Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 765)

    Bolero je dávný španělský tanec. V roce 1928 ohromil hudební svět Maurice Ravel jednovětou skladbou, kterou zkomponoval na přání pařížské tanečnice Idy Rubinstein. Nazval ji Bolerem. Kdysi dávno mě jeho rotujícímu rytmu učila profesorka Ryšánková s tamburínou v ruce: Důležité je hrdé držení těla. Srovnej osu. Nezapomínej na hlavu!

    Je den voleb. Jdu Komínem, míjím sousedy, broukám Ravelovu melodii: Tý, tyrytyrytý, tyrytyrytý. Zelinářka se směje: Pán už má odvoleno

    Stoupám po schodech Janáčkova divadla, mám slavnostní pocit. Těším se. Přicházím k piedestalu, na bělostném mramoru se pohupují nafouklé balonky z růžové pryže sestavené do tvaru srdce. Lekl jsem se. Múza šeptá: Bolero, tanec španělský, držet osu a pozor na schody! Premiéra tří tanečních miniatur je očekávána milovníky baletu nedočkavě.

    Do hlediště jsme kupodivu vpouštěni až deset minut před začátkem představení. Asi se vyskytl nějaký technický problém…

    Na jevišti stojí stěna, plot ze žlutavých prken… Foto Ctibor Bachratý

    Múza čte z programu: Walking Mad, choreografie a režie Johan Inger, obnovená premiéra. Tančí Barbora Bielková, Klaudia Radašovská, Emilia Vuorio, Arthur AbramPísmena mizí ve tmě, začíná slavnost hudby a pohybu.

    Na jevišti stojí stěna, plot ze žlutavých prken. Tanečnice se špičkují s tanečníky. I mlžný opar se zdá být opilým. Třeskají rány trestaného dřeva, vzduchem poletují části oděvů, ohrada se lomí a stává se levitující nakloněnou rovinou. Muži s touhou rozsévačů hledají. Úrodné klíny žen však nenalézají. S klaunskými kornouty na hlavách řvou jako dromedáři. Motorický řád Ravelova Bolera je rušen bláznivými ataky rozvernosti mládí.

    Třeskají rány trestaného dřeva, vzduchem poletují části oděvů… Foto Ctibor Bachratý

    Ještě jsem se řádně nerozkoukal, a opona již uzavírá skotačivý vír dění. Choreografii, podobnou básnivému snění, zvládli tanečníci na výbornou.

    O přestávce si broukám Bolero. Múza říká: Nebylo hráno celé. I když nahrávka zněla plechově, mohla být skladba úplná.

    Halekání horalů rámuje baladu o pastevcích a umrlém mládenci. Foto Ctibor Bachratý

    Chodím honosným foyerem. Na bělostném mramoru stále povívají nafouklé pryžové balonky. Jako na pouti.. Múza se usměje a čte z programu: Moutain Call, Volání hor, původní premiéra. Choreografie a režie Dan Datcu. Hudba Marie Tanaseová.

    Monumentální opona se rozevírá… Pod abstraktním obrazem rumunských hor mlžná pláň se studánkou, měsíční svit kouzlí stíny. Halekání horalů rámuje baladu o pastevcích a umrlém mládenci. Vláčné tanečnice jsou vílami, tanečníci luznými loudili. Pohyby kreslí ornamenty v rose svatojakubské noci. Je slyšet skřeky ptáků, dech tančících i ticho. Ruce štrikují smyčky pohřebního fěrtochu. Soulad lidové muziky s myšlenkami choreografa je dokonalý. Měsíční krajina se utápí do tmy.

    Bravo, mistrovsky tančená miniatura! Foto Ctibor Bachratý

    Múza tleská… Bravo, mistrovsky tančená miniatura!   

    Unaveně chodím mezi diskutujícími znalci, dumám o názvu baletního večera: Proč Bolero? Múza říká: Láska, láska, láska… Jako vzplanutí mužů a žen, jako základ zrodu života, jako tok motorického rytmu… Láska, jako stále sílící tlak milostné touhy, prostě tanec zvaný Bolero.

    Balonkové srdce na mramoru se mi již nezdá být tolik nepatřičné.

    Opona se rozevírá, tanečník zírá na obdélník domácí ledničky, uchopí do náruče tanečnici a tančí s ní… Foto Ctibor Bachratý

    Unanswered Question, Nezodpovězená otázka, původní premiéra. Choreografie a režie Mário Radašovský. Téma hledání vlastní identity a sexuální orientace je věcí delikátní. Svět i lidé se mění. Hudba, Armand Amar, Claude Debussy, Alice Fredenham, Pierre Lapointe, Peter Bič Project, Yann Tiersen, šeptá múza.

    Opona se rozevírá, tanečník zírá na obdélník domácí ledničky, uchopí do náruče tanečnici a tančí s ní. Přikutálí se k nim pomeranč, myslel jsem, že jablko, symbol biblické Evy, ale byl to pomeranč. V tom se pomalu a se vší parádou zavírá opona. Taneční pár na to nedbá, pokračuje v akci, opona též. Rozevírá se, pak zase zavírá a opět se rozevře. Nečekaně bláznivý začátek.

    Múza se diví: To je vzpoura nebo režijní záměr? Hlesnu: Možná obojí.

    Tanečník položí kolegyni na postel, pomeranč zavře do ledničky a zadumán hledí do dáli… Foto Ctibor Bachratý

    Tanečník položí kolegyni na postel, pomeranč zavře do ledničky a zadumán hledí do dáli… Z amplionů se valí hity, šansony i slovenská píseň o mamičce. Z šantánu na jeviště vtančí rozjaření genderové. Tanečních okras je poskrovnu, zato sexuálního harašení přehršle. Hrdina neví ke komu se přitisknout. V šarlatu se vlnící dívka je vilný elegán. Hrdinovi odloudí partnerku. Na postel dopadají desítky polštářů, z ledničky se kutálí ovoce.  Šansoniérka lká a zoufalý hrdina hryže kulaté pomeranče. Citrusová vůně dráždí nozdry udivených diváků. Při závěrečné děkovačce opět zešílí opona.

    Múza se ptá: Rozuměl jste tomu?

    Ale ano, prostě tančíme Bolero. Svět se mění a zmatení je veliké. Soubor brněnského baletu je však třídou!

    Brno – Komín, 26. 9. 2022 

    Národní divadlo Brno – Johan Inger: Bolero (Walking Mad / Mountain Call / Unanswered Question). Choreografie a režie / Walking Mad: Johan Inger, Unanswered Question: Mário Radačovský, Mountain Call: Dan Datcu. Kostýmy / Unanswered Question, Mountain Call: Alexandra Grusková, scéna / Unanswered Question, Mountain Call: Marek Hollý, hudba / Walking Mad: Maurice Ravel, Walking Mad: Arvo Pärt, světelný design / Walking Mad: Erik Berglund, asistent choreografa / Walking Mad: Gustavo Beserra Quintans, asistentka choreografa / Walking Mad: Markéta Pimek Habalová, nastudování a asistent choreografa / Walking Mad: Carl Inger, asistentka choreografa / Unanswered Question: Jana Přibylová, asistent choreografa / Mountain Call: Ivan Příkaský. Inspicient: Luděk Mrkos. Tančili: Barbora Bielková, Klaudia Radačovská, Emilia Vuorio, Arthur Abram, Manuele Bolzonello, Joao Gomes, Zoltán Kaszab, Ilia Mironov, Shoma Ogasawara, Ivona Jeličová, Klaudie Lakomá, Anna Yeh, Rin Isomura, Robert Koch, Se Hyun An, Thoriso Magongwa. Barbara Pereira de Andrage, Hana Abram, Taela Paltridge, Kamila Sizinceva, Quin Roy, Martin Svobodník. Premiéra 23. září 2022, Janáčkovo divadlo, Brno.


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 765)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,