Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 798)

    V Divadle na Orlí kvete růže, podívej, vrní mi múza do ucha. Kdo to ví, ten tam za ní pospíchá…

    Stojím u šatny a pomalu rozmrzám. Swing, to je titul titulů, Eva Pilarová by měla radost, říká múza. Kousek odtud bývala kavárna, jak tam se swingovalo, pane, jejej… To vy, pamětníku, ovšem nemůžete pamatovat, přišel jste do Brna z „lontu“ mnohem později.

    Vstupuji do sálu. Kavárenské stolky, taneční parket, pulpity pro kapelu, příšeří, je narváno. Starší pedagogové hledají místa. Je sedm večerních. Ve vzduchu cítit nervozitu a napětí. Kolébavě chodící číšník nalévá hostům obřadně víno do sklenic. Múza se ptá: Proč nezačínají? Parketem projde autor Pavel Trtílek a za ním kulaťoučký režisér Michal Sopuch. Sedají si ke krajnímu stolku.

    Končí rok 1947… Foto Šimon Pávek

    Múza hekne: Aha

    Konečně přicházejí členové kapely, usedají a ladí, jako by byli symfoniky.

    Na kavárnu poněkud netradiční, říká múza.

    U staromódního mikrofonu zpívají, tančí a stepují tři půvabné dívky – Lily, Rosalie, Violeta. Foto Šimon Pávek

    Zaleskne se taktovka pana dirigenta. U staromódního mikrofonu zpívají, tančí a stepují tři půvabné dívky – Lily, Rosalie, Violeta. Končí rok 1947. V kavárně Černá perla vítají ten nový.

    Paráda, špitá múza. To si dám líbit.

    Vzadu nad orchestrem je „šmajchl kabinet“ a šatna, kde se odehrávají mluvené dialogy. Foto Šimon Pávek

    Vzadu nad orchestrem je „šmajchl kabinet“ a šatna, kde se odehrávají mluvené dialogy. Swingující umělkyně zde oddechují, přijímají návštěvy, hřeší a také si přivydělávají. Rády vysedávají u líčících stolků, hledí do jejich zrcadel, krášlí se a tlachají. Ale o čem vedou řeč, nevím. Je to daleko a větičky zanikají.

    Na parketu je to jiné. Břeskná kapela a skvělé zpívání by snad probudilo i mrtvého. Bláznivý den, Hm, hm…, Ranní ptáče, Inzerát, Telefonní fox, Žhavý den jsou krášleny pohybovými ornamenty.

    Břeskná kapela a skvělé zpívání by snad probudilo i mrtvého. Foto Šimon Pávek

    Múza šeptá: Nerozumím tomu. Po hudebních exhibicích dochází k hluchému ztišení. Vždyť mají mikroporty, tak proč je nepoužívají i při pasážích jevištní mluvy.

    Ve druhé části představení je múza vyslyšena. Dozvídáme se věci pro muzikálový příběh podstatné.

    Dobový zlom se promítá do osudů osazenstva kavárny. Ve společnosti přituhuje. Komunisté mění název podniku na Rudá hvězda. Do kavárny proniká zvrhlý estébák. Uklízečka toužící po kariéře zpěvačky spáchá vraždu, ze které obviní číšníka…

    Je to trochu krkolomné. Foto Šimon Pávek

    Je to trochu krkolomné, ale studentka hrající uklízečku zvládá roli bravurně, takže… šťastný konec. Estébák se objímá s vražedkyní.

    Závěr inscenace je dramatický, šéf kavárny pořádá protestní sjezd swingařů. Děj se přesouvá na parket. Zaznívají hity stále zelené – Život je širý oceán, Opona padá a Rytmus v srdci.

    Vstřícné obecenstvo potleskem neskrblí.

    Odcházím v „lila“ náladě.

    Múza chválí: Byli skvělí. Mohli by být úspěšným, stále hrajícím souborem. Kristýna Nováková, Vivien Machková a Dominika Wächterová znamenitě zosobnily charaktery svých postav. Samuel Gonda zaujal a dobře si vedl v dvojroli číšníka a majitele kavárny. Dvojčata Hugo a Tony nemohla mít lepšího představitele. Estébáka Žluvu vystřihl na výtečnou Jáchym Šíma. Dana Demecsová, představitelka vražedkyně Květy, nezůstala své roli nic dlužna. Vzpomněla jsem si na výkony Veroniky Butorové a pamětí se mi mihlo zpívání Marilyn Monroe. A kapela hrála, až srdce usedalo. Jen ta délka… Bylo možné škrtat… Tři hodiny je příliš.

    O půl jedenácté jsem nastoupil u Mahenova divadla do tramvaje a unaveně civěl na rozmazaně se míhající světla.

    Brno – Komín, 27. 1. 2023 

    Divadlo na Orlí, Brno – Pavel Trtílek: Swing! Podle rytmu poznáte nás (Společný projekt Divadelní a Hudební fakulty JAMU). Režie: Michal Sopuch, asistent režie: Matěj Prokop, dirigent: Marek Madeja nebo Filip Urban (HF JAMU), asistent dirigenta: Filip Urban (HF JAMU), aranžmá písní: Ramin Guliyev (HF JAMU), Matěj Voda (HF JAMU), pěvecké nastudování: Dada Klementová, dramaturgie: Pavel Trtílek, choreografie: Pavlína Korcová (Swing Wings), Marek Svoboda (Swing Wings), scéna: Magdalena Černá, kostýmy: Matěj Prokop, světlo: Jiří Kubalec, zvuk: Dušan Souček, Vít Kraváček, foto: Šimon Pávek. Produkce: Markéta Kavková (HF JAMU). Bigband pod vedením Marka Madeji/Filipa Urbana vystupuje v sestavě: Patrik Švec, Marek Pospíšil, Štěpán Kudela, Andrej Hrubčo, Tomáš Spiřík, Matěj Olah, Hynek Čejka. Premiéra 26. ledna 2023.


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 798)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,