Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 924)

    Jaro pomalu končí. Za dveřmi letní slunovrat a múza brouká: Mě to tady nebaví… Odpovídám slovy pana Nečeradce: Co se po mně chce? 

    Martin Dvořák: HAAS_Dny po slávě (Norbert Žid a Martin Dvořák). Foto Oskar Stolín

    Tramvajová zastávka u vily Engelsmann je na znamení. Múza otevírá dubové dveře: Vstupte, prosím. Stoupám po schodech. Jsou fortelné. Nevržou. Duch vídeňské okázalosti je patrný v pozlacených stropních štukách a závěsných lustrech prvorepublikové stavby.

    Rod židovských podnikatelů přibyl do Brna z Maďarska, říká múza.

    Tanečními kroky vplouvá do dění postava Pavla Haase (Martin Dvořák). Foto Oskar Stolín

    Zní tajemná hudba, za oknem se zjevuje tvář. Na skle zanechává otisk dlaní. Tanečními kroky vplouvá do dění postava Pavla Haase. Máchnutí paží, a na židli ožívá bratr Hugo. Vedou spolu dialog.

    Hudební skladatel Pavel Haas, úspěšný žák Leoše Janáčka, mluví s jinošským zanícením o své tvorbě. Bratr Hugo, Bohem nadaný herec, komik, ironik a milovník krásných žen trousí trefné komentáře.

    Máchnutí paží, a na židli ožívá bratr Hugo (Norbert Žid). Foto Oskar Stolín

    Smutné povídání o údělu malé zemičky uprostřed Evropy a neštěstí jejích rodáků toužících po svobodě a volnosti, říká múza.

    Před diváky je postavena krejčovská figurína, aktéři na ni navlékají Hugův havelok. Zpod černého klobouku znějí slova:
    Naučil jsem se věřit mnoha věcem…
    Věřím v sílu přírody, v krásu hudby, knihy, obrazu, v přátelství, v sílu života…
    Věřím v neznámou Moc, která vede naše životy…
    Snad, Hugo. Já musel přijet transportem do Auschwitzu a postát v plynové komoře…

    Já musel přijet transportem do Auschwitzu a postát v plynové komoře… (Martin Dvořák). Foto Oskar Stolín

    Uhrančivou multižánrovou inscenaci jsem zhlédl prvně v listopadové premiéře roku 2021. Nadčasové dílo dozrálo. Stalo se varovným mementem rozjitřenosti světa.

    Brno – Komín, 3. 7. 2024 

    ProART Company, Brno – Martin Dvořák: HAAS_Dny po slávě. Autor, režijní koncept, choreografie: Martin Dvořák, spolupráce na scénáři: Lukáš Novák, Slávka Hozová, Miroslav Etzler a Lucie Hrochová, hudba Jan Hanák Sonority, kostýmy Denisa Nová, asistent režie a choreografie: Lucie Hrochová a Míla Šturc, světla, zvuk: Michal Sklenář / Vojtěch Kopta / František Kumhala. Účinkují Martin Dvořák a Norbert Žid. Premiéra 18. listopadu 2021, Werichova vila v Praze. Psáno z reprízy 20. června 2024, vila Engelsmann, Brno-Hlinky.

    ///

    Více na iDN:

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 702)


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 924)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,