Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 727)
V době premiéry bylo pro mě svízelné do studentské Marty proniknout. Pozvání na jednu z posledních repríz inscenace Dodo Gombára Být i nebýt 11. 21 jsem uvítal s povděkem.
Buď mám chabý zrak, nebo se mi to zdá, ale svitu pouličních lamp je méně, než tomu bývalo. Opatrně se šinu kol budovy Nejvyššího soudu a myslím na současnou realitu. Svět šílí, máme nouzový stav, zrušíme roušky, ale za humny nám zuří válka. Co bude?
Diváků v Martě není příliš. Přede mnou na ploše zívá černá stěna z organtýny. Pod stropem jsou vidět pavoučí chapadla vodovodních trubek. Múza napovídá: Nacházíme se ve sklepení amsterodamské výškové budovy.
Herecká družina hraje značně pateticky scény Shakespearova Hamleta. Horác je vzrušený, Ofélii září oči, Gertruda chodí s roztaženým barevným deštníčkem a Hamlet své repliky huláká… Amsterodam je městem malebným, mnoho mladých v něm hledá záchytný bod pro naplnění svého snu, ale i možnosti výdělků nutných pro obživu.
Pětice aktérů se proměňuje, jsou z nich lidé dneška toužící po životním uplatnění.
Z Hamleta se stává tajemný pobuda Paul, z Ofélie zakomplexovaná Ola snažící se uplatnit ve filmařské branži, z Horáce cizinec Goran, co se vyzná v zámečnickém řemesle. Král Claudius je záhadnou studentkou Claudií. A s deštníčkem běhá Gertruda, potrhlá děva Róza.
Múza šeptá: Skvělý nápad. Shakespearova tragédie v konfrontaci se současností roku 21.
Pokyvuji hlavou: Impozantní vstup do dějově komplikované inscenace.
Není to jednoduché, v Amsterodamu se uchytit. Velkoměstem proudí davy. Pět lidí se v něm ztratí jako nic. Čím být a čeho dosáhnout? Toť, oč tu běží. Mláďata se přou, nevraží na sebe, hledají prostor, bojují o své místo. Jsou umanutí. Jsem jejich chtěním zaujat.
Aktéři zvládají složitosti proměn bez viditelných problémů. Dobře vyslovují, pohybově jsou na výši, mají vypěstovaný cit pro rytmus představení a výtečně zpívají.
Múza poznamenává: Ovšem diváci musí mít oči na stopkách a uši jako ostříži, aby se v spleti příběhů zdárně orientovali.
Představení hledačského divadla jsou už taková – výlučná.
Meze fantazii se nekladou, viďte.
Nejpozoruhodnější částí inscenace je promítaná pasáž rozhovorů aktérů s pedagogy a divadelními osobnostmi na téma – jak hrát na jevišti strach z pekla. Před rokem to byl strach z pekla roušek, dnes se peklo změnilo ve válečnou lítici.
Odcházím z Marty. V uších slyším závěrečný chorál zpívaný pod barevným deštníčkem pěticí optimisticky naladěných absolventů.
Múza říká: Kéž Bůh dá a budou mít štěstí žít v míru…
Brno – Komín, 11. 3. 2022
Studio Marta, scéna Divadelní fakulty JAMU, Brno – Tomáš Syrovátka, Dodo Gombár: Být i nebýt 11.21. Režie Dodo Gombár, scéna Matěj Prokop, kostýmy Ester Hradilová, pohybová spolupráce Jan Bursa, zvuk Jakub Macek, foto, video Jan Fuchs. Produkce Šimon Koleček. Obsazení: Paul – Martin Mihál, Ola – Kateřina Kornhäuserová, Róza – Andrea Hodíková, Claudie – Karolína Vaňková, Goran – Marin Urbaník. Premiéra 20. 11. 2021. Psáno z reprízy 7. 3. 2022.
Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 727)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)
Zdeněk Pololáník
Zajímavá hra
výborně panem Tučkem přiblížena nám, co ji nemůžeme navštívit. Prolínání minulosti, současností s otevřenou otázkou k budoucnosti. Každé období, každá generace žije v prostředí stálého vývoje a to především techniky, za kterou pokulhává, morálka, vztahy, respekt, tolerance. I umění má, jako takové, své možnosti vlivu. Je proto záslužná každá ušlechtilá, dobrá myšlenka skrytá i v záměru inscenace.
03.04.2022 (19.02), Trvalý odkaz komentáře,
,