Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Zahraničí

    Na Východ od kulturní Evropy?!

    Píše se rok 2015 a já o to více nemohu uvěřit, že u našich sousedů tak neomaleně vyvěrá politická cenzura.

    Farma v jeskyni: Informátoři. Dlouhodobě připravované hostování této inscenace na košickém festivalu Use The City zrušil na poslední chvíli ředitel K13 Mgr. Ján Kováč (o kauze píšeme zde)  FOTO VIKTOR KRONBAUER

    Farma v jeskyni: Informátoři. Dlouhodobě připravované hostování této inscenace na košickém festivalu Use The City zrušil na poslední chvíli ředitel K13 Mgr. Ján Kováč (o kauze píšeme zde) FOTO VIKTOR KRONBAUER

    Pravdou je, že bohužel právě politici jsou v řadě měst – nejen na Slovensku – zkázou kultury, s oblibou dosazují „trafiky“ kamarádům bez ohledu na jejich fundovanost, odsunují odborníky na druhou kolej s pocitem, že kultuře přece rozumí každý, kdo párkrát zašel do divadla nebo na koncert. Tento nešvar už potopil i řadu Evropských hlavních měst kultury (EHMK), Košice nevyjímaje. A je zcela jasné, že rokem 2013, kdy byly EHMK, neskončil. Ovšem sotva by kdo čekal, že vygraduje až k neodůvodnitelnému zákazu představení pod rouškou „důvodů politické povahy“.

    Kdo je Ján Kováč, ředitel K13 tj. projektu, který měl zaručovat kontinuitu EHMK? Co ví o evropské divadelní scéně a co ho vedlo k vyškrtnutí prestižní Farmy v jeskyni z programu pár týdnů před akcí? Zalekl se tématu, kterým se inscenace inspirovala, totiž nedávno zveřejněnou a ostře kritizovanou causou nadnárodní korporace? Nebo mu vadí soubor jako takový či jeho vysoce progresivní režisér Viliam Dočolomanský, který získal prestižní ocenění New Theatrical Realities? Přeje si snad město Košice návrat do minulého století se vším konzervatismem a komunistickou cenzurou? Má-li akce profesionálního dramaturga, který už loni představení vybral jako její vyvrcholení, pak je opravdu na pováženou, že si pan Kováč dovolí je tímto způsobem zrušit. Jasně tím prokazuje, že zastává post, na kterém nemá co pohledávat, a má-li radnice ještě trochu soudnosti, měla by ho okamžitě odvolat. Dovolte mi ji k tomu touto cestou vyzvat.

    O jeho kvalifikaci se nelze dopátrat nic víc, než že absolvoval Pedagogickou fakultu a před jmenováním pracoval v businessu blízkém reklamě: skvělý základ k rozhodování o dramaturgii.

    Milé Košice, gratuluji k vynikající vizitce! Jako koproducent představení Informátoři, tj. Tanec Praha / Ponec – divadlo pro tanec, který patří k vysoce uznávané organizaci v řadě evropských sítí, vás mohu ubezpečit, že o celé cause nehodlám mlčet.

    Mgr. Yvona Kreuzmannová

    Zakladatelka a předsedkyně Tance Praha,
    Associate Director ofAerowaves – dance across Europe
    Viceprezidentka České asociace festivalů,
    Členka České sekce ITI/UNESCO
    Nositelka Řádu rytíře Francie Za zásluhy – o rozvoj evropské kulturní spolupráce

    Tanec Praha je členem:
    IETM – InformalEuropeanTheatre Meeting,
    Evropské platformy Aerowaves,
    Evropského projektu BeSpectACTive!

    ///

    Více o celé kauze na i-DN:

    Škandálné a nebezpečné

     

     


    Komentáře k článku: Na Východ od kulturní Evropy?!

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,