Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 760)
Narodit se ve znamení Panny se dá považovat za celoživotní výhru. Ovšem nesmí se to stát počátkem září roku 1938 a vy být pohrobkem.
Maminka byla zbožná. Nosila mě v nůši do kostelíčka. Do zvuků varhan šeptala, budeš farářem…
Kostel vzal za své při bombardování, maminčin sen nikoliv. Provizorní síní pobožností se stal prostorný magazín. Byla v něm zima, voněl tam cukr a vyhrávalo měchové harmonium. Na půlnoční mě přinesla v košíku. Tetka se čertila: Anéžko, nebuď hloupá, ať chodí po svých.
Doba snu maminky nakloněná nebyla. Obživa se pro ni stávala obtížnou.
Harmonium jsme měli ve škole. Zpívali jsme: Prídi, Jano premilený, prídi k nám…
Měl jsem být holičem, ale proti matčině vůli se ze mne stal student Janáčkovy akademie múzických umění.
Dostal jsem křížek na čelo a pobídnutí: Synáčku, včil už sa mosíš starat sám…
Múza mi šeptá do ucha: Nezabředávejte. Koukněte z okna, děti jdou do školy.
Skutečně. Prvňáčci s brašnami na zádech poskakují jako kůzlata. Tak už jim to také začalo.
Koukám, je pod mrakem. Bělostná věž komínského kostela trčí do bezčasí. Kdysi v něm maminka tajně křtila mé potomky… Říkávala: Tak pěkný kostelíček a ty se v něm ani neukážeš, neznabohu!
Čas je neúprosný, svět se mění, síly mi ubývají. V kostelních lavicích hledám maminčin stín. Varhany předou i burácí, zpěvy jsou tiché. Na bolestivých toulkách potkávám kamarády z mládí i milé dámy s hlavami prokvetlými.
V chrámu jezuitů si dávám dostaveníčka s hudbou přítele Zdeňka Pololáníka, vynikajícího varhaníka a skladatele z nedalekých Ostrovačic.
Za zvuků píšťal stříbrných vzpomínám na své zemřelé a na slova maminky: Aj tady sem sa za tebja modlila.
Brno – Komín, 1. 9. 2022
///
Jaroslav Tuček je původně frézař, později herec. Postupně získal angažmá v brněnském Divadle Julia Fučíka a v Divadle bratří Mrštíků, poté v ostravském Divadle Petra Bezruče a nakonec v brněnské Mahenově činohře. Přelom v jeho profesním životě nastal koncem roku 1979, kdy byl jmenován uměleckým šéfem Divadla na provázku a HaDivadla. Během svého působení měl klíčový podíl na přípravě a realizaci nové stavby pro tehdejší Divadlo na provázku. Po listopadu 1989 stál deset let v čele Studia Marta a jednu dekádu vedl divadlo pro děti a mládež Polárka. U obou scén se zasloužil o náročné stavební rekonstrukce. Působil rovněž jako pedagog a nyní je příležitostným publicistou. Na i-DN má od 31. ledna 2013 pravidelný víkendový blog. Je autorem vzpomínkových knih Záloha na vzpomínání (2008) a Vzpomínky antihrdiny aneb S Provázky, Hady a Martou na provázku (2012), Mudrování nejen nad divadlem (2014) a Třiatřicet mudrování a jedna povídačka navrch (2018). Má čtyři děti. Žije v Brně-Komíně.
Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 760)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)