Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 866)
Múza mě budí. Bude koncert, bude, Martin Glaser si připomíná deset let od chvíle uvedení do ředitelské služby v Národním divadle Brno. Jste patriot, u toho musíte být!
Mahenovo divadlo, to je moc hodně schodů. Než jsem si to uvědomil a rozhodl se pro zakoupení památečního programu, prošvihl jsem začátek. Dveře do hlediště se otevřít nesměly.
Našlo se milosrdné řešení. Vklouzávám do první boční lóže. Z její temnoty sleduji slavnostní dění.
Slyším hlas ředitele Glasera: Jako lidé si hranice stavíme nespočetné, ale cesta do říše fantazie je otevřena všem a hudba, ta žádné hranice nezná. Festivalový program Janáček Brno se v ročníku 2024 dotkne hvězdných výšin. Pomyslnou laťku kvality se během krátké doby podařilo zvednout na úroveň, která splňuje parametry prvořadé evropské kulturní události. Jsem velmi rád, že význam festivalu ocení i Ministerstvo kultury ČR, se kterým dnes uzavřeme Memorandum o spolupráci, které nám zajistí předvídatelné financování. Jedině tak bude možno dosaženou úroveň udržet i do budoucna.
Užaslý koukám na ministerské pero pana Baxy stvrzující závazek. Zní Suita rustica Vítězslavy Kaprálové, Janáčkova árie z Výletů páně Broučkových i Dvořákův Koncert pro housle a orchestr a moll…
Po přestávce se přesouvám doprostřed první řady. Múza mě vítá: Kde se tu berete, člověče boží?
Koncertování pokračuje Předehrou Pavla Haase pro rozhlas a malý orchestr. Hledím vzhůru do nosních dírek recitujícího Pavla Čeňka Vaculíka i pěvců – Tadeáše Hozy, Ondřeje Koplíka, Víta Noska, Jana Šťávy a cítím vůni divadelních šminek. Kateřina Kněžíková zpívá modlitbu Jenůfy z Janáčkovy Její pastorkyně, múza nadšeně tleská. Robert Kružík hraje violoncellový part variací na slovenskou lidovou píseň Bohuslava Martinů.
Pořad vrcholí duety z Janáčkových oper Káťa Kabanová a Liška Bystrouška, zpívají Kateřina Kněžíková a Václava Krejčí Housková. Závěrečná scéna revírníka v podání Svatopluka Sema s malou lištičkou se stává dojemným závěrem velkolepě pojatého počinu.
Nadšení diváci odměňují účinkující dlouhým potleskem ve stoje.
Múza říká: Od zítřka jsou vstupenky na jednotlivá představení festivalu v prodeji. Těšíme se, viďte!
Ano. Jistě. Snad dožijeme…
Brno – Komín, 10. 11. 2023
Janáček Brno – Janáček na start! Orchestr Janáčkovy opery NdB. Dirigent: Robert Kružík, housle: Josef Špaček, soprán: Kateřina Kněžíková, baryton: Svatopluk Sem. Program koncertu: Vítězslava Kaprálová: Suita rustica op. 19, Leoš Janáček: Výlety páně Broučkovy – árie Sv. Čecha č. 16 (Ivan Kusnjer), Antonín Dvořák: Koncert pro housle a orchestr a moll, op. 53, B108 (housle Josef Špaček), Pavel Haas: Předehra pro rozhlas pro malý orchestr, 4 mužské hlasy a recitaci (Pavel Čeněk Vaculík, Jan Šťáva, Tadeáš Hoza, Vít Nosek, Ondřej Koplík), Leoš Janáček: Její pastorkyňa – modlitba Jenůfy (Kateřina Kněžíková), Bohuslav Martinů: Variace na slovenskou píseň (instrumentace Martin Wiesner, violoncello Robert Kružík), Leoš Janáček: Káťa Kabanová – scéna Káti „Proč lidé nelétají“ (Kateřina Kněžíková), Bohuslav Martinů: Suita z baletu Kdo je na světě nejmocnější, Leoš Janáček: Příhody lišky Bystroušky – duet Lišky a Lišáka (Kateřina Kněžíková a Václava Krejčí Housková) a závěr opery (Svatopluk Sem). Mahenovo divadlo, Brno, 4. listopadu 2023
Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 866)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)