Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 874)

    O druhé adventní sobotě chvátám Kobližnou ulicí. Múza je vtipná: Kvaltujete. Na vršíčku stojí Palác šlechtičen, kde budou hrát nadšenci z Muzejní maringotky špíl Don Šajn, na který jdeme, tak abychom jej neminuli.

    Vklouzávám do mramorového vestibulu. Několik řad židlí je zaplněno dětmi a dospělými ctiteli loutkářství. Principál a režisér dnešní produkce František Pavlíček st. má v ruce bronzový zvoneček. Před malovanou oponou je vystaven portrét herce Karla Högera.

    Múza šeptá: Rodák z Králova Pole míval zálibu v loutkářství, hrával i Kašpárka. V roce 1970 namluvil pro Muzejní maringotku všech deset postav hry Don Šajn.

    Šajna jsme hráli na Provázku. Znamenitým Kašpárkem byl Mirek Donutil. Režisérka Eva Tálská vystavěla inscenaci na principu, že živí herci hrají dřevěné loutky. V jednom představení jsem zaskakoval zavražděného poustevníka Umusa…

    Pamatuji se. Bylo to slavné představení!

    Velikánské loutky klapou dřevěnými údy a chrastí. Foto archiv Muzejní maringotky

    Zvoneček, opona se zvedá. Velikánské loutky klapou dřevěnými údy a chrastí. Rytmus jejich pohybu je odvislý od rytmu mluvených vět. Symbióza obrozenecké češtiny s technikou vodění marionet je dokonalá.

    Příběh vraždícího Dona Šajna se plní mrtvolami. Loutky se vrší na kupách.

    Nazkoušet představení musela být velká dřina. Kdysi jsem se v Polárce učil zacházet s marionetou, byla poloviční a strašně těžká. Nosit ji dalo řádně zabrat.

    Příběh vraždícího Dona Šajna se plní mrtvolami. Foto archiv Muzejní maringotky

    Šajnovo zvolání knote skrčená a Kašpárkovy drzé odpovědi patřily v inscenaci Evy Tálské k nejvtipnějším dialogům, zrovna jako dnes.

    Když se za rachotu hromů a smrdutých petard zjeví čert, vylekané děti prchají. Ve dveřích se lekají opět. V útěku jim brání hasiči v přílbách a s vodními hadicemi v rukou. Je to zapeklitá situace. Totiž ve zdech paláce zabudovaná čidla zaznamenala kouř a městští hasiči přijeli hasit ohlášený požár.

    Múza ironicky konstatuje: Je třeba vědět, že hasiči a mocnosti pekelné nespí nikdy!

    Poslední zvonění, mordýř morduje poustevníka. Zamordovaná loutka je zbavena řeholního hávu.

    Múza říká: Tak takový striptýz jsem ještě nezažila.

    Poslední zvonění, mordýř morduje poustevníka. Foto archiv Muzejní maringotky

    Ruka Umusa se dotýká metrového korpusu vraha. Z jeviště se znovu valí oblaka dýmu a rohatý čert odnáší Šajna do pekla.

    Múza tleská. Já také a okouzlení hasiči též.

    Loutkoherci se děkují, klaní se i loutky.

    Báječná podívaná, mimořádný zážitek, říká nadšená múza.

    Holt, kouzlo minulého…

    Brno – Komín, 13. 12. 2023 

    Muzejní maringotka, Brno – Don Šajn. Úprava textu Jiří jaroš. Režie: František Pavlíček st., světla, zvuk a efekty: Igor Schmidt, Oskar Brůža, František Pavlíček st., odborná pomoc: Jaroslav Blecha, Jiří Oškrda, Eva Koblihová. Loutky vodili: Martin Mareček, Ilja Pavlíček, František Pavlíček ml., František Pavlíček st., Gabriela Špačková. Premiéra červen 1970. Psáno ze slavnostní reprízy v Paláci šlechtičen v Brně 9. prosince 2023.

    ///

    Více o Muzejní maringotkce na iDN:

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 405)

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 521)

    Občasník Jaroslava Štěpaníka (No. 5)

    Občasník Jaroslava Štěpaníka (No. 38)


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 874)

    1. Oskar Brůža

      Avatar

      Děkujeme
      za návštěvu a za text, který zachycuje provedení Dona Šajna, jaké se nám už asi nepodaří nikdy.

      16.12.2023 (10.26), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    2. Irena Horká

      Avatar

      Tímto
      jsem si vspoměla na vynikajícího PEER GYNTA a na Bohdana Hololomíčka, co dokonale fotil na brněnských scénách. Také na nadšence divadla, svého bratrance Františka Altrichtera a jeho ženu Hanku.
      Irena

      16.12.2023 (22.07), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,