Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 808)

    Komínská lazebnice mi střihla poctivou jarní míru. Nakoupil jsem něco potřebných léků a vydal se na cestu do milované Reduty. Ač jsem chvátal sebevíc, do hlediště jsem se vpotácel až v sedm. Múza poznamenala lakonicky: Jednou prošvihnete svou smrt…

    V mlžném stanu z tkané pavučiny se rodí stíny biblického tvoření. Eva propíná nárty, Adam točí piruetu a had klouzá kolem. Jablko je červené. Kousnutí věčně stejné.

    Hlavou mi kmitne vzpomínka na Luboše Ogouna. Vymyslet v baletu dění, co teď, co potom a co mezi tím, je těžké

    Choreografka Rie Morita pochází z Japonska. Těly tanečníků a tanečnic kreslí barevné obrázky do šera křesťanského ráje. Nechává jim k tomu hrát hudbu Vivaldiho, Ravela, Dusíka i Debussyho. Je to takový rajský výběr. Klasický tanec však aktérům svědčí. Eva má ruce božské Grácie a Adam postavu Apollona.

    Druhá část večera nazvaná REM (Rapid Eye Movement) je práva svého názvu. Barbora Bieliková je básníkem noci. Jeviště nechává zahalit fantaskním snem. Bytosti v černavě modrých trikotech se tetelí v popelu z mušelínů. V mlžném šeru rostou kupky tmavých hor. Tyče fialových neonů na obzorů jsou polární záři a zšikmené bílé plachty se zvedají. Plápolají. Hoří. V rytmu hudby sfér se míhají lidské stíny. Tančí. Kinetický obraz snu se pozvolna valí jevištěm. Tanec se stává rituálem.

    Múza šeptá: Strhující podívaná.

    Vidiny se zklidňují, zatmívají, mizí. Lidé se probouzejí…

    REM má úspěch. Aplaus obecenstva je dlouhý…

    Následuje promítání krátkého dokumentu o vzniku a práci souboru Balet NdB 2. Diváci se dovídají o prozíravosti a umíněné zatvrzelosti uměleckého šéfa Mária Radačovského, který s myšlenkou vytvoření souboru mladých přišel, a o diplomatických schopnostech ředitele Martina Glasera, který dokázal pro ekonomicky náročný projekt získat vrcholné představitele správy Jihomoravského kraje.

    Slovenské pampúšiky jsou něco jako české koblihy. Ničím se neplní. Jen doprostřed se kápne povidlové očko. Kdysi jsem je s chutí jedl. Pampúčikem nazvala Margaréta Števčíková choreografickou miniaturu o ošklivé loutce, se kterou si nechce nikdo hrát.

    Hříčka podobná lidové veselici, plná podupávání, víření a energického poskakování, se stala rozkošnou tečkou za krásným večerem mladých nadšenců z Baletu Národního divadla Brno 2.

    Vycházím z divadla. Křídlatý Amadeus na pylonu se usmívá.

    Múza říká: Nádherný večer a skvělý projekt. Mladý. Jarní. Realizovaný za finanční podpory Jihomoravského kraje.

    Jo, holka, když se chce, dějí se věci neuvěřitelné. Dvanáct talentovaných z různých končin světa dnes tančilo jako o život.

    Prostě v Brně máme balet rádi.

    Brno – Komín, 4. 3. 2023 

    Balet NdB 2 – Rie Morita, Barbora Bielková, Margaréta Štofčíková: Adam a Eva / R.E.M. / Pampúšik. Tančili: Adam Baštář, Adéla Kulíšek, Amelia Silk, Hugo Martinez Garcia, Izabela Gracíková, Joshua Williams, Lisa Anastasia Lehmann, Manuel Romero de Haro, Nikolas Askonidis-Gkatsonidis, Rashmi Torres, Valentin Domsa, Zuzana Kučerová. Hudba – Adam a Eva: Maurice Ravel, Antonio Vivaldi, Claude Debussy, Jan Ladislav Dusík. REM: Alessandro Marcello, Floex. Světelný design: Jakub Julínek, výparava: Barbora Bielková. Pampúšik: Kishi Bashi, The Haxan Cloak. Premiéra 3. 3. 2023 v Divadle Reduta, Brno.

    /Bylo připravené k vydání 11. 3. 2023 v 0:05 h./


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 808)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,