Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 767)

    Je pátek, všední den a přece jen den nevšední. Soubor Mahenovy činohry uvádí první premiéru „beznáhubkové“ sezony, inscenaci nesnadně uchopitelné hry Zlatý drak, dramatika a spisovatele Rolanda Schimmelpfennika.

    Múza se zubí. Historku o mladém Číňanovi pracujícím na „černo“ v asijském bistru jste viděl již dvakrát. V Redutě na festivalu ji uvedlo Slovácké divadlo v režii svého šéfa Michala Zetela a v Martě ji sehráli absolvující studenti pod režijním vedením Miroslava Lukačoviče.

    Slavnostně naladěných diváků je mnoho. Prodírám se mezi nimi, až usedám vprostřed první řady. Neúnavná múza mi šeptá do ucha: Řekla bych, že zachytit aktuální problémy současného světa patří k nejtěžším úkolům. Divadlo založené na textu není schopné na aktuální dění dostatečně pružně reagovat. Příliš dlouho trvá, než text napíšete, než jej nastudujete a inscenujete. Dramatikové by se měli snažit hledat a zpracovávat témata, která jsou schopna chvíli přežít, vydržet.

    Souhlasím. To jsi vzala kde?

    V programu. Citace myšlenek Rolanda Schimmelpfenniga.

    Na forbíně jsou sešikmené obdélníky stolků… Foto NdB

    V hloubi orchestřiště stojí zmrzačená skříň, úkosem seříznutá almara. Na forbíně jsou obdélníky stolků, sešikmené též. Na jevištní hranu přichází pět aktérů v plandavě šedivých hábitech. Vypadají jako tým lékařů. Uklánějí se, produkce začíná. Hercům se v rukou blýskají nerez naběračky a pánve zvané „wok“, jsou partou kuchařů. Pobíhají uličkami kovové konstrukce, berou na sebe podoby milenců, dědečků, dívek, vzteklých otrapů i hrůzných meger, chrlí repliky, jsou hraví, zábavní… A je jim rozumět. Vyniká mezi nimi rtuťovitý blonďatý mladík, pohybový i hlasový virtuos hrající s neuvěřitelnou lehkostí a neodolatelným humorem drobné postavy, ekvilibrista, oživující rekvizity i dramatické situace. Múza šeptá: Viktor Kuzník je hereckou třídou!

    Úsměvnost hereckého ping-pongu hořkne, situace asiatských migrantů se komplikuje. Foto NdB

    Úsměvnost hereckého ping-pongu hořkne, situace asiatských migrantů se komplikuje, tempo inscenace zvolňuje, groteska se mění ve stylizovanou tragedii zmatené doby.

    Děda v dámských šatičkách si nasazuje růžové brýle a je zlý. Vousatý muž v upnuté červené róbě zápasí s vysokými podpatky a dlaňovými masážemi zvrácené děvy, čínského kuchaře sužuje bolest. Hrůznost zákroku odstraňování zahnívajícího zubu hasákem je odpudivá, zrovna jako bílé kachličky sterilní stěny vývařovny bistra.

    Do hledištní tmy přilétají jevištní rekvizity. Plastové talířky strefují diváky…

    Viktor Kuzník je hereckou třídou! Foto NdB

    Putování vytrženého zubu, zrovna jako posmrtná pouť kuchařova těla do rodné čínské vesničky jsou baladicky smutné. Ironickou tečkou premiéry je informace o půjčce čínského strýce synovci na zaplacení výdajů spojených s jeho putováním za výdělkem a štěstím do bájně bohaté Evropy.

    Závěr je působivý. Jevištní konstrukce se obnažuje, pět aktérů se obřadně uklání, jejich mluvčí plivá do řad diváků pomyslný zub. Světelný kužel reflektoru zachytí vějíř kapének vylétající z jeho úst.

    Drahnou chvíli mi trvá, než se vymaním ze zlatavého kouzlení divadla.

    Múza říká: Zubní plivanec a metání papírových tácků do obecenstva je asi výrazem bezmocného vzteku tvůrců nad chvatem pádící reality… Jinak si to nedovedu vysvětlit…

    Bylo to krapet dlouhé, ale poučné, múzo. Život běží a člověk dobu nedoběhne, doba člověka však ano.

    Brno – Komín, 9. 10. 2022 

    Národní divadlo BrnoRoland Schimmelpfennig: Zlatý drak. Překlad Petr Štědroň, režie Martin Glaser, dramaturgie Milan Šotek, scéna Petr Vítek, kostýmy Zuzana Štefunková-Rusínová, světelný design Martin Špetlík, asistentka režie Ludmila Havelková. Osoby a obsazení – Mladý muž, Dědeček, Asiat, Servírka, Kobylka: Viktor Kuzník, Žena přes šedesát, Vnučka, Asiatka, Mravenec, Prodavač potravin: Hana Doulová j. h., Mladá žena, Muž v pruhované košili, Asiat s bolestni zubů, Barbie-fucker: Eliška Zbranková, Muž přes padesát, Mladý muž, Asiat, Druhá letuška: Bedřich Výtisk, Muž, Žena v červených šatech, Asiat, První letuška: Petr Kubes. Režijně-dramaturgická stáž: Jan Jakub Šenkeřík – DAMU. Premiéra 7. října 2022 v Mahenově divadle.


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 767)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,