Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Národní divadlo bez ředitele (No. 13)

    Ondřej Černý byl z pozice ředditele Národního divadla odvolán proto, že odmítl sestavit rozpočet na rok 2013 a porušil zákon o rozpočtových pravidlech… Tato a další obvinění dnes vzneslo ministerstvo kultury, dle kterého měl Černý například podepsat problematickou smlouvu na dodávku solárních panelů na střechu Státní opery a Národního divadla.

    Pět důvodů odvolání Ondřeje Černého uvedených na dnešní tiskové konferenci MK:

    1) Černý představil dramaturgické plány, aniž by uvedl, jak mohou být inscenace výnosné. Na žádost Rady Národního divadla tuto informaci odmítl doplnit.

    2) Při prvním setkání s náměstkem Sankotem měl Černý říci, že rozpočet na rok 2013 sestavit neumí. Jako ředitel instituce tedy podle náměstka selhal. „Jako by pan Černý řekl: Dejte mi peníze a já si budu dál dělat, co chci,“ dodal Sankot.

    3) Ministerstvo má podezření na porušení zákona 218 o rozpočtových pravidlech ve dvou případech. Tím prvním je uzavření smlouvy na dodávku solárních panelů na střechu ND a SOP. Smlouvy podepsané na dobu od roku 2011 až do roku 2017 hrozí porušením rozpočtové kázně ve výši 120 milionů korun a už je řeší finanční úřady.

    4) Černý poslal náměstkovi Sankotovi SMS zprávu, kterou mohl nestandardně ovlivnit svého zřizovatele, tedy ministerstvo kultury. To prý, když se nabídl, že zařazení investic do Statní opery si jako zvláštní projekt vezme na vlastní zodpovědnost.

    5) Výsledky dvou auditů. Ten od firmy BDO ukázal, že zaměstnanci nevnímají ředitele jako autorizu, umělecký rozvoj ani ekonomická efektivita není zaručena a divadlo není v dobré kondici. Náměstek Sankot si pak nechal udělat interní audit, který tato zjištění potvrdil.

    ///

    Škoda až 120 milionů korun

    Martin Sankot. FOTO archiv

    Podle dočasného ředitele divadla Martina Sankota prý smlouvy na dobu od roku 2011 až 2017 hrozí narušením rozpočtové kázně ve výši 120 milionů korun. Protože jde o porušení zákona 218 o rozpočtových pravidlech, celá věc již je v gesci finančních úřadů. Zda z nich bude plynout trestní oznámení, však zatím nelze říci.

    Ondřej Černý v dnešních ČT24. FOTO ČT

    Bývalý ředitel Ondřej Černý obvinění v České televizi odmítl. Neměli jsme explicitní souhlas ministerstva financí, ale ministerstvo kultury nám zprostředkovalo jeho souhlas a dokonce i pochvalu, uvedl. Podle něj jde o dlouhodobý problém, kdy se Národní divadlo už roky snaží ušetřit na energetickém hospodářství. Proto vznikl plán, kdy se pořídí nové komponenty bez toho, aniž by divadlo ze svého rozpočtu vydávalo další finanční prostředky. Investice se měly splácet z peněz, které by solární panely v průběhu let divadlu ušetřily.

    Sankot: Černý chtěl ovlivnit investiční akci

    Sankot na tiskové konferenci jmenoval i další důvody, které vedly k Černého odvolání. Citoval například SMS zprávu, kterou měl Černý Sankotovi poslat 6. září ve 12.52 hodin. Vážený pane náměstku, vzhledem k mimořádné situaci nabízím možnost organizačně zařadit investice do Státní opery jako zvláštní projekt řízený přímo mnou. S pozdravem O. Černý. Podle Sankota jde o zjevný pokus, jak nestandardně ovlivnit ministerstvo kultury a řízení významné investiční akce.

    Černý to odmítá, prý chtěl jen deklarovat, že jde o zásadní akci, jejímž řízením nemůže pověřit svůj investiční odbor, nýbrž se jí musí ujmout sám. Chtěl se prý jen přihlásit k odpovědnosti za celý projekt, nikoliv ovlivňovat ministerstvo.

    Černý měl také Sankotovi odmítnout sestavení rozpočtu na rok 2013. Všechny příspěvkové organizace mají bohužel snížený rozpočet na rok 2013. Nemáme z toho radost, ale rozpočet nám nedovoluje příspěvkovým organizacím dát více. S panem Černým jsem na téma rozpočtu mluvil několikrát a již při tom prvním mi řekl, že neumí najít úspory. Narozdíl od všech ostatních osmadvaceti ředitelů příspěvkových organizací ministerstva kultury, uvedl Sankot.

    Černý oponuje, že by se muselo výrazně vstoupit do dramaturgických plánů, snížit počet premiér i hostů v operních představení. Pan náměstek lže, protože se mnou o rozpočtu mluvil jedinkrát. Oznámil nám, že budeme mít o tolik a tolik méně, my jsme odešli a posléze můj ekonomický ředitel pan Gerych napsal dopis, v němž vysvětlil, že tohle bylo přes čáru. To nebylo odmítnutí, ale zahájení standardní debaty o rozpočtu, jakou na různých pozicích vedu již patnáct let, tvrdí Černý, podle nějž Sankot nezná základy fungování příspěvkových organizací.

    Z divadla prý odcházejí herci, ubývá diváků

    Ministryně kultury Alena Hanáková na tiskové konferenci zmínila také výsledky auditu, který letos v dubnu dokončila brněnská firma BDO a jenž vedení Národního divadla podle Černého nikdy nevidělo. Audit podle ministryně ukázal, že divadlo není v dobré ekonomické ani organizační kondici, ředitel nemá chod instituce pod kontrolou, fakticky ji neřídí. Umělecký rozvoj ani ekonomickou efektivitu nelze očekávat. Protože zadavatelem auditu byl ale bývalý ministr Jiří Besser, rozhodla se Hanáková objednat ještě následný interní audit. Ten byl dokončen v srpnu a Sankot s jeho výsledky seznámil vedení ministerstva minulý týden.

    Ministerstvo kultury dospělo k názoru, že organizační a rozhodovací model v Národním divadle není flexibilní a nejsou ideálně nastaveny kontrolní mechanismy. Nebylo dosaženo synergických efektů transformace, jak bylo panem Černým slíbeno, citoval Sankot z interního auditu. To přesto, že pan Ondřej Černý byl od samého počátku transformaci přítomen, aktivně se na ní podílel a její myšlenku veřejně, nejen v divadle, podporoval i hájil. Z Národního divadla dnes odcházejí významní umělci, lidé přestávají do divadla chodit, případně odchází z představení dříve, než skončí. Také odborná kritika dává stále horší hodnocení, uvedl dále Sankot.

    Černý jeho kritiku odmítá. Sankot prý na prvním setkání s vedením prohlásil, že v divadle byl jen párkrát v životě a do problematiky tudíž nevidí.

    Odbory

    Odborová rada Národního divadla upozornila, že samotní zaměstnanci se o dění divadle dozvídají jen z médií a že vznik petice Národ sobě s nimi nikdo nekonzultoval. Rada zároveň očekává, že zaměstnancům budou sděleny skutečné důvody odvolání Ondřeje Černého.

    Samostatné stanovisko vydaly odbory Státní opery, které požadují obnovení samostatnosti tohoto druhého pražského operního domu a do jeho čela instalaci prý jediného možného šéfa – Radima Dolanského.

    Co bude dál?

    Vedení ministerstva na tiskové konferenci nejmenovalo jediného z členů komise či kandidátů na příštího ředitele divadla. V této chvíli máme vytipováno zhruba sedm lidí, měla by mezi nimi být i jedna žena. Dbali jsme na to, aby to byli lidé z České republiky, uvedla k možným kandidátům ministryně Hanáková. O výběru ředitele bude podle ní rozhodovat komise sestavená z teatrologů, právníků, odborníků na lidské zdroje, odborářů Národního divadla i lidí z Národního divadla. Ministerstvo bude také požadovat, aby nový ředitel zachoval všechny soubory se zakotvenou autonomií, měl funkční období na šest let a hospodařil s předpokládaným rozpočtem na rok 2013 plus finanční doložkou. Jména těch oslovených i jména členů výběrové komise budou včas zveřejněna, ale v tuto chvíli je vše v běhu, dodala Hanáková.

    Sedm odborníků na řízení víceoborových divadel neznám. Neznám žádnou ženu, která by řídila víceoborové divadlo, řekla České televizi divadelní kritička Marie Reslová.

    ///

    Kdo je Martin Sankot

    FOTO archiv Opera Plus

    Ing. Martin Sankot PhD. (18. 11. 1967) je inženýrem ekonomie, absolventem Technické univerzity VŠB v Ostravě, kde získal titul Ph.D. z ekonomie. Až do doby, kdy přišel na ministerstvo kultury, neměl se státní správou nebo s kulturními institucemi žádné zkušenosti. Působil v byznysu, od roku 2000 se jeho jméno objevilo ve statutárních orgánech více než deseti investičních společností v oblasti financí nebo realit, v některých z nich měl také majetkovou účast. V letech1993-1999 byl zodpovědný za regionální zastoupení a obchod Wüstenrot stavební spořitelna a. s., v letech 2001-2004 byl generálním ředitelem ČP Invest investiční společnost a.s., poté zakládal českou pobočku pojišťovny Aegon. V letech 2005-2006 působil jako výkonný ředitel pro rozvoj Východní a Střední Evropy ve společnosti SFM Group International. V letech 2007-2008 vedl investiční fond Realtia, který chtěl koupit a pronajímat smíchovský Palác Anděl. Na Ministerstvu kultury ČR pracuje jako ekonomický náměstek od března tohoto roku, od června se věnuje oblasti umění.

    /z iHNed.cz a dalších zdrojů převzal a upravil hul; na portálu art.ihned.cz najdete i aktuální komentáře a diskuse/

    • Autor:
    • Publikováno: 11. září 2012

    Komentáře k článku: Národní divadlo bez ředitele (No. 13)

    1. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      V Českém rozhlase
      v pořadu Ozvěny reagoval na včerejší tiskovou konferenci MK i šéf baletu ND Petr Zuska:
      „Celá tisková konference na ministerstvu kultury byla nehorázná a absolutně absurdní. To se nedá jinak nazvat. Člověk nevěděl, jestli se má smát, nebo plakat. /…/ Ty důvody nejsou pravdivé, absolutně nejsou pravdivé. Ty věty, co tam zazněly o tom, že divadlo je nefungující v rámci mechanismu, organizace, struktury a tak dále, to jsou všechno věci, které jsou lehce vyvratitelné managementem Národního divadla. Všechno, co tam zaznělo v rámci toho, že odcházejí umělci, že klesá návštěvnost, že diváci nejsou spokojeni – to jsou prostě nepravdy. Co se týče návštěvnosti, Národní divadlo je naprosto stabilizované, návštěvnost mu roste. Konkrétně, když budu mluvit o baletu, tak balet má průměrnou návštěvnost, která se pohybuje mezi 80 a 90 procenty, a hrajeme světový repertoár a máme špičkové tanečníky, za absolutně neevropských podmínek. A pokud je Národní divadlo v nějaké špatné ekonomické situaci, pak je to jenom díky ministerstvu kultury a jeho absolutní nekomunikaci a nepomoci v rámci posledního půl roku, v rámci zastavení transformace a tak dále.“

      Celý rozhovor s Petrem Zuskou najdete na: http://www.rozhlas.cz/zpravy/divadlo/_zprava/zuska-duvody-odvolani-reditele-narodniho-divadla-cerneho-nejsou-pravdive–1109271

      12.09.2012 (2.51), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    2. Petr Pavlovský

      Petr Pavlovský

      12. IX. ČT 24, 23:30 – pořad Před půlnocí.
      Redaktor Petr Fisher zpovídal uměleckého šéfa baletu ND, Petra Zusku.
      Zaznamenal jsem několik výroků, ne doslovně, ale určitě po smylu:
      „Pan Sankot už divadlo půl roku dusí šikanami…..
      Přístup MK k divadlu byl za posledních 10 let nejméně špatný za Pavla Dostála….
      Je třeba změnit způsob, jakým stát přistupuje ke státním kulturním příspěvkovým organizacím; měl by je, podobně jako v západní Evropě, řídit zprostředkovaně, uměleckými radami odborníků a ne přímo, rozhodováním úředníků, včetně ministra…
      Pan Sankot by neměl odejít jenom z ND, ale i z MK. Říká každý den něcoi jiného, neříká pravdu, jeho motivací není zájem ND…
      Paní ministryně to všechno nemá ze své hlavy…byla to uměle zkonstruovaná akce…něčí intrika….
      MK je absolutně nekompetentní – nový ředitel má být vybrán 2 roiky předem!“

      12.09.2012 (22.58), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    3. Petr Pavlovský

      Petr Pavlovský

      Dnes má Hanáková jednat s vedením ND znovu. Vypadne z ní už konečně, kdo jí navedl?
      Při verejším jedenání zaznělo několikrát, že to nemohla mít ze své hlavy – např. z úst J. Kačera.

      13.09.2012 (7.14), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,