Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 83)
Ten, kdo nenavštívil Masarykovu čtvrť, jako by v Brně ani nebyl. Vím to, protože ji znám. Je to moje stará známá z dob, co se ještě nazývala Jiráskovou.
Nikdy jsem v Masarykově čtvrti nebydlel, ba ani v ní neponocoval a přesto ji miluji. Miluji její kopce, lesíky, pláně, pěknost domů, úhlednost zahrádek a chodníků. Posuďte sami.
Jsem pohrobek a pocházím ze Slovácka. Moje maminka věřila v Boha. Jejím snem bylo vychovat ze mne váženého pana faráře. Osud a dobové okolnosti tomu chtěly jinak.
Byla neděle. Maminka mě vystrojila do slovácké košulenky a jeli jsme vlakem do Brna. Tetičky i maminka se modlily, zpívaly Zdrávas Maria a oči jim zářily. Pak jsme jeli tramvají a šli do kopce. Nohy mě bolely. Tetička Růža se křižovala: Anežko, říkala jsem ti, že to pro takového kluka ještě není. Maminka si mě vzala na záda pod vlňáček a drmolila, jakoby se modlila: Jarinku, synáčku, buď hodný. Jožka Srholec má v kostelíčku svatého Augustina primici. Bude vysvěcen na kněze. To je velká pobožnost. Jarinku, nesmíš ji pokazit. Bože na nebesích, dej, ať je Jarinek hodný! Usnul jsem.
Pak jsem seděl v dřevěné kostelní lavici. Svatý Augustin byl plničký zbožných lidí. Bylo v něm dost chladno. Maminka si mě přibalila k sobě pod vlňáček a stále zpívala. Zpívaly i „břeclavské“ tetičky. Zpíval celý kostel. Potom ležel Jožka v bílém hábitu s rozepjatýma rukama obličejem k zemi na kamenné podlaze před oltářem. Kolem něj chodili kněží v bílých komžích, ve zlacených ornátech, modlili se, pozpěvovali a vonělo tam dýmající kadidlo. Pod maminčiným vlňáčkem bylo teplo. To se mi to spalo.
Několikrát jsem byl probuzen, protože maminka povstala: Jarinku, nelekej se, zase si sedneme, ale teď si stoupni. Maminka měla skloněnou hlavu, pěstí se dotýkala prsou: Mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa. Varhany jásaly, lidé zpívali, Jožka sloužil svou první mši.
Krojovaný průvod šel s kopce dolů. Tiše a radostně. Maminka mně šeptala: Jarinku, byls v alumnátu. Tady budeš jednou studovat. Toto se tady teď jmenuje Jiráskova čtvrť. Tak si to pamatuj. A tetička Růža řekla: Jarinku, teda tys byl ale hodný. Nenavařila ti maměnka vodu z makovic?
Šla léta. Vystudoval jsem na Janáčkově akademii múzických umění obor herectví a stal se hercem brněnské Mahenovy činohry. Do kostela svatého Augustina jsem byl vyslán, spolu s předními sólisty opery Janáčkova divadla, na koncertní vystoupení.
Kostel byl zaplněn lidmi až k prasknutí. Museli jsme se dovnitř doslova prodírat. První šel vynikající tenorista Vilém Přibyl. Hlaholil: Dovolíte, prosím, my musíme dovnitř! Vás je tady požehnaně. Prosím, rozestupte se, za mnou jdou pánové s houslemi, violou a cellem. Přede mnou prorážela dav věhlasná pěvkyně, světově proslulá paní Cecílie Strádalová. Její koloraturní soprán byl ozdobou mezi hvězdami múzického nebe. Povzdechla si: To je ale nadělení! Chlapče, vy jste takový hubeňour, držte se za mnou, snad se dostanete dovnitř. Zkusíme akustiku, ať víme, co nás čeká, co říkáte?
A potom se stal zázrak. Chrámovým prostorem zazvučel něžný tón. Olizoval klenutí i vysoké zdivo, hladil skla vitráží, mazlil se s lidskými hlavami a pronikal do jejich třmínků a kovadlinek. Pak se ozval tón druhý, potom třetí. Hudba sfér. Užasle jsem heknul do zad paní Strádalové: Co to je? Pěvkyně pootočila hlavu a s úsměvem řekla: Zkoušela jsem akustiku. Je skvělá. To víte, chlapče, kostel! Stavitelé chrámu akustice rozuměli. – Prosím vás, jak jste to dělala? Vždyť ty tóny se nesly zevnitř. – Kouzlo, chlapče. A léta dřiny.
V uslzené době na počátku sedmdesátých let jsme pod režijním vedením Evalda Schorma zkoušeli hru ze studentského života Chroust. Jiří Mahen ji vytvořil v roce 1920, jako připomenutí doby nespokojenosti, odříkání i rozdílů mezi světem bohatých a nuzáků. Na dotazy režisér Schorm odpovídal: Lidičky, mě se neptejte, já to nepsal, já Chrousta jenom režíruji. Hrál jsem bohatého právníka Valentu, co svede chudobnou dívku Toničku a pak ji opustí…
V průběhu hlavních zkoušek Chrousta se nám dostalo pozvání od paní Karly Mahenové, vdově po básníku, spisovateli a dramatikovi k návštěvě vily, ve které Jiří Mahen žil, tvořil a kde si vzal život.
Vilkou voněly koláče. Paní Mahenová byla usměvavá, vlídná hostitelka. Vystoupali jsme po úzkých schodech do pracovny Jiřího Mahena, nakoukli do jeho domácí knihovny a pak usměvavě besedovali. Dramaturg Vavroš mně podal z knihovny útlou knížečku filmových a divadelních libret Husa na provázku: Říká ti to něco? – Jo. Chodím na ně koukat. Hrají pod Mahenkou. – Neříkej, o tom nic nevím. – V Domě umění. – Tak to jo. Na Mahenově pracovním stole ležela valaška a v rohu vedle knihovny stál rybářský prut. Režisér Schorm se rozpačitě usmíval: Děti, půjdeme, ještě nás čeká zkouška.
V devadesátých letech jsem se do prostor Mahenovy pracovny mnohokráte vrátil. Za komínem, ve stínu trámoví jsem přednášel verše, četl texty, setkával se s přáteli, připomínal dožitá výročí a meditoval.
Na zcela zešeřelé Barvičově ulici jsem jednoho večera hledal dvojvilku pánů literátů Trefulky a Uhdeho. To když dětskému divadlu Polárka teklo do bot a já od obou pánů potřeboval získat jejich podpisy pod rezoluci na podporu života malého, mladého divadelního organizmu. Pánové nejenže podepsali, ale také pomohli. Pomohla i řada dalších a tehdy se stal zázrak. Divadlo ekonomické běsnění přečkalo…
Chodíval jsem ulicí Lípovou do dabingového studia, někdy také do Mahenova památníku. Když procházím mírnou zákrutou, neopomenu se na chvíli zastavit u poněkud vychýleného kmene stařičkého stromu. Do kůry má vepsáno něco vrypů. Jeden šrám zde zůstal po nárazu stařičké škodovky řízené Rudolfem Jurdou – jednou z největších hereckých osobností své doby. Unavený herec jel z poslední generální zkoušky Čechovova Ivanova, ve kterém exceloval v roli knížete Šabelského. Jel pomalu a zřejmě si zdřímnul. Škodovka narazila do stromu. Ani prý nebyla slyšet rána. Obyčejný háček, umístěný na rámu auta, prorazil hercovu lebku v oblasti spánku. Stalo se to 26. června 1978.
Masarykova čtvrť patří k nejkrásnějším částem města Brna. Rád ji navštěvuji, courávám jejími zákoutími a sledují její kouzelné proměny. Obdivuji její lesíky, moderně řešené koupaliště, sportovní areály i monumentální objekty hvězdné hvězdárny. V nádheře vládní vily jsem měl tu čest natáčet pro italskou televizi roli policejního fotografa v detektivce Smrt v přepychu. Strach mě ovane vždy, kdykoliv jdu kolem pavilonů Masarykova onkologického ústavu…
Brno – Komín, 6. 11. 2014
Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 83)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)
Petra Strádalová Sedláčková
Náhodou
jsem se dostala k tomuto Vašemu krásnému článku. Mnohokrát děkuji za nádhernou vzpomínku na mou maminku Cecilii Strádalovou. Její zpěv byl vždy skvostný.
Děkuji
Petra Sedláčková
26.06.2017 (14.37), Trvalý odkaz komentáře,
,