Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 882)

    Belhám se Zelným rynkem. Múza cituje myšlenku izraelského filozofa Yuvala Noaha Harariho: Jediné, co je trvalé, je změna.

    Brána Reduty zeje dokořán. Nával návštěvníků jako o pouti. Po koberci kráčí i český ministerský předseda s chotí. Premiéra je významnou událostí roku.

    Rovnám nohy do štěrbiny v prvé řadě.

    Múza sděluje: Dystopický kabaret Yael Ronen a Dimitrij Shaad R/Evoluce je návodem k přežití. Provokativní formou nás upozorní na důsledky pokroku v rozvoji technologií umělé inteligence a na nebezpečí digitální diktatury.

    Na projekční ploše propaguje dobrácká tvář Vladimíra Krátkého super balíček programu AI, který změní životy lidí i svět. Po forbíně jdou klátivým krokem chlapíci. Z pod žluté konstrukce připomínající sportovní U-rampu bafají obláčky smrduté mlhy.

    Princip dystopického kabaretu je jednoduchý… Foto NdB

    Princip dystopického kabaretu je jednoduchý. Aktéři si nasazují brýle mámení a začínají jednat bláznivě komicky.

    Herci jsou kabaretiéry par excelence. Skvěle se pohybují, rychle konverzují, báječně zpívají a s bravurní nadsázkou sdělují vize autorů. Pokud mozek stačí jejich překotnému tempu, je uchvácen. Vtípků, gagů a trefných bonmotů je nepočítaně, smíchu v hledišti však poskrovnu. Buď dobře neslyším, nebo jde o satiru s visačkou vysoké kvality.

    Nebo o obojí, směje se múza.

    Inscenace cílící na budoucnost, na rok 2040, pádí ke svému konci. Aktéři zpívají optimistickou píseň o tom, že bude lépe.

    Tleskám. Diváci též.

    Múza povídá: Mrazivě dnešní, až hrůzné představení, ve kterém homo deus dostávali řádně zabrat. Jsem však znavená a trochu se i bojím.

    Mám obavy z jízdy tramvají domů. Zase budu koukat na kašlající, zamračené tváře, hledící do magických světýlek mobilů.

    Starý pane, dnes raději neusnu. Mohl by se mně totiž zdát ošklivý sen o lékaři z programu AI: ´Jste smutná, naštvaná, nešťastná? Nasaďte brýle, zvolte stupeň pohoda.´

    Přemýšlím, proč diváci při děkovačce tak děsně dlouho tleskali, ale přitom nepovstali.

    A co ty, múzo, vstala jsi?

    Nevstala. Ale chuť jsem měla…

    Brno – Komín, 13. 2. 2024 

    Národní divadlo BrnoYael Ronen, Dimitrij Schaad: R/Evoluce. Překlad Barbora Schnelle. Režie, hudba Lukáš Brutovský, dramaturgie Barbara Gregorová, scéna Pavel Borák, kostýmy Markéta Sládečková, video Matouš Ondra. Hrají: Kateřina Liďáková, Hana Briešťanská, Tomáš David, Martin Veselý, Vojtěch Blahuta, Vladimír Krátký, Oldřich Bělka. Česká premiéra 9. února v divadle Reduta, Brno.


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 882)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,