Divadelní noviny Aktuální vydání 15/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

15/2024

ročník 33
17. 9. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 930)

    Na pokraji parného léta zemřel hudební skladatel a varhaník par excelence, pan Zdeněk Pololáník. Ostrovačická Pohádka máje se slzami zalyká.

    Zdeněk Pololáník (25. 10. 1935 Brno – 12. 8. 2024 Ostrovačice). Foto Jiří Sláma

    Vybavuji si laskavou tvář.

    Byl mlčenlivým souputníkem i svědkem nemilých časů.

    Jeho melodie zněly na jevištích i v chrámech.

    Rád jsem byl za každé setkání.

    Usmíval se, když jsem na školním semináři salutoval a volal vojenské zde.

    Byl u premiéry mého Romea.

    A napsal “marťanskou“ znělku pro festival, když jsem o ni požádal.

    Manželé Pololáníkovi mě potěšili svou přítomností na pořadu pod trámem Jiřího Mahena.

    Často psával trefné, historicky cenné komentáře k Mudrováním na blogu iDN.

    Foto archiv olomouckého Arcibiskupství /zde/

    Jsem smutný…

    Sedím u počítače a broukám Zdeňkův popěvek, kterým kdysi obdařil verš Františka Halase: Jedna má nožička a druhá má nožička to má strašně ráda.

    Zní umíráček.

    Sbohem, sbohem, sbohem, sbohem, sbohem, sbohem, sbohem, sbohem

    Brno – Komín, 18. 8. 2024 

    ///

    Více na iDN:

    Zemřel Zdeněk Pololáník


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 930)

    1. Eugenie Dufková

      Avatar

      Bohatý potlesk. Děkování. Opona dolů.
      Je večer 29. května roku 1987. V Janáčkově divadle v Brně skončila původní premiéra baletu Zdeňka Pololáníka Paní mezi stíny (Obrazy ze života Boženy Němcové) v choreografii a režii Luboše Ogouna, v hudebním nastudování dirigenta Jana Zbavitele, na scéně Jana Duška, v kostýmech Josefa Jelínka. Pochvalným ohlasům dominovala recenze Jany Hoškové označující dílo za národní balet.
      Zdeněk Pololáník komponoval lehce (jak říkal), měl v sobě nekončící proud hudebních myšlenek. Obsah jeho sejfu prozrazoval vliv (nebo okouzlení?) krajinou v podhůří Vysočiny, v Tišnově se přece narodil, nedaleko žil. Malebné tiché údolí řeky Svratky se zlatonosnou horou Květnicí kdysi přitahovalo českou královnu Konstancii, manželku krále Přemysla Otakara I., která právě tam (pravděpodobně v roce 1232) založila ženský cisterciácký klášter Porta coeli jako dílo smíru…
      Jako skladatel, žák profesorů Theodora Shaefra a Viléma Petrželky na JAMU, přitom vynikající varhaník, má v českém hudebním světě své prvořadé místo. Překonat strázně a nepřízně totalitního času mu pomáhala víra v Boha. Měla jsem ho v úctě.

      25.08.2024 (13.54), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,