Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 544)
Jezdíval jsem tramvajemi a pozorovával psíky, jak se snaží packami odstranit z čenichů náhubky. Uvažoval jsem o nedokonalosti češtiny. Asi by bylo trefnější pojmenování nátlamník nebo náčenich. V dobách koronaviru sedím doma, jak je tomu se psy a jejich náhubky, nevím, medituji a rozjímám. Virus korona je jed, který otrávil vědomí a vytváří kolem nás kruh strachu… Divadla nehrají, není kam jít.
Brouzdám se vlnami internetu a lapám jiskřičky naděje. Nakukuji do ulit samoty, na tři západy uzamčených příbytků, vyhlížím světlo na konci tuneluí.
Elce, pelce, do pekelce, povídá paní v roušce. Jiná bez roušky se rozčiluje, že se to s tím virem přehání. Další říká, že ji rozbolel zub, a než se dočkala přijetí na ošetření, zánět se rozšířil, takže přišla o tři zuby.
Pobavil mě herec Dalibor Buš kratochvilnou četbou z Decameronu a k úsměvu mě přiměla dávná kolegyně Marie Vančurová v úlevné místnůstce předvádějící učení hry na ukulele. Zpívala k tomu Šakalí song. Vyslechl jsem Pohádku pro dlouhou chvíli Jiřího Honzírka, kterou na web zavěsilo brněnské Divadlo Feste, a Velkou pohádku pošťáckou Karla Čapka, skvěle čtenou herečkou Divadla Radost Helenou Peškovou – Dvořákovou.
Poté jsem na internetu narazil na představení z produkce Městského divadla Brno Mendel aneb Vzpoura hrášku hrané v atriu biskupského paláce 21. června 2015. Inscenace, která mi shodou nepříznivých okolnosti unikla, je připomínkou časů, kdy o kousíček níže, v divadle Reduta, kralovala lehkonohá múza zvaná opereta. Férie o díle a životě Gregora Johanna Mendla (narodil se v Hynčicích 20. 7. 1822, zemřel 6. 1. 1884 v Brně), přírodovědce, zakladatele genetiky, objevitele základních zákonů dědičnosti, mnicha a opata augustiniánského kláštera na Starém Brně, měla lehkost, vtip, kouzlo i říz.
Hlavní roli impresária slovutné divadelní společnosti Antona Zöllnera hrál skvělý komediant Milan Němec, neodolatelný představitel drobných roliček i štěků, především však elegantní direktor a organizátor všeho dění. „Opereťák“ tělem i duší. Roli titulní ztvárnil Lukáš Janota. Sympatický, tvárný, procházející osudovými útrapami s lehkostí operetního „milase“. Operetní subretu Emmu Denkerovou představovala rozkošně mladinká Andrea Zelová. S paraplíčkem i bez… paraplíčka. Výtečné výkony herců divadelní společnosti slovutného impresária Antona Zöllnera mě přiváděly do extáze. Smál jsem se tak, až za dveřmi mého bytu vyděšená sousedka řvala: Vy jste se snad z toho koronaviru zbláznil…
Ujistil jsem ji, že nikoliv, že si zkouším smíchové kadence pro benefiční vystoupení… Aha, a kde máte náhubek?, řekla paní sousedka…
Usedl jsem k počítači a četl: Marcela mě dnes zemřela… Bože můj, to je absurdní realita! Téměř jako v konci záznamu představení, kdy opatu Mendelovi přinášejí k podpisu dekret o jeho skonu…
Pod okny z hlíny vykoukly první komínské pampelišky. Jaro je tady a Země se točí…
Jsme tady jen půjčený, říkával tenorista Vilém Přibyl…
Svatá pravda.
Brno – Komín, 3. 4. 2020
Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 544)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)
Eugenie Dufková
Dobré čtení, velmi dobré čtení.
Jsme tady jen chvilku, a naděláme tolik neplechy .
05.04.2020 (8.50), Trvalý odkaz komentáře,
,Zdeněk Pololáník
Vzdor nevlídné situaci
provozu živého umění na scénách a jevištích nachází Jar. Tuček stále východisko a podělí se s námi čtenáři o svoje zážitky, dokud mohl vycházet z domu. Jak je vidět, zásoby má nepřeberné, ilustrované mnoha výraznými foto záběry a videem. Kontinuita díky jeho pravidelným příspěvkům do DN nebude i v tomto pro kulturu tak smutném období přerušena.
06.04.2020 (21.30), Trvalý odkaz komentáře,
,Milana Suská
Zničili už všechno
i zájem o kulturu. Zbyly už jen náhubky na hubách.
19.04.2020 (0.18), Trvalý odkaz komentáře,
,