Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 771)
Metro je oblíbený dopravní prostředek velkoměst, metronom přístroj odměřující tikotem pravidelnost ubíhajícího času, říká múza, když nabírám dech, potřebný pro zdolání schodů Divadla na Orlí.
Ambiciózní a talentovaný čtvrtý ročník studentů muzikálu má štěstí na pedagogy. Vedle osvědčené doc. Sylvy Talpové pracují s plodným hudebním skladatelem Alešem Kohoutem. Po pozoruhodném hororu Frankenstein pro něj napsal hudbu komorního muzikálu Metro(nom).
Schody zdolány, vstupuji do sálu, múza dělá pukrle: Vítejte na české premiéře!
Bílý panel navozuje představu typického ohbí zastávky v tunelu metra. Je tady i kamenná lavička a v pozadí jezdící schody eskalátoru. Po pravé straně sedí hudebníci.
Je pozdní noc, vlaky nejezdí, metro odpočívá. Na lavičce se zabydluje mladík. Ozývá se zoufalé dívčí volání: Je tady někdo? Náhodné setkání Nancy a Andrewa se stává startem vtipné, tancem a zpěvem naplněné, výtečně hrané muzikálové komedie o lásce a problémech její nestálosti.
Tempo inscenace je pekelné. Mladí interpreti jsou úžasní. Mrštní. S lehkostí a vervou naplňují bláznivé situace děje. Stepují, tančí, zpívají, střídají polohy veselé, vážné i tragické. Jako ostřílení matadoři. Bez zjevného zadýchání kmitají jevištěm. Jsou dravými rybkami.
Nestačím se divit.
Múza šeptá: Autoři nechávají své hrdiny setkávat se každoročně ve stejný den na konečné zastávce metra. Skvělý nápad. Obdoba časosběrného dokumentu.
Báječná scénografie a skvělá režie umocňují hbité proudění pohybu a sálání energie. Něžný saxofon, lyrické violoncello a hbitý, rytmus tepající klavír zaplňují prostory. Excelentní choreografie je tančena s elánem. Herecké výkony jsou výtečné.
Prim hraje Jáchym Šíma. „Šoumen“, hlasový a pohybový excentrik plasticky vykresluje vrcholy i pády hlavního hrdiny příběhu Andrewa. Výtečně zpívající Kristýna Nováková hraje přesvědčivým způsobem osudem těžce zkoušenou Nancy. Samuel Gonda, brilantní tanečník, pěvec, majitel lahodné hlasové barvy, ztvárňuje dobráckého smolaře Petera. Horlivou, ve chvatu jednající manažerku Marjorii představuje sympatická plavovláska Vivien Machková. Rozkošnou koketu Lili úspěšně chrlí energická Diana Demecsová. A znamenitá tanečnice Dominika Wächterová vytváří obtížnou roli smrtelně nemocné Elen jemně, procítěně, bez patosu.
Představení o problémech dnešní mladé generace, hrané bez přestávky osmdesát minut, si po celou dobu udrželo pozornost nadšených diváků. Skandovaný závěrečný aplaus ve stoje se změnil v bouřlivé ovace.
Múza vykřikuje: Bravo, bravo a vivat!
Vrávorám po schodech, v kovovém zábradlí hledám pevný bod.
Brno – Komín, 24. 10. 2022
Divadlo na Orlí, Brno – Jiří Šilberský, Aleš Kohout: Metro(nom). Režie: Jakub Hekl, scénář, texty písní: Aleš Kohout, Jiří Šilberský, hudba: Aleš Kohout, dramaturgie: Helena Gricová, scéna: Natálie Ivkovičová, kostýmy: Zora Davidová, choreografie: Kristína Kubačková, světla: Josef Vlasák, zvuk: Jan Valošek, animace a grafika: Aneta Jindrová. Videonahrávky použité v inscenaci: Vojtěch Šoula, Jan Fuchs, fotodokumentace: Vojtědh Šoula. Produkce: Klára Eliášová. Obsazení – Nancy: Kristýna Nováková, Andrew: Jáchym Šíma, Peter: Samuel Gonda, Elen: Dominika Wächterová, Lili: Diana Demecsová, Marjorie: Vivien Machková. Kapela: Eva Cahlová – violoncello, Michal Ondřička – saxofon, Aleš Kohout – klavír. Premiéra 20. října 2022.
Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 771)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)