Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 859)

    Ochladilo se, drobně mží. Múza notuje: Jen ve zpěvu, jen ve zpěvu, jsme našli sladkou úlevu. V teplé čepici s holí v ruce se sunu schody Janáčkova divadla. Múza brouká: My cizinou jsme bloudili… A já střehnu mramorové stupně, abych neupadl.

    Zní hudba génia. Česká pahorkatina v pastelových barvách je na pohled. Chór pěje sborem: Své hlavy v prachu skláníme…

    Začíná opereta o třech dějstvích Antonína Dvořáka na libreto Marie Červinkové-Riegrové Jakobín. Múza poznamenává ironicky: No prosím, opereta, hudební útvar, který na scéně Národního divadla nemá co dělat!

    Zvykám si na hojnost libozvučných slabik – ó, he, ej, ach. Foto NdB

    Zvykám si na hojnost libozvučných slabik – ó, he, ej, ach a kochám se pohledem na nádheru stylizované krajiny. Po prolamovaných chodníčcích hopsají zpěváčci jako zajíci. Nejčilejší z nich, purkmistr v zelené kamizole, přeskakuje z brázdy do brázdy a báječně pěje kuplet o bláznech.

    Pardon, árii, napomíná mě múza.

    Arietu!

    Kochám se pohledem na nádheru stylizované krajiny. Foto NdB

    Příběh psaný na vlasteneckou notu z doby národního obrození je pohádkově naivní, typicky operetní. Hrabě vyžene syna z rodného zámku. Bohuš odejde do Francie. Po revolučním chaosu se mu podaří i s rodinou uprchnout do Čech, kde je považován za stoupence Jakobínů. Následkem intrik hraběcího synovce Adolfa je zatčen a hrozí mu smrt. Nakonec se vše v dobré obrátí. Hrabětem je osvobozen a jmenován jeho nástupcem.

    Múza je nadšena: Ach, ta Dvořákova hudba! A ta nezvykle tvarovaná scéna. Jen někteří sólisté se v ní neumějí pohybovat. Nebo se mýlím?

    Nemýlíš.

    Podlaha školy se vlní, pan učitel po vlnách běhá nahoru dolů a napomíná dovádivé žáčky. Foto NdB

    Božská melodie v podání Terinky, Jirky a školáčků – Zdráv bud, ó, pane náš – patří k mým milovaným. Podlaha školy se vlní, pan učitel po vlnách běhá nahoru dolů a napomíná dovádivé žáčky.

    Múza vrní blahem.

    Pan hrabě působí impozantně.

    Zpívá a hraje na výbornou, libuje si múza.

    Dvořákova hudba je geniální, finále inscenace velkolepé. Foto NdB

    Dvořákova hudba je geniální, finále inscenace velkolepé. Dětičky přinášejí makety rodných domků, sestavují je v řádek a nastává hluboké klanění.

    Dojatá múza šeptá: Bože, to je jako v pohádkovém hračkářství.

    Obecenstvo vstává ze sedadel a odměňuje umělecký tým dlouhým potleskem.

    Nadšeně tleská i múza.

    Tak tomu říkám vstup do sezony!

    Brno – Komín, 11. 10. 2023 

    Národní divadlo Brno – Antonín Dvořák: Jakobín. Režie Martin Glaser, dirigent Jakub Klecker, sbormistr Pavel Koňárek, dramaturgie Patricie Částková, scéna Pavel Borák, kostýmy David Janošek. Premiéra 8. října 2023 v Janáčkově divadle, Brno


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 859)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,