Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 622)
V předvánočním shonu, pravila múza Mab: Čtěte drsná slova spisovatele, nakladatele a velmi aktivního zastupitele brněnské radnice Martina Reinera: „Svět se, jak známo, řítí do ďáblovy řiti. Na co se včera přísahalo, zítra neplatí.“
Múza luskla prsty a na monitoru se objevila fotografie zachmuřeného šéfa nakladatelství Druhé město Martina Reinera a pod ní text: Blíží se Vánoce, a tak připomínám, že jsme na jaře vydali skvělou kolekci povídek Krvavý Bronx, kterou jsme pak neměli kde prodávat, protože tři dny před vydáním zavřeli všechna knihkupectví. Teď si knihu dovolím připomenout v souvislosti s cyklem pěti vybraných povídek, které natočil brněnský rozhlas.
Múza řekla: Ještě něco málo informací, než si pustíme zvuk: Nejlepší spisovatelé z brněnských nakladatelství Host a Druhé město napsali pro tento knižní sborník povídky na motivy z černé kroniky, které historik Michal Konečný vyhledal ve zprávách z 2. poloviny 19. století. Povídková antologie, do níž přispělo celkem šestnáct autorů, je součástí projektu kulturního oživení tzv. Brněnského Bronxu. V četbě Mordy a jiné příběhy z Cejlu zazní pět povídek z antologie Krvavý Bronx, věnované brněnské sociálně vyloučené lokalitě Cejl. Jejich autory jsou Bianca Bellová, Dora Kaprálová, Alena Mornštajnová, Jan Němec a Martin Reiner. Premiéru poslouchejte on-line po dobu jednoho týdne po odvysílání. Účinkují: Michal Bumbálek, Jana Štvrtecká. Dramaturgie: Alena Blažejovská. Režie: Radim Nejedlý. Premiéra: 7. 12. 2020. Natočeno: v brněnském studiu Českého rozhlasu.
Ozvala se temná, tiše tepající hudba a mírně chraplavý hlas počal číst příběh o dávném mordu v lékárně brněnského Bronxu na ulici Cejl. Sugestivní dikce Michala Bumbálka jemně akcentující „brněnštinu“ hříšného prodavače a jazyková malebnost autorky Aleny Mornštajnové mě okamžitě vtáhly do napínavého děje.
Po výtečné povídce Mladý pošetilec následuje příběh těžkého života jedné služtičky a jejího otčíma Takové hrubé člověk od Bianky Bellové.
Šeptám: Bronx znám od dob své mladosti. Je to místo ponuré, s nevábnou architekturou, dodnes rozrušenou pozůstatky válečných bombardování. Bloudíval jsem jím a chodíval tam do biografů. Bývaly dva. Mab, nevzpomeneš si, kde mohla dříve stát lékárna?
Múza řekla: Nerušit!
Povídka Martina Reinera Král Cejlu je ve výsledku majstrštykem autora, interpreta i režiséra rozhlasového provedení. Tajemné, do poslední vteřiny napínavé líčení mordů, co se asi staly, nebo možná staly, má kouzlo genia loci…
Zašeptal jsem: Mab, nerad ruším, ale znám v Bronxu renomovaný pavlačový dům, kde se mohly popisované mordy odehrát…
Tiše, tiše, starý pane…
Dora Kaprálová svou povídku Podvodník a povodeň situuje do nablýskaných ulic současného Berlína. V dialogu brněnské samoživitelky, matky dvou dcer a na smrt nemocného světoběžníka, rodáka z Cejlu, rozehrává starou pravdu, že život má svůj líc i rub, že jeho bídu lze třít doma i venku, za hranicemi své vlasti…
Obolos Jana Němce je spíše básnivým esejem a pokusem o ódu nad sebevražedným činem z nešťastné lásky chudého člověka.
Mab řekla: Zaujala mě věta – Cejl, dvě měkké slabiky… to je, jako když pojídáte mlže.
Odpověděl jsem: Bronx… Krvavý Bronx. Název knížky odpovídá tvrdosti místa. Opuštěné haly továren se zubí okny bez skel, proudící řeka, pod splavem pění splašky a uprostřed Bronxu se krčí prastará káznice, co pamatuje císaře pána i popravy. Do Cejlu trčí divadelní koráb. A na ploše dělnických demonstrací vyrostl honosný hypermarket.
Mab dodala: Až nelaskavé časy poleví, zajděte si do některého knihkupectví knížku Krvavý Bronx koupit. Je fakt dobrá.
Brno – Komín, 12. 12. 2020
Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 622)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)