Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 703)

    Sněží, múza podřimuje, máme advent a vir v povětří. Listuji stránkami disertační práce Jitky Vrbkové a čtu: Downův syndrom jako divadelní stylizace.

    Repro webové stránky Divadla Aldente

    Představení Divadla Aldente mě dojímají delší dobu. Jitka Vrbková, režisérka a scénáristka, je maminkou čtyř dětí. Jedno z nich, čiperná dívenka Klárka, se narodila s mentálním postižením. Stala se jedním z herců emotivních inscenací.

    Abychom tomu rozuměli, říká múza, v širším slova významu je divadlo actor-specific každé divadlo, které staví na jinakosti svých herců – těmito herci mohou být děti, senioři bez divadelní zkušenosti, lidé bez domova, lidé s fyzickým či mentálním postižením… Název divadla vznikl v roce 2008 zkomolením hudebního výrazu aldante.

    Al dente, v překladu skus, zná každý, kdo kupuje italské špagety.

    Režisérka Jitka Vrbková v roce 2014 s dcerou Klárou, která se narodila v létě 2013 s Downovým syndromem. Podle vlastních zkušeností připravila na jaře své první divadelní představení o rodinách s dětmi s Downovým syndromem Maminko, jsi důležitá jak šraňky v tunelu! (premiéra 11. května 2014 v brněnském divadle Barka). Foto Jiří Salik Sláma

    Jitka Vrbková, studentka režie na Janáčkově akademii múzických umění, toužící po syntetické divadelní tvorbě poezie, hudby a pohybu, založila soubor spřízněných duší a pokoušela se dělat divadlo jinak, netradičně. Když se jí o pět let později narodila dcera s Downovým syndromem, prostudovala spousty statí a knih, aby svému problému porozuměla.

    Repro webové stránky Divadla Aldente

    Downův syndrom je genetická anomálie, při které dochází ke ztrojení jednadvacátého chromozomu. Tato odchylka je nezvratná. Způsobuje mentální postižení různého stupně a odchylky v chování, které doposud nejsou uspokojivě zmapovány. Kromě toho zapříčiňuje řadu fyzických změn: specifickou vizáž obličeje, odlišnou mimiku a lehce jiný tvar postavy. Každý člověk s DS má také určitou míru hypotonie.

    Múza mi kouká přes rameno: Hypotonie znamená snížení svalového napětí. Aby člověk mohl uvést svaly do pohybu, musí je dostat do určitého napětí. Právě tato vstupní fáze uvádění svalů do napětí se lidem s DS dělá obtížněji – proto malé děti s DS začínají mnohem později lézt po čtyřech nebo chodit. Každý jednotlivý pohyb stojí člověka s DS více úsilí než člověka bez hypotonie. Vlivem hypotonie mají lidé s DS sníženou schopnost hmatu – jemná motorika je tedy zhoršena i tímto faktorem.

    Repro webové stránky Divadla Aldente

    Lidé s DS mají jiný tvar obličeje, ale také kratší končetiny a specifický tvar těla. Tento tvar těla ovšem není zas natolik odlišný, aby divák hned rozpoznal konkrétní rozdíly (tedy např. hned si uvědomil, že má herečka kratší ruce nebo prsty na rukách).

    Repro webové stránky Divadla Aldente

    Povídka Mamka a taťka Denisy Střihavkové, autorky s Downovým syndromem, přivedla Jitku Vrbkovou k rozhodnutí zapojit do svých inscenací vedle herců i řadu lidských osobností, jejichž odlišnosti vytvářejí určitou jinakost, kterou lze vnímat jako druh stylizace.

    Každá věc, která je odlišná, je totiž současně scénická, tedy láká naši pozornost.

    Repro webové stránky Divadla Aldente

    Múza je nadšená. To je úžasně poutavá dizertační práce. Jednotlivé kapitoly jsou psány krásnou češtinou a čtou se jako dobrodružství z knih Julese Vernea. Pojednávají o přípravách, práci na scénářích, o zkouškách, nácvicích, produkcích. Vypovídají o působení profesionálních souborů herců s DS v zahraničí a uvádějí do povědomí čtenářů informace o dílech autorů věnujících se tematům spojeným s Downovým syndromem.

    Pročítám scénáře, koukám na tváře herců.

    Repro webové stránky Divadla Aldente

    Múza říká: Vyhlášení výsledků soutěže Cena Václava Königsmarka za rok 2020. Disertační práce 1. místo Jitka Vrbková za práci Divadlo actor-specific. Downův syndrom jako divadelní stylizace. JAMU, vedoucí práce Sylva Macková. – Práce vychází z reflexe autorčiny vlastní režijní tvorby s Divadlem Aldente, zaměřujícího se na spolupráci s performery s Downovým syndromem. Podává nejen plastickou a mnohdy dramatickou zprávu o autorčině vlastní práci, ale otevírá obecnější tvůrčí, terapeutické i psychologické a společenské roviny fenoménu. Propojení specifické osobní a tvůrčí zkušenosti je naprosto funkční a velmi inspirující.

    Mám pálivý pocit v očích…

    Brno – Komín, 30. 11. 2021


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 703)

    1. Zdeněk Pololáník

      Avatar

      Mnoho neznámého,
      mnoho poučného díky autoru článku se zde dovídám a domnívám se, že i pro mnohé z dalších čtenářů je tato recenze velikým přínosem a rozšířením obzoru po divadelním dění v naší blízkosti.

      04.12.2021 (20.27), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,