Divadelní noviny > Burza Festivaly
Na startu vzpíná se festivalový kůň!
Buď pozdravena, festivalová sezono! Svou letošní kulturní odyseu startuji čerstvou vzpomínkou na brněnské školně-divadelní saturnálie, jež nazývají se Setkání/Encounter.
Jedna z vlajkových lodí JAMU tradičně oplývala nejen bujarou atmosférou a bezprostředním kontaktem diváků a účinkujících, ale rovněž precizní organizací a intenzivní vstřícností k odborné veřejnosti. Divácký zájem o program 28. ročníku Setkání/ Encounteru byl enormní, představení zaplněná po stropy svěřených prostorů, doprovodný program inspirativní i atraktivní. V pěně svých dní, v níž se kromě festivalového dění tříštily i hektické přípravy redutní inscenace Zázrak v černém domě, v níž režijně asistuji, jsem se postupně stal účastníkem trojice programových položek, jímž věnuji následující řádky:
Zastavení první: Izrael
Produkce The Lost Women of Troy, izraelské Yoram Loewenstein Acting School mi dokázala dokonale vyrazit dech. V antické variaci z pera respektovaného dramatika Hanocha Levina se představila skupina nadpozemsky půvabných adeptek a adeptů hereckého řemesla, již nedutajícímu, naprosto konsternovanému publiku udělila nekompromisní lekci z patosu, jevištní mluvy i použití nahoty jako výsostného výrazového prostředku. Jazyková bariéra záhy padla a na magicky funkční vodní hladině, v níž se pro jednou proměnilo jeviště Hadivadla, rozvířili Éros s Thanatem fascinující tanec vášně, erotiky, odplaty a smrti. Antika v sugestivním režijním gestu Yaira Shermana opět prokázala svou nadčasovost. Skvěle sehraný soubor představil Izrael jako zemi hereckému umění zaslíbenou. Bez debat zážitek ročníku.
Zastavení druhé: Slovensko
Protože domácí Mechanický pomeranč uvidím v některé z posledních repríz a damáckou Žranici v režii Adama Skaly jsem bohužel z důvodu termínových kolizí musel oželet, z tria škol nejbližších zvolil jsem pro letošek inscenaci uvedenou v Brně pod názvem The Visit, v níž se představili studenti a studentky bratislavské VŠMU. Svébytné razantní adaptaci proslulé Dürennmattovy grotesky Návštěva staré dámy sice chyběla dokonalá sehranost i pokročilá herecká ekvilibristika izraelských studentů, přesto temperamentní slovenská herecká grupa dokázala takřka tři hodiny bavit velmi slušně zaplněný velký sál Husy na provázku. Obstarožní švýcarská klasika dostala ve tvůrčí dramaturgicko-režijní gesci Hany Tiché a Karola Rédliho svěží aktualizační facelift a proměnila se v mrazivě komickou zprávu o žhavé (nejen) slovenské současnosti vnímané prizmatem generačního divadla a traktované širokou škálou výrazových prostředků, v níž našly své místo ozvuky insitní středoškolské persifláže, kritika mediálního dna i múzická práce s atmosférou. Škoda jen poněkud rozvleklého finále, v němž se zčásti rozpustila i dlouhodobě funkční kolektivní herecká koncentrovanost souboru. Absence pevněji sevřeného dějového oblouku v závěru zbytečně sebrala bratislavským výtečníkům několik pracně nastřádaných bodů, do kategorie zapomenutelných je však rozhodně neřadím. Divadelní radosti i tak poskytli dost.
Zastavení třetí: Slovinsko
Můj páteční výběr se bohužel ukázal být jedinou slepou nábojnicí letošního ročníku. Inscenace Play a Tumour in the Head slovinských studentů z Academy of Theatre, Radio, Film and Television stojí na zcela opačné straně kvalitativní škály než oba výše zmíněné umělecké artefakty. A těžko jej může omluvit skutečnost, že je výsledkem práce studentů teprve 2. ročníku. Tematicky bezesporu sympatickému opusu chybí autorská a herecká pokora, temporytmus, vedení herců i smysl pro řád. Opulentní časová hmota 180 subjektivně nekonečných minut postupně metamorfuje scénickou adaptaci hry Dušana Jovanoviče v Inferno, jemuž trn ze zanícené paty, obtěžkané navíc kompletním repertoárem dramaťákovských klišé, nevytrhne ani trojí změna hracího prostoru, a tedy i divácké perspektivy. Slovinští studenti infikovali své publikum otupělou letargií, jež hrozila vyvolat invazi zombies. Škoda, přeškoda. Jasný dramaturgický lapsus festivalu.
Epilog
Finále Setkání/ Encounteru tradičně obstarala závěrečná ceremonie spojená s vyhlášením výsledků rokování porot. Cenu za scénografii k inscenaci Žranice si z Brna odvezla studentka Akademie múzických umění v Praze Tereza Gsöllhoferová, která zaujala vytvořením „rámce dystopického znepokojujícího světa, plného groteskních příběhů, bizardních postav a varovné vize budoucnosti“. Uznání odborné poroty si rovněž získalo výtvarné řešení inscenace It’s not that way, it’s over here v podání studentů z německé Academy of Performing Arts Baden-Wuerttemberg Nele Bühler a Luise Ehrenwertha. Ocenění za herecký výkon se právem dočkala Michala Uziel z izraelské Yoram Loewenstein Acting School coby „uznání jejího citlivého, silného a hluboce emocionálního ztvárnění ženy, která bojuje nejen za sebe, ale i za hodnoty lidstva“. Cenu ředitele festivalu udělil Petr Oslzlý jihoafrickému studentovi Luntu Masizovi za jeho výkon v inscenaci The Island. Rektor JAMU zdůvodnil svůj verdikt takto: Cenil jsem osobnostní herecký projev vypovídající v souhře s partnerem Siaongou Mayolou, výrazný etický názor na totalitní tendence a rasismus v širším společenském kontextu.
Cenu studentské poroty, jež nese zbytečně banální jméno Swag, obdržela Megan Valentine, studentka The Royal Conservatoire of Scotland, která porotu oslnila režií inscenace The Words of Others.
A to je v podstatě vše. Krom zmíněného jsem se v radostných dnech brněnského divadelního obžerství prokousal haldou překlepů a pravopisných chyb na festivalovém webu, jež považuji za jedny z mála lehce postradatelných much, zažil jednu plenérovou povrchní definici obsedantní posedlosti obnaženým tělem (Kabanová ft. Kostelnička) a několik divokých večírků, z nichž zejména ten, který po punkerském způsobu opanoval budovu JAMU na Mozartově ulici, se dotkl hranice nezapomenutelnosti. 28. ročník festivalu divadelních škol Setkání/Encounter zkrátka považuji až na uvedené drobné výjimky za nadmíru vydařený a do let příštích přeji dědicům letošních organizátorů podobný příval energie, vstřícnosti a entusiasmu. A sobě? Další možnost žít Encounter. Těším se moc!
P. S. Pokračování brzy: Již od zítřka se můžete těšit na mé reporty z pilotního ročníku Tv a Online seriálů Serial Killer!
///
Více v DN 9/2018: S radostným zaujetím se opět sešli
…
Více na i-DN:
SETKÁNÍ/ENCOUNTER 2018 se blíží
…
Komentáře k článku: Na startu vzpíná se festivalový kůň!
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)