Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 824)

    Klopýtám k divadlu, oko bolí. Před Redutou se opírám o pylon s nahatým Mozartem.

    Múza vede řeč: Rakouský lékař a dramatik Arthur Schnitzler byl prostopášným ctitelem žen. Třikrát navštívil Brno, objevil se i v Redutě. Miloval herečky a koloraturní pěvkyni Mizi Glümer obzvlášť. Jeho Anatola uvedlo již neexistující Divadlo na Veveří v roce 1917.

    Bože můj, všude šero. Na jevišti se nachází temně prosklená vitrína, tmavé kabaretiérky zpívají posměšný kuplet o mužích. Chvástavý Anatol se kasá peprnými historkami mládeneckého života. Přítel Max, cynik a znalec, mu oponuje. Do děje vstupují křehké dívky, chtivé dámy i herdekbáby. Smavý prostor je velkým „šmajchl“ kabinetem.

    Do děje vstupují křehké dívky, chtivé dámy i herdekbáby. Foto NdB

    Vtipné dialogy se divákům asi nezdají být dostatečně humornými. Počáteční výbuchy smíchu utichají, až zcela umlknou. Herecká trumfování nezabírají, směšnost se z jeviště vytrácí. Smích pookřává jen při báječném výstupu komičky Terezy Groszmannové hrající poživačnou pěvkyni Annie.

    Smích pookřává jen při báječném výstupu komičky Terezy Groszmannové hrající poživačnou pěvkyni Annie. Foto NdB

    Múza šeptá: Vtipná naivnost Blahutova Anatola má jiskru, Dejmalovu Maxi je vlastní humorná elegance, Isabela Smečka, Zuzana Černá i Tereza Groszmannová jsou komediálními koketami jak se patří a sluší. Leč představení veselou podívanou není. V čem je problém?

    V době. Co za císaře pána rozesmávalo davy, dnes už nefrčí… Diváci jsou pozorní, ale všeho je příliš a humor moc jemný.

    Všeho je příliš a humor moc jemný. Foto NdB

    Anatol je „pechfógel“. Když už se rozhodne oženit, sexuchtivá lítice Ilona mu svatbu zhatí.

    Po dvou a půl hodinách je kratochvilné taškařici konec. Diváci tleskají.

    Šmátrám prsty po stěnách. Zelný rynek je temný. Opírám se o pylon s nahým Mozartem.

    Múza říká: Nekonečné a vousaté představení. Měli škrtat.

    Buďme tolerantní, múzo. Viděno skrz tmavá skla mých brýlí bylo to sice zdlouhavé, ale současně i nevesele současné dílo.

    Brno – Komín, 25. 4. 2023 

    Národní divadlo Brno – Arthur Schnitzler: Anatol. Překlad Tomáš Dimter, Tomáš Kafka, režie Peter Gábor, dramaturgie Hana Hložková, scéna Michal Syrový, kostýmy Tomáš Kypta, hudba Mario Buzzi, pohybová spolupráce Pavol Seriš. Hrají: Vojtěch Blahuta, Ivan Dejmal, Zuzana Černá, Tereza Groszmannová, Isabela Smečka, Oldřich Bělka. Premiéra 21. dubna 2023 v divadle Reduta.


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 824)

    1. Jan Grulich

      Avatar

      Pane Tučku,
      zcela souhlasím s hodnocením inscenace, kterou jsem shodou okolností viděl včera. Velmi mne však zaujal výkon hlavního představitele, z Vojtěcha Blahuty roste pan herec.

      30.04.2023 (8.11), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    2. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      Vidíte,
      to je třeba (aspoň pro mne) zajímavé – jak se divadlo (inscenace) představení od představení mění.
      Byl jsem na premiéře a tam všechny tři dámy – Zuzana Černá, Tereza Groszmannová a Isabela Smečka – svou živelností a nasazením naprosto oba pány – Vojtěcha Blahutu a Ivana Dejmala – převálcovaly. Inscenace především kvůli nim dvěma působila bezkrevně a hlavně rozpačitě. Ani jeden (a hlavně Vojtěch Blahuta) se ve své postavě – zdálo se – necítil jistej a dobře. Chybělo jim potřebné charisma a kreativní přístup, vzájemně provokativní a doplňující se souhra, jež by mondénní košilaté situace potřebnou ztřeštěností, intelektuálním nadhledem a komediálností (již nejlépe prokázala – jak píše pan Tuček – Tereza Groszmannová v úvodním výstupu druhé půle) rozsvítila. Jen poctivě „simulovali“ dané situace, naplňovali zadání. Cítil jsem z nich velké nevyužití možností, jež akce nabízely. Možná se to už v repríze zlepšilo, usadilo…

      30.04.2023 (13.53), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,