Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 792)
Mám sen. Dadaistický. Jsou Vánoce, tak proč ne: Všude pára. Paří se pařez. Vrána kráká. Kubista buddhista. Secese třese se. Drtikol kola kulí kol…
Apropo, Drtikol, zubí se múza, legendární český fotograf, vizionář, malíř, hledač tvarů, muž, který se setkal s nirvánou a přesto zůstal naživu, je středobodem díla Ensemble Opera Diversa Ondřeje Kyase a Kateřiny Křivánkové.
Sny jsou prchavé, Reduta dokořán, vstupte, vše je jinak.
Příznivců plno, očekávání veliké. Múza říká: Komorní jednoaktová opera pro čtyři nástroje a čtyři zpěváky – Světlo na konci tmy.
Opona se rozevírá.
V magické tmě svítí žárovičky, mihne se skelet houslí, zní harmonika. Na hranách jehlanů se třepí linky. Bosý František zpívá o mámení vod a čaru dívek. Je chabrus na nohy. Jeho baryton je sametový.
Drtikol si nazouvá boty, bloudí ateliérem. Tři půvabné pěvkyně jsou mu múzami měnící se v postavy děje. V prodavačku jablek, chlapácké kamarády, ve chtivou nymfu či v portrétovaného presidenta Masaryka. Hudební povzdechy Františka se mísí s popěvky sopránů. Není snadně orientovat se, kdy je kdo.
Má múza našeptává: Dámy s korpulentními zadky v kalhotách jsou za pány, v lehce vlajících suknicích milostnicemi a s odhalenými rameny uměleckými akty.
Je to taková tklivá taškařice. Smutky kanou z nástrojů, veselí abys pohledal.
Jevištěm se kutálejí jablíčka. Jedním jsem strefený.
Aktéři se stávají kulisáky. Přestavují dekorace. Až dostaví, zpívají.
Náhle jim rozumím. V poetice chudoby nalézám dokonce zalíbení.
Umělec bloudí, hledá, blouzní. Na pokraji jeho rozhodnutí opustit dráhu fotografa jeviště pohasíná, ustává pohyb, tok popěvků končí.
Tleskám.
Kytek a darů je mnoho, úsměvů ještě víc.
Múza říká: Hravé, kreativní, dobře zpívané hudební dílko s minimalistickou scénografií a nápaditou režií.
Loučím se s Redutou. Nahulatý Mozart mává ručičkami. Zdá se, že se culí.
Múza prozpěvuje: Drtikolův život nebyl peříčkem. Jeho pražský ateliér byl i přes mnohá mimořádná zahraniční ocenění z moci úřední uzavřen. Z fotografa se stal malíř, tvůrce papírových loutek, pedagog a vyznavač buddhismu.
Dodávám prosaicky: Umírá v Praze roku 1961, je pohřben v Příbrami, v rodišti, odkud se vydal na cesty do světa za neklidem a kde měl svůj první fotosalon.
30. 12. 2022
Ensemble Opera Diversa, Brno – Ondřej Kyas, Kateřina Křivánková: Světlo na konci tmy. Libreto a režie: Kateřina Křivánková, dramaturgie: Hana Hložková, výprava: Sylva Marková, video design: Tomáš Hrůza. Obsazení – Fotograf František: Aleš Janiga, Múza 1: Hana Kuželová, Múza 2: Aneta Podracká Bendová, Múza 3: Klára Jelínková. Psáno ze světové premiéry v divadle Reduta, Brno, 28. prosince 2022.
Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 792)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)