Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 851)
Začal podzim, rohlíky stouply v ceně a paní sousedka řekla: Líp už bylo… Vyfikl jsem se a putoval na Orlí za divadlem.
Studenti, ctihodní pedagogové a rodiče obléhají vchod. Je vlahý večer. Za deset minut začne premiérou absolventského ročníku Ateliéru fyzického divadla školní rok a s ním i další, tedy nová divadelní sezona 2023/24.
Andrej Kalinka – Sbor, hlásá titulní stránka programu. Múza mi z něj cituje: V divadle byl chór (sbor) vždy portrétem nebo zrcadlem společenství, které jej sleduje. Tvůrci vycházejí z pravidel hudební polyfonie, kompozice a rytmu – z organické a rytmické struktury lidského těla. Návštěvníci si mohou položit otázku, jakými lidmi dnes jsme, jakými se můžeme stát i v jakém světě…?
Na ploše stojí pylon. Nebo věž. Je umně seskládaná ze starých dřevěných židlí. Přicházejí sboristé. Devět dívek a dva muži. Obestupují věž, zírají na ni a pak ji začnou rozebírat. Nevím, jak to bylo u té biblické z Babylonu, tato brněnská je rozkládána odspodu.
Sboristé vyslovují slova: Nic. Moc. Příliš. Málo. Usedají na židle, vytvářejí na ploše linie. Židle vržou, skřípají a hrčí. Mezi rachotem jsou slyšet hlasy: Nic moc. Příliš málo. Moc málo. V pozadí jsou pruhy dveří. Snad kabinky. Možná jsme na plovárně… Manévry rachotících židlí pokračují. Zvuky tvoří rytmické takty: Tisíc. Jedna. Chr, chr. Tisíc a jedna. Chr, chr. Tisíc a jedna moc.
Židle jsou opuštěny, lidé se vytrácejí. Pohyb těl je podobný záškubům fantaskních tvorů stižených degenerací. Z židlí jsou stavěna rozsochatá hnízda pro zrůdy. Zní větičky: Málo moci. Příliš málo moci. Moc málo. Bez moci. Bez emocí. Bez mezí. Nic. Nic moc. Jedna. Nic moc. Tisíc. Příliš. Dívenka šelestí kovovou metličkou po bláně bubínku, slyším i matné dum dum tamtamů.
Virtuózní voiceband, vzdychá múza.
Dívky se staví do útočné formace. Drzými pohledy atakují diváky. Paží vykrucují vzdušné ornamenty, nohou dupou tupé údery. Jejich ústa hovoří: Myslím, že jsem neviditelný.
Strhující podívaná!
Představení je členěno – jako hudební opus – do několika tryskajících vět. Synchronizace mluvního projevu s mimicky hereckými a pohybovými evolucemi je dokonalá. Nejpůsobivější je pasáž, ve které sboristé tvoří řadu sedících dervišů a virblovými paličkami zběsile vytloukají svou frustraci a hněv.
Hra končí. Aktéři nemlčí. Zpívají…? Nezpívají. Přesto je slyšet zpěv. Připomíná ukolébavku. Klidnou a něžnou.
Bravo, volají diváci, bravo, volá múza.
Opouštím mladé umělce a paní šatnářce říkám: Máte vynikající představení, blahopřeji!
Brno – Komín, 7. 9. 2023
Divadlo na Orlí (Hudebně-dramatická laboratoř JAMU), Brno – Andrej Kalinka: Sbor. Libreto a autor hudby: Andrej Kalinka, režie: Med a Prach / Andrej Kalinka, Milan Kozánek, choreografie: Milan Kozánek, scéna: Matěj Prokop, kostýmy: Petra Prchlíková. Premiéra 5. září 2023.
Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 851)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)