Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 855)
Baletní opusy jsou skrytými zrcadly a tanečníci lakmusovými papírky doby. Z tance lze vycítit mnohé. Tři pražské studentské choreografie v Brně. U toho přece musíme být…!, meditovala múza a já si masíroval bolestivou nohu.
Zájem je veliký. Prodírám se chumlem mládeže a pak jedu výtahem. Usedám v první řadě mezi diváky napěchovaného hlediště. Přede mnou na ploše pokryté černým kobercem vidím stůl a sedící dívku.
Múza čte z programu: Projekt REM II otevírá citlivé téma spánkové paralýzy, kterou až 45 % populace prožívá opakovaně, ačkoliv se mnozí o ní obávají mluvit.
Náhle je tma. Múza říká: Nespěte, už se začíná…
K sedící dívce přichází urostlý muž-ideál. Netečný a studený. Zklamané děvče usíná. Objevují se příšernosti. Roj maskovaných tanečnic ji trýznivými způsoby mučí. Stůl se stává temným nástrojem zla, dívka mučednicí. Probuzení přináší překvapivý zvrat. Dívčina mysl již o chladného krasavce nestojí.
Vskutku hrůzný sen… Ozývalo se vrzání, skřípoty, mlaskání, anglická slova. Na rytmy zvuků se tančilo…
Když sugestivní martýrium skončilo, odechnul jsem si. Tleskat se mi nechtělo.
Následuje druhá část večera – Svět a jeho několik vět.
Po černé ploše pět tančících odsouvá odněkud někam něco. Jejich pohyby se zrychlují. Poté běží kol dokola. Rotují a mizí. Muž drží kytaru. Druhý violoncello. Oba tasí smyčce a snaží se jimi vyloudit tóny. Nelibé zvuky se linou sálem.
Přestávka mi přišla vhod.
Múza se usmívá: Jak ti blázni létali v kruzích kolem sebe a jeden druhému se vyhýbali, napadla mě podobnost s rotací planet ve sluneční soustavě. Nedej Bože, aby se srazily.
Vtipné.
Ještě nás čeká třetí část večera nazvaná Out of Comfort o naprostém přijetí nedokonalosti jako nového ideálu.
Diváci se vracejí. Hrací plocha doznala změny, kam oko dohlédne všude bílo.
Múza prozpěvuje: Krásný vzhled je na ten Boží svět. Koukejte, i lidé jsou hezcí. Bíle oděni, zdobeni černými kabátky, koulí plání kuličku.
Na horizontu se povaluje ranní opar a elegantní aktéři probouzejí zvuky. Takto zní struna, tak talíř činelu a takto akord rozložený kytarou.
Je to opojné. Radost z tvoření lze pozorovat z každého pohybu. Účinkující skotačí. Koncertují.
Diváci tleskají. Večer nastupující generace tanečních choreografů končí.
Múza glosuje: Bylo, nebylo, zajímavé to bylo…
Brno – Komín, 28. 9. 2023
Katedra tance HAMU, Praha – Večer Katedry tance HAMU.
Gabriela Galiová: REM II. Choreografie / Choreography: Gabriela Galiová, hudba / Music: Pavel Duda, interpretace / Intepretation: Alžbeta Mjartanová, Amálie Špachtová, Aurélia Rapušáková, Karolína Vatková, scénografie / Set design: Irina Vorobeva, kostýmy / Costumes: Irina Vorobeva, light design / Light design: Tomáš Příkrý. Produkce / Production management: Adéla Kašparová, Jakub Slovák. Pedagogické vedení / Pedagogical supervision: Mgr. Jan Kodet. Poděkování / Special thanks to: Elisabeth Kateřina McIntosh
Markéta Jandová, Lukáš Homola, Ester Trčková, Michaela Dzurovčínová, Adéla Kašparová: Svět a jeho několik vět. Choreografie: Markéta Jandová, Lukáš Homola, Ester Trčková, Michaela Dzurovčínová, Adéla Kašparová. Kolektivní dílo studentů magisterského programu choreografie pod vedením Markéty Jandové.
Gabriela Galiová: Out of Comfort. Choreografie: Gabriela Galiová.
Projekt vznikl ve spolupráci Taneční katedry HAMU a Katedry hudební produkce JAMU s podporou programu CRP. Psáno z uvedení v Divadle na Orlí, Brno, 26. září 2023.
Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 855)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)