Divadelní noviny > Názory – Glosy
Na okraj sedmdesátky MDP
Městská divadla pražská, za nového vedení už opět o třech scénách – tedy ABC, Rokoko a Komedie –, vstupují do sedmdesátého roku své existence. Nahlédneme-li do plánů na příští sezonu, je programová nabídka (která se podle slov Michala Dočekala může v sezoně ještě rozšířit) žánrově i tematicky velmi pestrá. Po první sezoně s jediným dramaturgem se v té příští jejich počet navýšil hned o tři další (!), čemuž odpovídá skutečně velkorysá šíře dramaturgického plánu. Sjednocujícím prvkem zůstává důraz na propojení politiky velkého světa a osobního života jednotlivců v různých podobách, na jejich vzájemné prolínání v různých historických a společenských souvislostech.
V této sezoně zůstanou patrně vítězem diváckého zájmu politicko-kabaretně laděné Kanibalky Davida Drábka v Rokoku, a je tedy logické, že se dočkají pokračování v nové sezoně: volným pokračováním Soumraku samců bude Soumrak starců podle autora a režiséra mnohem temnější než předchozí díl. Vlajkovou lodí této sezony v ABC se stala mnohahodinová sága Andělé v Americe Michala Dočekala. Inscenování „velkých příběhů“ bude v jeho režii pokračovat i v další sezoně, a to jednak Smrtí obchodního cestujícího Arthura Millera, jednak na konci sezony Dočekalovou vlastní adaptací Tolstého Vojny a míru. Začátek nové sezony v ABC bude patřit Žebrácké opeře Václava Havla v režii Davida Radoka. Titul nebyl zvolen náhodně; kromě třicátého výročí sametové revoluce připomene legendárního režiséra Alfréda Radoka, který na zdejším jevišti vytvořil několik pozoruhodných inscenací právě s asistencí Václava Havla. Repertoár největší scény doplní nová verze původního muzikálu Davida Drábka Ještěři (s hudbou Darka Krále a verši Tomáše Belka). Vstříc hudbymilovným divákům vykročí v Rokoku šansonově laděné Bez hany s podtitulem Hommage à Hegerová, v níž režisér Jakub Nvota spolu s šesticí herců vzdá poctu legendární zpěvačce, která v Rokoku začínala svou kariéru. MDP se podařilo získat práva na adaptaci současného literárního bestselleru Davida Grossmana Přijde kůň do baru, která vznikne v koprodukci s Divadlem Aréna Bratislava v režii Martina Čičváka. Nejrozmanitější (a kvantitou nejrozsáhlejší) je programová nabídka divadla Komedie, kde je plánováno sedm titulů, experimentů různého druhu. Tři patří do linie tzv. politického a angažovaného divadla, ty další budou experimentální svou formální podstatou. Pro začátek sezony připravuje MDP kontroverzní hru rakouského autora Franze Grillparzera z roku 1825 Sláva a pád krále Otakara, zobrazující legendárního českého krále Přemysla Otakara II. zcela jinak, než známe z dějepisu. V překladu Radka Malého se hra na české scéně ocitne úplně poprvé, a to v režii Michala Háby. Nový pohled na české dějiny bezpochyby nabídne i Husitská trilogie (složená z Jiráskových her Jan Hus, Jan Žižka, Jan Roháč z Dubé), kterou připravuje Lukáš Brutovský. Politickou linii doplní koprodukční česko-německý projekt Armina Petrase Švejk, složený z textů Jaroslava Haška, Bertolta Brechta a dalších autorů. Senzací pro fanoušky Davida Bowieho bude bezpochyby česká premiéra jeho posledního díla, muzikálu Lazarus, v režii Mariána Amslera. Mezi dalšími experimenty různého typu bude pohybová variace Lenky Vagnerové & Company na téma Odysseus, 100 nejkrásnějších českých básní ve vizi Jiřího Adámka či nová vánoční hra Šimona Olivětína (alias Reného Levínského) v režii Michaely Homolové z libereckého Naivního divadla. Kytice chystaných titulů je tedy vskutku přepestrá…
Komentáře k článku: Na okraj sedmdesátky MDP
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)