Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 917)
Tramvaj vyklepává rytmy svárů kolejnic, očí se zavírají. Neúnavná múza mi do ucha šeptá: Inscenace Divadla Feste Eichmann v Jeruzalémě, kterou uvidíme v prostorách bývalého kina Scala, vychází z knihy Eichmann v Jeruzalémě: zpráva o banalitě zla americké, v Německu narozené filozofky Hannah Arendt (1906 – 1975), která v ní shrnuje reportážní práci při soudu s nacistickým zločincem Adolfem Eichmannem v roce 1961.
Německý nacistický pohlavár Adolf Eichmann (1906 – 1962) byl v dubnu 1960 po patnácti letech v exilu vypátrán izraelskou tajnou službou v argentinském Buenos Aires a v květnu téhož roku unesen do Izraele… Položme si otázku, jsme schopni racionálně uvažovat v kritických situacích, kdy jsou společnost a s ní celé státy vystaveny ohrožení života a katastrofě?, ptají se brněnští tvůrci.
Po mnoha letech vstupuji do kina Scala. Lidé jsou přívětiví, mladí, schodů jako do pekla. V přízemí, před diváckými šatnami, je ráhno ověšené popravčími oprátkami. Nad pódiem z vratkých přepravek se komíhá mikrofon. Kdo jej chytí, ten promlouvá.
Kyvadlo času, říká múza.
Režisér Honzírek dokáže myslet na vše podstatné, strefuje problémy přesně a neomylně. Trio aktérů hraje jako z partesu. Anna Čonková je nejdříve slepou svědkyní procesu přeživší holokaust a poté citlivou novinářkou Arendtovou. Martin Sláma elegantním soudcem, posluhou věznice i dozorujícím výkonu rozsudku. Dominik Teleky lišáckým Adolfem Eichmannem, pravdomluvným úředníkem, kterému se dělalo nevolno při pohledu na káru s popravenými.
Inscenovaná reportáž je sugestivní. Hrané detaily z Eichmannova života i z jeho procesu se vtírají do paměti. V okamžicích předělů způsobených kostýmními převleky, lze o nich přemýšlet… Dle platných izraelských zákonů, hrdelní pře u civilních soudů nelze soudit. V době války o nich rozhodují vojenské tribunály. Únos Eichmanna byl proveden bez vědomí argentinské vlády, tedy ilegálně. Eichmann byl odsouzen, aniž mu bylo dokázáno jediné fyzické zabití člověka… Za tyto kritické úvahy byla Arendt nazývána fašistickou děvkou…
Otázka, jaký dopad měla a bude mít Eichmannova poprava na budoucnost státu Izrael, zůstává otevřenou.
Byla to zrůda, po zásluze potrestaná lidská bestie, šeptá múza.
Eichmann s maskou šaška vbíhá doprostřed pódia a vypíjí sklenici červeného vína. Znějí jeho poslední slova: Nikdy nezapomenu na Argentinu, na Rakousko, na Německo…
Žijeme ve složitém světě, dí múza.
Výtečné představení, dodávám já.
Brno – Komín, 5. 6. 2024
Divadlo Feste – Hannah Arendt, Kristýna Břečková, Jiří Honzírek, Matěj Metelec: Eichmann v Jeruzalémě. Překlad knižní předlohy H. Arendt Martin Palouš. Dramatizace Matěj Metelc a Kristýna Břečková, režie a scéna Jiří Honzírek, kostýmy Kristýna Břečková, technika Judita Mejstříková, Adam Gazárek, grafika Matěj Málek. Hráli: Anna Čonková, Martin Sláma, Dominik Teleky. Produkce Veronika Starová. Inscenace vznikla ve spolupráci s festivalem Meeting Brno a Rakouským institutem. Premiéra 25. července 2020, Berglův palác, Rakouský institut, Brno. Psáno z reprízy 4. června 2024 v univerzitním kině Scala v Brně /zde/.
///
Více o inscenaci na iDN:
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 580)
…
Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 917)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)