Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 907)
U Engelsmannů nás vítají skleničkou modrého Portugalu. Vila nestárne. Její salonky ověšené zrcadly vzbuzují dojem stálosti pohody a krásy.
Máme dubnový večer, vhodný čas na umění, říká múza.
Romantickým šerem zní Smetanovo Zaniklé štěstí. Tóny klavíru rozechvívají duše diváků. V sále pod hrozny pohaslých křišťálových lustrů se zaplétají údy tančících. Chladivý vánek voní rozmarýnou.
Vedle vyspělých tanečnic vidíme i děti ze ZUŠ Ořechov – Modřice. Do křtu ohněm je poponáší tančící choreograf Martin Dvořák. Z předváděných skic je patrné, že učí děti tančit.
Múza říká: Náročný taneční part zvládá i talentovaný klučina. Možná budoucí hvězda baletních pódií.
Klavírní rytmy charakterizují rozdílné tance. Rozpustilost střídá něha, hravost milenecká roztouženost.
Dochází k improvizacím. Tanečnice si obouvá špičky. Tančí. Dojemné je taneční setkání syna se stařičkou matičkou.
Výukový ráz podtrhují zastavení a výklad autora.
Diváci procitají ze snění a potleskem dlouho odměňují účinkující.
Je vlídná noc. Světla vily hasnou.
Múza povídá: Těšte se na 21. květen. V Uměleckoprůmyslovém muzeu bude premiéra obou částí tanečního diptychu Martina Dvořáka Sny a Svědomí, který vedle odkazu Bedřicha Smetany připomene také tvorbu vynikajícího českého choreografa Luboše Ogouna.
Brno – Komín, 30. 4. 2024
ProArt, Brno – Sny_Svědomí / Smetana 200. Režie a choreografie Martin Dvořák. První uvedení části Smetana 200 – Sny, 29. dubna 2024, vila Engelsmann, Brno.
Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 907)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)