Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 534)
Americká hra o Americe od Američana Tracyho Lettse v brněnském divadle Reduta, to je událost, kterou si nechat ujít nelze, pravila múza Mab.
A protože je múzou vševědoucí, pokračovala: Tracy Letts, narozený v roce 1965, patří mezi nejuznávanější americké spisovatele a herce. Jeho prvotina – Zabiják Joe (1991), příběh policisty, který si přivydělává jako nájemný vrah – byla v roce 2011 zfilmována – zde – proslulým režisérem Williamem Friedkinem (mj. Francouzská spojka, Vymítač ďábla, Mzda strachu ad. – trailer zde). Hra Srpen v zemi Indiánů z roku 2007 byla po uvedení v autorově domovském Steppenwolf Theatre Company v Chicagu natočena režisérem Johnem Wellsem jako film – zde – s Maryl Streep a Julií Roberts (trailer zde). Obě hry byly u nás již několikrát uvedeny. V roce 2010 získal Letts cenu Tony za roli George v Albeeho Kdo se bojí Virginie Woolfové. Drama Protokol (původní název Minutes) mělo premiéru v Chicagu roku 2017. Na newyorské Broadwayi bude mít premiéru až letos 25. února v divadle Cort Theatre (více zde, trailer zde).
Reduta byla slavnostnější než kdy jindy. Úsměvy, pozdravy, fotografující zpravodajci.
Na jevišti prostorná síň v barvě kaštanu s kubisticky pojednanými stěnami, kulatými báněmi lustrů zavěšenými na tyčích ze zlata, prosklenou terasou a stoly sestavenými do tvaru trojúhelné podkovy. Na podlaze růžový koberec, na stolcích stojánky s americkými vlaječkami.
Usmál jsem se: Nebýt vlaječek, je to jako svatební síň, ve které jsem se ženil… Mab řekla: Zasedací místnost rady amerického města Big Cherry.
Zvolení zástupci se scházejí na jedno z dalších zasedání městské rady. Nikdo z nich nespěchá. Jejich oblečení je sváteční. Jsou přece šéfové města.
Zahájení je obřadné. Nejdříve modlitba, poté americká přísaha a pak jednání. Slovní půtky o tom, zda parkovací místo před radnicí připadne služebně nejstaršímu radnímu. Zda se bude projednávat protokol z posledního zasedání. Zda se přistaví ke kašně lávka v podobě prkna, po které se lidé s tělesnou vadou dostanou k soše zakladatele města. Demonstrují se mapy s malůvkami pomníku, kašny a prkna. Vypuká spor o účelnosti a ekonomickém zajištění nesmyslného projektu.
Mab šeptá: To je jako v Kocourkově… Třeba také přijdou na to, že se dá ve dne chytat do pytlů světlo, aby se s ním dalo v noci svítit…
Herci předkládají divákům výrazně prokreslené postavy. Dlouhé monology střídají krátké. Tempo mluvených replik je často závratné. Vtipná rčení, podobná bonmotům dnešních dnů, jsou hořkými pravdami, smích však nevyvolávají.
Nový člověk na radnici, pan Peel, inteligentní mladý muž, se snaží dopátrat důvodu, proč se schvaluje zápis z předminulého zasedání, a nikoliv z jednání posledního a proč byl z rady vyloučen zastupitel Carp. Počíná si srdnatě. Jeho dotazy jsou všemožnými způsoby odmítány. Starosta Superb poznamená lakonicky – s demokracií jsou někdy problémy…
Mab špitá: Ona je to vlastně detektivka. Dlouhá, americká. Divák neví, po čem se pátrá… Špitnul jsem: Ale nakonec se toho dopátrá.
Na přetřes se dostávají přípravy oslav stopadesátého výročí založení města. Peelovi i užaslým divákům je předváděna alegorie bitvy, ve které hrdinný rek zachraňuje statečné osadníky před barbarskými Indiány…
Výtečně režijně inscenovanou hádkou, ve které se zastupitelé málem porvali, doputovalo představení k přestávce…
Mab řekla: Někde bude chyba. Herci hrají jako o život, a přece se nemohu zbavit pocitu nudy. Odpověděl jsem: Jednání na radnicích taková bývají. Dlouhá a nezáživná. Zažil jsem několik podobných na vlastní kůži. Rozhodně se dnes bavím víc než tehdy… Mab dodala: Krátit se dalo. Škrty by představení pomohly…
Po přestávce dosáhl Peel svého. Zápis z posledního jednání se počal projednávat. Představení získalo na dramatičnosti, dění spád a detektivka spěla bystře k překvapivému závěru, který byl krvavý.
Mab řekla: Více neprozrazujte. Je to přece jenom příběh skoro detektivní.
Děkování umělců bylo slavnostní. I Tracy Letts by se jistě usmíval…
Brno – Komín, 17. 2. 2020
Národní divadlo Brno – Tracy Letts: Protokol. Režie Martin Glaser, dramaturgie Barbara Gregorová, scéna: Pavel Borák, kostýmy Markéta Sládečková, světelný design Martin Špetlík, pohybová spolupráce Martin Pacek, překlad Pavel Dominik. Osoby a obsazení – Pan Peel: Vojtěch Blahuta, starosta Superba: Martin Sláma, paní Johnsonová: Tereza Richtrová, pan Blake: Roman Blumaier, pan Breeding: Petr Bláha, pan Hanratty: Tomáš David, pan Assalone: Matej Marušin j. h., paní Innesová: Eva Novotná, paní Matzová: Monika Maláčová, pan Oldfield: Bedřich Výtisk, pan Carp: Martin Veselý. Premiéra 14. 2. 2020 v divadle Reduta.
Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 534)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)