Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 893)

    Je pondělí. Něco málo před šestou. Výtah nás veze pod střechu Divadla na Orlí.

    Múza říká: Být klaunem není jenom tak. Naučit se myšlení klauna nelze, s tím se musíte narodit.

    Na zkušebně tma. Zní klavír. V matném svitu praská vzdušná bublina. Víří pudr, zjevuje se monstrum.

    Pod plachetkou osoba, šeptá múza.

    Na tváři má bělobu a červenou bambuli na nosu. Foto Natálie Divincová

    Na tváři má bělobu a červenou bambuli na nosu. Clown je bosý a vlasatý. Jeho kadeře naznačují, že ženu dnes nalézáme za vším.

    Chodidla zkouší prstoklad. Klavír však dohrál. Stát na jedné noze je výkon hodný potlesku a nazouvání do polobotek by chtělo zvuk virblu, protože, ouha, v botě je střípek z porcelánu.

    Klaunský humor performerky Jiřiny Krásové je jemný, v kontrastu s její tělesností křehký.

    Klaunský humor performerky Jiřiny Krásové je jemný. Foto Natálie Divincová

    Za tichoučkého bzukotu Beethovenovy Ódy na radost rozehrává bilanci klopotných vítězství ducha nad hmotou a žalů z proher každodenních zápasů o bytí. Vše je vymyšleno a prováděno s matematickou přesností.

    Botičky se dají zavazovat a na porcelánových hrníčcích s nimi šourat. Hrníček se dá i pohřbít. Diváci jsou pozůstalými, smuteční řeč pateticky nesmyslná, ústa troubí bolnou fanfáru.

    Vše je vymyšleno a prováděno s matematickou přesností. Foto Natálie Divincová

    Vrcholem klaunské produkce je balancování a chůze po řádce dvaceti překlopených porcelánových maličkostí. Z čajové konvice se sype popel, ze stropu padá mouka, záda klauna jsou zavalena. Vystrčená zadnice performerky též.

    Performerka se uklání.

    Tleskám, až mě pálí dlaně.

    Múza se zubí: Skvělé.

    Jedeme výtahem. Vzpomínám na slova režiséra Scherhaufera: Ženských komiků je málo, važme si jich.

    Brno – Komín, 19. 3. 2024 

    Jiřina Krásová: Bol. Autorka a performerka: Jiřina Krásová, studentky Divadelní fakulty JAMU, Ateliéru fyzického divadla. Premiéra 18. března 2024, zkušební sál Divadla na Orlí.


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 893)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,