkaz. Když jejich organismus byl soustředěn na správnost dýchání, kultivaci tónů a přesnost pěveckých nástupů, hráli dobře…
Kladem inscenace Zkouška lásky je laškovné muzicírování, pěvecká spontaneita představitelů a výkon orchestru řízený teatrálně pojatým dirigentem.
Tomáš Jeřábek je talentem s mimořádným hlasovým fondem. S notací partu šéfa redakce si pohrával s obdivuhodnou lehkostí. V proměně papachou maskovaného ruského bosse prokázal smysl pro komičnost. Kristina Kubová v roli Kláry předvedla herecky a pěvecky nejcelistvější výkon. Elegantní jednání ve spojitosti s kultivovaným zpěvem z ní učinily intelektuální protipól hřmotného šéfa. Zuzana Čurmová byla reportérkou Fifi. Rozená komička, vtipná, dobře zpívající. Trousila gagy jen tak, mimochodem. Veronika Zaplatilová, nepřehlédnutelná „šik“ uklízečka Bára, se všem pletla pod nohama, až mi přišlo líto, že její role je jen drobná. Pavel Slivka byl zdařilým intrikánem Macrobiem. Jeho baryton se dobře poslouchá. Pokukování po gestu dirigenta obohacovalo roli šéfredaktora o momenty zákeřnosti. Čínský barytonista Hang Bai stvořil figurku poety Pacuvia s motýlím půvabem. Jeho čínská čeština byla neodolatelná, zpěv originální. Michal Kuča v roli redaktora Gioconda působil jako ve smutku se utápějící Harlekýn. Hana Boháčková, Katarína Lašová a Alžběta Symerská dobře zpívaly, ale jinak se přehnaně kroutily. Jako bajadéry u špejlí…
Kostýmování bylo divoké až extravagantní. Scénografie zrovna tak. Hudební nastudování zaslouží pochvalu a u režie lze konstatovat: ano byla.
V radostné náladě jsem upaloval na tramvaj.
Brno – Komín, 25. 11. 2019
Divadlo na Orlí, Brno – Giacchino Rossini, Luigi Romanelli: Zkouška lásky (La Pietra del Paragone). Autor hudby: Giacchino Rossini, libreto: Luigi Romanelli, český překlad: Václav Málek, autor německého překladu: Wilhelm Michael Treichlinger. Hudební úprava: Malte Kroidl, dirigent: Patrik Červák, asistent dirigenta: Ľubomír Zelenák, režie: Kateřina Křivánková (abs. výkon), asistent režie: Marek Řihák, výprava: Tereza Jančová, light design: Barbora Jágrová. Produkce: Katarína Kandriková, Eliška Kratěnová, Štěpán Voráček, Barbora Laierová, asistent produkce: Jan Lafek. Premiéra v Divadle na Orlí 23. 11. 2019.
///
Více o inscenaci na ČT: zde
Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 515)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)
Milana Suská
Bravurní popis představení,
byl tak skvělý, jako bych tak na půl seděla v hledišti.
31.12.2019 (18.07), Trvalý odkaz komentáře,
,