Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 772)

    Stojím ve foyeru divadla a koukám na pobíhající drobotinu. Dívenka říká: Copak ty neznáš Mauglí, tak to si teda nevím co… Múza se usmívá.

    Opatrně se sunu po schodech. Múza šeptá: Víte, že dramaturgyně, paní Eva Janěková se dnešní premiérou loučí s dlouholetou kariérou a odchází na odpočinek?

    Ano, vím. Jsou to kroky, které člověk činí, i když pohybu není schopen.

    Dramaturgyně, paní Eva Janěková (pátá zleva s kyticí) se dnešní premiérou loučí s dlouholetou kariérou a odchází na odpočinek. Foto FB

    Usedám vprostřed páté řady. Jeviště mám jak na dlani. Vlevo na forbíně se bělá nemocniční lůžko, uprostřed je plato mola vybíhajícího do hlediště a před portály visí lana s mohutnými uzly na koncích. Múza šeptá: Bude to divočina.

    Vstup do představení je impozantní. Foto FB

    Vstup do představení je impozantní. Herci vbíhají na scénu a zpívají. Vedoucí chóru, do černého trikotu upnutý Vilém Čepek, uvádí diváky do říše džungle a příběhu o lidském mláděti, kterého se ujme smečka vlků. Zvířecí poradní skála čnící do oblak se roztáčí, lovci přinášejí na nosítkách svíjejícího se, skřeky vydávajícího chlapce Mauglího.

    Múza šeptá: Začínají od konce…

    Poradní skála je místem sněmovním. Foto FB

    Poradní skála je místem sněmovním, spižírnou i doupětem vlků. Jeho základní plochou je zavěšené klavírní křídlo s baculatýma nohama a zašlými klapkami klaviatury.

    Fantastický gag scénografie, poznamenává múza.

    Hravá vlčata nosí v zubech drobnou loutku, lidské batole. Foto FB

    Hravá vlčata nosí v zubech drobnou loutku, lidské batole. Z hlediště se připlíží vrčící tygr Šerchán. Vlčice Rákša mu nechce mládě vydat. Je to její mládě, žabáček Mauglí.

    Zvířecí pohyby herců jsou obdivuhodně plastické a samozřejmé, jako by přízemní akrobacie nebyla pro ně nijak obtížná. Růžový břicháč, medvěd Balů, balancuje se dvěma velkými koulemi. Je dobromyslným ručitelem přijetí Mauglího do vlčí smečky a jeho komickým učitelem.

    Zvířecí pohyby herců jsou obdivuhodně plastické a samozřejmé. Foto FB

    Múza šeptá: Vitální herec září, už dlouho jsem neviděla pana Sasínka takto řádit.

    Trumfem režijní koncepce je bezesporu výkon Viléma Čapka v roli pantera Baghíry. Rozumář i hybatel děje zvládá silové prvky na hrazdě, rituální kejklení s tyčemi a především panteří skoky ze světel jeviště do hledištních temnot. Jako učitel má autoritu u žáčka Mauglího. Ale především u diváků. Naučná věta: Stabilita, síla, odvaha, statečnost se vrývá do pamětí dětí i dospělých. Vrcholem akrobatického umu herců jsou scény opičích taškařic s jejich zajatcem, malým neposluchou Mauglím. Kmitají nohama, rukama, poskakují, skáčou, skřehotají, zpívají a létají vzduchem.

    Mauglí roste, učí se zákonům smečky. Foto FB

    Múza šeptá: Tohle vymyslet a nazkoušet musela být hrozná dřina!

    Mauglí roste, učí se zákonům smečky, stává se jejím platným členem. Jeho dobrodružství sledují diváci téměř bez dechu.

    Pod otáčející poradní skálou duní muzikálové rytmy. Zvířata křepčí, zpívají. Lana se houpají pod vahou těl, neboť krvežíznivý Šerchán byl poražen. Tančí i šakal Tabaki a tučný had Ká. Mauglí je statečný, nebojí se ani ohně. Jde pro „rudý květ“, potká dívku. Sice nerozumí její řeči, ale zamiluje se do ní. Je uloven lovci a na nosítkách donesen do nemocnice. Učí se být člověkem…

    Muzikálový Mauglí má obrovský úspěch. Foto FB

    Muzikálový Mauglí má obrovský úspěch. Diváci vstávají a aplaudují. Jejich nadšení je nekonečné. Šťastných aktérů a tvůrců je hodně, kytic a darů ještě víc.

    Zdolávám schody, múza říká: Být v Radosti a mít radost, to je oč tu běží.

    Večerní Cejl je rušný, tramvaj plná. Mít nové nohy, to by bylo…

    Brno – Komín, 25. 10. 2022

    Divadlo Radost, Brno – Rudyard Kipling, Ondřej Nosálek: Říše džungle – Mauglí. Režie a scénář: Ondřej Nosálek, dramaturgie: Eva Janěková, výprava: Pavel Hubička, scénická hudba: Peter Strenáčik, hudební aranžmá a nastudování: Petr Šmiřák, texty písní: Peter Strenáčik a Ondřej Nosálek, pohybová spolupráce: Vojtěch Fülep a Šárka Fülep Bočková, Helena Dvořáková, vizuální spolupráce: Sebastian Łukaszuk. Osoby a obsazení – Mauglí: Gabriel Kulíšek Panter, Baghíra: Vilém Čapek, Vlčice Rákša, Netopýrek Mang, Opice: Barbora Dobišarová, Medvěd Balů, Doktor: Radim Sasínek, Dívka, Opice, Zdravotní sestra: Míša Rotterová, Šakal Tabaki, Opice: Kateřina Höferová, Akéla, Vlk, Opičák: František Herz, Dikobrazek Sáhí, Vlk, Opice, Zřízenec: Václav Vítek, Otec Vlk, Vlk, Luňák Číl, Zřízenec: Matěj Tauš, Had Ká, Opice: Eva Koupová, Tygr Šerchán, Lovec: Jiří Skovajsa, Opice, vlk: Anna Šímová j. h. Premiéra 21. října 2022.


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 772)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,